BMW Group w ramach rozwoju elektromobilności podpisała ze szwedzką firmą Northvolt długoterminową umowę na dostawę ogniw akumulatorowych o wartości 2 mld euro. Ogniwa akumulatorowe będą produkowane w Europie w budowanej obecnie gigafabryce Northvolt w Skellefteå na północy Szwecji (fabryka seryjna Northvolt Ett) od 2024 roku.
Decydujące znaczenie dla BMW Group miał fakt, że 100% energii potrzebnej do produkcji ogniw akumulatorowych będzie pozyskiwane przez Northvolt lokalnie w północnej Szwecji i wyłącznie z energii wiatrowej i wodnej. Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG, powiedział: – Aby skutecznie przyczynić się do ochrony klimatu, dążymy do poprawy ogólnej równowagi ekologicznej naszych produktów — od zasobów po recykling. Dotyczy to zwłaszcza energochłonnej produkcji akumulatorów wysokonapięciowych do pojazdów elektrycznych. Właśnie dlatego uzgodniliśmy z producentami ogniw, że do produkcji naszych ogniw akumulatorowych piątej generacji będą oni wykorzystywać wyłącznie energię z ekologicznych źródeł.
Andreas Wendt, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za zakupy i sieć dostawców, dodał: – Northvolt jest trzecim dostawcą ogniw akumulatorowych, z którym nawiązaliśmy współpracę, obok naszych dotychczasowych partnerów: CATL i Samsung SDI. Podpisanie tego kontraktu jest kolejnym krokiem w kierunku zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na ogniwa akumulatorowe w dłuższej perspektywie. Prowadzimy systematyczną elektryfikację naszej floty pojazdów. Do 2023 r. planujemy mieć na drogach 25 modeli zelektryfikowanych, przy czym ponad połowa z nich będzie w pełni elektryczna. – BMW Group będzie również zaopatrywać się w ogniwa produkowane w Europie u chińskiego producenta CATL, z budowanego obecnie zakładu w Erfurcie w Niemczech. Każda generacja ogniw w BMW Group jest wyróżniana w globalnej rywalizacji wśród wiodących producentów zarówno z punktu widzenia technologicznego, jak i biznesowego.
Zrównoważony rozwój ma kluczowe znaczenie dla elektromobilności
BMW Group i Northvolt będą wspólnie pozyskiwać kobalt i lit — jako kluczowe surowce do produkcji ogniw — z kopalń, które spełniają wysokie standardy obu firm, dotyczące zrównoważonego rozwoju. Zapewnia to pełną przejrzystość pochodzenia surowców w dowolnym momencie. Bezwzględnym priorytetem jest przestrzeganie norm środowiskowych, poszanowanie praw człowieka i zmniejszenie śladu węglowego. – Zrównoważony rozwój jest istotnym aspektem naszej strategii korporacyjnej i odgrywa kluczową rolę w rozwoju elektromobilności – podkreślił Wendt. Oprócz tego już od 2021 r. BMW Group zrezygnuje z wykorzystywania metali ziem rzadkich w swoich napędach elektrycznych piątej generacji.
BMW Group i Northvolt dążą do realizacji celu, jakim jest zrównoważony łańcuch dostaw ogniw akumulatorowych w Europie poprzez wspólne konsorcjum technologiczne. Projekt ogniw nadających się do recyklingu jest stałym przedmiotem uwagi w całym procesie tworzenia ogniw akumulatorowych. W obliczu gwałtownego wzrostu zapotrzebowania na ogniwa akumulatorowe kluczowym sposobem zamykania pętli obiegu surowców będzie recykling komponentów po zakończeniu ich cyklu życia i intensywne ponowne wykorzystywanie pozyskiwanych w ten sposób surowców.
Produkcja ogniw akumulatorowych: ważna i skuteczna dźwignia redukcji emisji CO2, która odpowiada nawet za 40% emisji dwutlenku węgla
W miarę jak e-mobilność zyskuje coraz większą popularność, uwaga skupiona na redukcji emisji CO2 przesuwa się ku wartości dodanej, a w szczególności ku energochłonnej produkcji akumulatorów wysokonapięciowych, ponieważ nawet 40% emisji, za którą są odpowiedzialne w pełni elektryczne pojazdy, pochodzi z samej produkcji ogniw akumulatorowych. Jest to najważniejsza i bardzo skuteczna metoda redukcji emisji CO2 i na niej właśnie BMW Group koncentruje swoje wysiłki. Jako lider w dziedzinie zrównoważonego rozwoju firma uzgodniła z producentami — CATL, Samsung SDI i Northvolt — że przy wytwarzaniu ogniw akumulatorowych piątej generacji dla BMW Group będą oni wykorzystywać wyłącznie energię ze źródeł ekologicznych. – W miarę zwiększania produkcji w ciągu kolejnej dekady wykorzystanie energii ze źródeł ekologicznych zmniejszy skalę emisji CO2 o około 10 milionów ton. Dla porównania, jest to mniej więcej taka sama ilość CO2, jaką emituje rocznie ponad milion mieszkańców miasta takiego jak Monachium – stwierdził Oliver Zipse.
Szybko dostrzeżony potencjał Northvolt
BMW Group wcześnie dostrzegła potencjał i specjalistyczną wiedzę Northvolt: współpracę w zakresie produkcji ogniw akumulatorowych z firmą założoną w 2016 roku BMW Group nawiązała w połowie 2018 roku. Fundamentem tego działania był udział finansowy BMW Group w firmie. Z tego partnerstwa korzyści płyną dla obu stron: BMW Group wnosi wiedzę o akumulatorach zdobywaną przez ponad 15 lat, a Northvolt dzięki swojej fabryce w północnej Szwecji umożliwia masową produkcję.
Obszerna specjalistyczna wiedza w całym łańcuchu dostaw ogniw akumulatorowych
W Monachium BMW Group prowadzi ośrodek kompetencji w zakresie ogniw akumulatorowych. Celem ośrodka jest rozwój technologii związanych z akumulatorami i wdrażanie ich do procesów produkcyjnych. Produkcja prototypów ogniw akumulatorowych umożliwia analizę i dogłębne poznanie specyfiki tworzenia wartości w tym obszarze. BMW Group produkuje akumulatory we własnych zakładach w Dingolfing (Niemcy) i Spartanburgu (USA) oraz w zakładzie BBA w Shenyang (Chiny). BMW Group wytwarza również akumulatory w Tajlandii, współpracując z Dräxlmaier Group.
BMW Group jako pionier e-mobilności – aż 25 zelektryfikowanych modeli do 2023 roku
Do 2023 r. BMW Group planuje mieć aż 25 zelektryfikowanych modeli w swoim portfolio. Dzięki elastycznej architekturze pojazdów całkowicie elektrycznych, hybryd z napędem plug-in oraz modeli z silnikami spalinowymi firma może sprawnie reagować na zmieniające się warunki. Ponad połowa spośród planowanych 25 zelektryfikowanych modeli BMW Group będzie całkowicie elektryczna. W okresie od 2019 do 2021 r. BMW Group zamierza podwoić sprzedaż pojazdów zelektryfikowanych i prognozuje ostrą krzywą wzrostu sprzedaży aż do 2025 r. Szacuje się, że globalna sprzedaż pojazdów zelektryfikowanych marki będzie rosnąć średnio o ponad 30 procent rok do roku. W Europie BMW również zakłada ambitną logikę wzrostu: do 2021 r. pojazdy zelektryfikowane powinny stanowić jedną czwartą naszej nowej floty, w 2025 r. – jedną trzecią, a w 2030 r. – aż połowę.
Jako pionier e-mobilności BMW Group jest jednym z głównych dostawców pojazdów zelektryfikowanych na rynku motoryzacyjnym. Do końca 2019 r. firma wypuściła na drogi już ponad pół miliona pojazdów całkowicie elektrycznych lub wyposażonych w napęd hybrydowy typu plug-in. Z kolei przed końcem 2021 r. BMW Group będzie mieć w ofercie aż pięć całkowicie elektrycznych pojazdów. Oprócz BMW i3* w 2019 r. w zakładach w Oksfordzie rozpoczęto produkcję całkowicie elektrycznego MINI*. W 2020 roku dołączy do nich całkowicie elektryczne BMW iX3* produkowane w Shenyang (Chiny), a w 2021 r. model BMW iNEXT z zakładów w Dingolfing i produkowane w Monachium BMW i4.
Źródło: BMW
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…
Volkswagen systematycznie realizuje strategię „in China, for China”. Celem jest jeszcze ściślejsze dostosowanie się do…