Dopieszczone szczegóły wnętrza i ospały układ napędowy. Elantrą można wygodnie podróżować, ale pośpiech nie jest wskazany. Jeżeli lubisz delektować się drogą, to auto dla ciebie. Hyundai Elantra w wersji Premium zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu. Benzynowy silnik MPI 1.6 l o mocy 128 KM w połączeniu z 6-biegowym automatem nie zawsze reaguje tak, jak tego oczekujemy,ale samochód jest naprawdę ekonomiczny.
Hyundai Elantra 1.6 MPI 128 KM – 11 sekund do setki
W Elantrze nie ma wielkiego wyboru, jeżeli chodzi o układ napędowy. Oferowany jest tylko wolnossący silnik benzynowy z wtryskiem wielopunktowym o pojemności 1591 m3 i mocy 128 KM. Automatyczna skrzynia biegów ma trzy tryby pracy, które zmieniamy przyciskiem na konsoli środkowej. Do wyboru mamy tryb oszczędny,normalny i sportowy, wpływają na charakterystykę układu kierowniczego i reakcję na gaz. Jednak różnice między nimi są niewielkie. Mimo że w trybie Sport zmieniają się punkty zmiany przełożeń i silnik może wchodzić na wyższe obroty, to 155 Nm momentu obrotowego okazuje się niewystarczające,by dynamicznie przyspieszać.
Hyundai Santa Fe – dwie dekady ewolucji motoryzacyjnej ikony
Oczywiście skrzynia ma też tryb manualny. Ponad 11 sekund do setki, w aucie, które ma aspiracje sportowe, to trochę dużo. Elantra dość ospale przyspiesza, więc wyprzedzając w trasie, warto to wziąć pod uwagę. Podczas jazdy praca skrzyni biegów może doskwierać. Z jednej strony po wciśnięciu pedału gazu nie ma szybkiej reakcji, z drugiej czasami za wcześnie skrzynia redukuje bieg, podbijając niepotrzebnie obroty.
Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego idealnie dostosowuje się do sytuacji. Zawieszenie jest twarde, co daje się we znaki na nierównościach, ale również sprawia, że samochód jest stabilny przy wyższych prędkościach i zachowuje się pewne. W środku jest dość cicho. Silnik zaczyna hałasować dopiero przy wyższych obrotach, podczas spokojnej jazdy prawie go nie słychać. Elantra zaskakuje niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Przejechaliśmy nią ok. 600 km. Przy prędkości nie przekraczającej 120 km/h, drogami szybkiego ruchu i lokalnymi, trochę w mieście, samochód spalił 5,7 l/100 km,czyli mniej niż podaje producent.
Hyundai Elantra 1.6 MPI 128 KM – Top
Testowy egzemplarz to wersja wyposażenia Premium, czyli w standardzie mam.in. kolanową poduszkę powietrzną,systemy kontroli trakcji i stabilizacji pojazdu,asystenta ruszania pod górę, układ ostrzegania o samochodach w martwym polu i o ruchu poprzecznym podczas cofania. Podczas parkowania pomagają czujniki z przodu i z tyłu oraz kamera cofania. Komfort tej wersji podnosi dwustrefowa,automatyczna klimatyzacja,podgrzewana kierownica i fotele: zarówno te z przodu, jak i dwa skrajne miejsca na tylnej kanapie. Dodatkowo siedzenia z przodu są wentylowane. Pamięć ustawień fotela kierowcy, sprawia, że szybko można się zmieniać za kierownicą.
Podłokietnik skrywa spory schowek z gniazdem USB. Oczywiście nie mogło zabraknąć możliwości bezkluczykowego uruchamiania auta, czy ładowarki indukcyjnej do smartfona. Kierowca ma również do dyspozycji 7-calowy ekran dotykowy do obsługi multimediów, który można połączyć z telefonem za pomocą Apple CarPlay i Android Auto.
Tablica rozdzielcza jest czytelna i intuicyjna w obsłudze. Na wielofunkcyjnej kierownicy mamy przyciski do obsługi wyświetlacza znajdującego się między zegarami, systemu multimedialnego i tempomatu. Drążek do obsługi automatycznej skrzyni biegów jest estetycznie wtopiony w konsolę środkową. Jasne wnętrze bardzo dobrze wygląda i świetnie komponuje się z kolorem nadwozia. Skórzana tapicerka nadaje eleganckiego charakteru.
Z tyłu pasażerowie mają wystarczająco miejsca. Jeżeli często wozimy dzieci, plastikowe obicie przednich foteli może w tym wypadku okazać się bardzo praktyczne. Gdy podróżują dwie osoby, mogą skorzystać z podłokietnika z miejscem na dwa napoje.
Hyundai Elantra 1.6 MPI 128 KM – sprytnie
Zarówno pasażer, jak i kierowca mają do dyspozycji sporo miejsc do odłożenia różnych drobiazgów. Wspomniany schowek w podłokietniku, zamykany przed pasażerem,kieszenie w drzwiach, w konsoli środkowej półeczka na telefon i dwa miejsca na napój.
Bagażnik można otworzyć aż na cztery sposoby: od środka pociągając dźwigienkę wygodnie umieszczoną przy progu obok miejsca kierowcy, wciskając zamaskowany przycisk w klapie, za pomocą pilota lub zdalnie bez użycia rąk. Ma on typową wielkość dla tego typu sedanów – 458 l, co na co dzień wydaje się być wystarczające. W razie potrzeby w prosty sposób można go powiększyć, składając oparcia tylnej, dzielonej kanapy i można to zrobić, stojąc z tyłu auta.
Hyundai Elantra 1.6 MPI 128 KM – ocena
Elantra to tani samochód z górnej półki. Można się w nim cieszyć najnowszymi rozwiązaniami i korzystać zarówno z dość wysokiego poziomu bezpieczeństwa, jak i elektronicznych gadżetów, a dodatkowo podróżować całkiem komfortowo. Nie każdy ma instynkt rywalizacji i żyłkę sportową. Dla tych właśnie Elantra będzie dobrym wyborem.
Plusy:
+ niskie zapotrzebowanie na paliwo
+ bogate wyposażenie
+ otwieranie bagażnika na 4 sposoby
Minusy
– ospały układ napędowy
– zbyt nerwowa skrzynia biegu
– twardy fotel kierowcy
Hyundai Elentra 1.6 MPI 128 KM – podstawowe dane
Silnik: typ/cylindry/zawory | R4, 16-zaworowy, MPI |
Pojemność skokowa | 1591 cm3 |
Moc maksymalna | 128 KM/6300 obr./min |
Maks. moment. obrotowy | 150 Nm/4800 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | automatyczna 6-biegowa |
Napęd | przedni |
Prędkość maksymalna | 195 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,6 s |
Średnie zużycie paliwa wg. producenta | 6,9-7,2 l/100 km |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l |
Pojemność bagażnika | 458 l |
Długość | 4620 mm |
Szerokość | 1800 mm |
Wysokość | 1450 mm |
Rozstaw osi | 2700 mm |
Masa własna/ładowność | 1250 kg |
Cena podstawowa testowanej wersji | 107 400 zł |
Tekst i zdjęcia: Katarzyna Dziewicka