Mazda stawia na reKREACJĘ – nowa edycja konkursu dla projektantów Mazda Design Experience 2020/21

Tegoroczna edycja konkursu Mazda Design jest efektem konsekwentnych, dziesięcioletnich poszukiwań profesjonalnych, najbardziej kreatywnych i innowacyjnych młodych designerów, którzy wierzą, że „mniej znaczy więcej”. Osób które doceniają precyzję i rzemieślniczy kunszt pracy, a jednocześnie stawiają na nowatorskie rozwiązania.

Od tego roku Mazda chce jeszcze silniej stać się dla takich twórców realnym mecenasem i nawiązać z nimi dłuższe i głębsze relacje. Stąd zmiana formuły konkursu, podzielenie go na etapy i organizacja w cyklu dwuletnim. Stąd także dodanie do nazwy określenia „Experience”, który ma nawiązywać do zdobywania przez uczestników umiejętności (doświadczeń) i przekazywania im wiedzy przez doświadczonych mentorów.

„Pojęcie mistrzostwa jest jednym z filarów marki Mazda, jest elementem który wyróżnia naszą filozofię projektowania spośród wszystkich producentów.” – mówi Szymon Sołtysik PR Manager Mazda Motor Poland. „Dlatego chcemy się dzielić naszym bogatym doświadczeniem z innymi, zwłaszcza z tymi, którzy są na początku swojej drogi. Jesteśmy przekonani, że młodzi projektanci mogą wynieść wiele korzyści z pracy z uznanymi jurorami oraz ludźmi, którzy przez te wszystkie lata tworzyli projekt Mazda Design. W pierwszym etapie szukamy jak największej liczby osób myślących nieszablonowo, młodych projektantów z innowacyjnymi, ale i odpowiadającymi nam estetycznie pomysłami. Z nich wybierzemy grupę najlepszych, którzy w kolejnych etapach konkursu będą doskonalić swój projekt i osiągać w swojej pracy mistrzostwo. Chcemy z nimi pracować w dłuższym okresie, pomagać im i promować ich projekty. Dlatego od tego roku kładziemy akcent nie tylko na sam proces tworzenia, ale również na efekty prac, dając możliwość ich realizacji.”

Hasło tegorocznej edycji jest wieloznaczne, z jednej strony reKREACJA to tworzenie od nowa z materiału wcześniej już użytego, ale i nadanie nowemu obiektowi większej wartości, nowej jakości estetycznej i użytkowej. Z drugiej strony reKREACJA wynika nie tylko z odpowiedzialności za proces projektowania i produkcji, lecz także z czystej pasji projektowania. To przede wszystkim proces redesignu, polegający w dużej mierze na kreatywności, zabawie formą i innowacyjności wizualnej. To stosowanie materiałów postrzeganych jako mniej szlachetne do tworzenia funkcjonalnych, ale i pięknych obiektów.

W swoim drugim znaczeniu hasło odnosi się do odnowy fizycznej i mentalnej, do naszych aktywności podejmowanych dla relaksu, rozrywki lub rozwoju własnej osobowości. reKREACJA to coś, co jest nam teraz bardzo potrzebne.

Główną inspiracją konkursową jest pierwszy samochód elektryczny w portfolio marki, czyli debiutująca jesienią tego roku w Polsce Mazda MX-30. To model „pomiędzy” podmiejskością i miastem, domem i pracą. W dodatku to samochód przyjazny naturze i dosłownie otwarty na naturę dzięki zastosowaniu drzwi „freestyle” odkrywających nieskrępowany dostęp do wnętrza. Takie rozwiązanie odwołuje się bezpośrednio do japońskiej idei projektowania wnętrz – MA. Elementy wykończenia wnętrza tego modelu zostały opracowane z wykorzystaniem tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu – przetworzonych butelek PET – oraz bioplastiku. To materiał pochodzenia roślinnego, który gwarantuje wysoką jakość wykończenia i nie zwiększa emisji dwutlenku węgla. Z kolei wielkość akumulatora Mazdy MX-30 została przemyślana tak, aby zaspokoić podstawowe potrzeby użytkownika przy minimalnym obciążeniu środowiska. Odpowiedzialnemu podejściu do produkcji towarzyszy wyrafinowany design wyróżniony tytułem „Red Dot: Product Design 2020” – czyli jedną z najważniejszych nagród z dziedziny designu na świecie.

Mazda inspiruje do zwiedzania Polski samochodem w ramach projektu Slow Road

Jak zmienia się formuła konkursu? W tej edycji nie będzie podziału prac na kategorie. Aby wziąć udział w rywalizacji, uczestnicy – studenci i absolwenci szkół artystycznych, projektowych i technicznych, którzy nie ukończyli 30 lat – będą musieli najpierw przesłać zbiór swoich dotychczasowych projektów – oryginalne portfolio.

Nadesłane zgłoszenia, a docelowo gotowe prace, oceni jury w składzie: Jo Stenuit – dyrektor designu Mazda Motor Europe, Tomek Rygalik – jeden z najbardziej znanych polskich designerów, Anna Grużewska – redaktor naczelna magazynu „Czas na Wnętrze”, Alicja Patanowska i Agnieszka Bar – podkreślające wartość tradycyjnego rzemiosła i laureatki nagrody Mazda Design Award w 2018 i 2019 roku.

Zwycięski prototyp otrzyma tytuł GRAND PRIX, a jego autor nagrodę w wysokości 20 tys. zł oraz możliwość realizacji swojego projektu.

Ogłoszenie wyników pierwszego etapu nastąpi na początku grudnia 2020 r. równolegle z podaniem nazwiska laureata pozakonkursowej nagrody Mazda Design Award dla najciekawszego zrealizowanego projektu w dziedzinie polskiego designu w ciągu ostatnich trzech lat.

Wszystkie szczegóły dotyczące zasad przyjmowania zgłoszeń oraz regulamin konkursu Mazda Design Experience 2020/21 zostaną ogłoszone 10 lipca 2020 r. na stronie „MA” www.mazdadesign.pl i na profilu https://www.facebook.com/konkursmazdadesign/.

Źródło: Mazda