Chrysler świętuje swoje 95-lecie

Chrysler, General Motors i Ford, to wielka amerykańska trójką producentów samochodów. Ta pierwsza marka, by uniknąć widma bankructwa, w 2009 roku stała się częścią włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Takie rozwiązanie pozwoliło na powrót do dobrych czasów.

Walter Chrysler, były menażer General Motors, 6 czerwca 1925 roku założył własną firmę o nazwie Chrysler. Inżynier Walter Chrysler (1875-1940) swoją karierę zawodowa rozpoczynał od kierowania fabryką produkująca lokomotywy. Kolejnym krokiem było przejście do motoryzacji i kierowanie fabryką samochodów marki Buick, należącej do General Motors. Po odejściu z General Motors próbował uchronić bez powodzenia przed upadkiem firmę Maxwell, która ostatecznie stała się częścią jego nowego projektu i powstania trzeciego dużego amerykańskiego producenta.

Pierwszymi modelami nowej marki Chrysler stały się modele De Soto i Plymouth, które wprowadził na rynek po akwizycji marki Dodge. Nazwa Chrysler stała się także sławna dzięki budowie wówczas najwyższego wieżowca na świecie Chrysler Building  w Nowym Jorku. W 1928 roku ukazał się magazyn Time z Walterem Chryslerem na okładce, który został uznany za człowieka roku.

Dealerzy FCA blisko swoich Klientów: wybierz wymarzony samochód, pozostając w domu

W latach trzydziestych XX wieku marka Chrysler zasłynęła z modelu Airflow, który zwracał uwagę nietradycyjnym jak na owe czasy designem nadwozia. W kolejnej dekadzie konstruktorzy Chryslera zajmowali się pracami nad czołgiem Sherman, który należał do podstawowego wyposażenia armii amerykańskiej. Jednak do końca II wojny światowej Walter Chrysler już nie dożył, gdyż zmarł w 1940 roku w wieku 65 lat.

Okres powojennej koniunktury amerykański producent wykorzystał na poszerzenie produkcji. W latach pięćdziesiątych XX wieku samochody ceniono za design i nowości techniczne. Czego przykładem może być Chrysler Imperial z 1951 roku, który stał się pierwszym seryjnie produkowanym samochodem wyposażonym we wspomaganie układu kierowniczego. Jednak najlepiej sprzedawał się typ New Jorker, którego kolejne generacje produkowano w latach 1944-1996.

Ostatecznie malejąca sprzedaż i niepowodzenia na rynkach europejskich doprowadziły Chryslera do granicy bankructwa. W latach siedemdziesiątych XX wieku do restrukturyzacji przedsiębiorstwa zaangażowano legendarnego menażera. Lee Iacocca w 1992 roku pożegnał się z Chryslerem, który ponownie zaczął staczać się w dół.

Pod koniec minionego stulecia Chrysler pozyskał idealnego partnera w postaci Daimlera. W 1998 roku powstał koncern DaimlerChrysler. Jednak grupa nie potrafiła dać sobie rady ze stratami Chryslera i ostatecznie w kwietniu 2009 roku ogłoszono jego bankructwo.

Wielką szansą stał się alians z włoskim Fiatem, którego motorem był ówczesny szef włoskiego koncernu Sergio Marchionne. To jemu obaj producenci zawdzięczają uniknięcie najgorszego. Dzisiaj FCA należy do elity siedmiu największych producentów na świecie i nie ma problemów zarówno w USA, jak i w Europie.