Klasyki

Kierownica PEUGEOT – od drążka do kierownicy wielofunkcyjnej

Pierwsza kierownica samochodowa pojawiła się w lipcu 1894 roku w Panhardzie 4 CV Alfreda Vacherona, podczas wyścigu Paryż-Rouen zorganizowanego przez Pierre’a Giffarda, dziennikarza paryskiego dziennika „Le Petit Journal”, wydawanego w latach 1863-1944.

Było to coś więcej niż tylko wyścig – była to wielka akcja reklamowa promująca niedawny wynalazek: samochód. Na dystansie około 100 kilometrów z Paryża do Rouen, pojazdy napędzane silnikiem spalinowym musiały wykazać się wytrzymałością.

Dwubiegowe i czterocylindrowe samochody PEUGEOT, wyposażone w drążek do kierowania, wyglądały jak zmotoryzowane dorożki. W innych pojazdach pasażerowie siedzieli naprzeciwko siebie, jak w dorożce. Ogólnie rzecz biorąc, producenci mieli trudność z odejściem od modelu powozu konnego.

W wyścigu wzięło udział ponad sto samochodów z różnymi typami silników (parowym, olejowym, benzynowym, elektrycznym, na sprężone powietrze, napędzanym pedałami, …). Pomimo prawdziwej innowacji technologicznej, jaką była kierownica, Alfred Vacheron i jego Panhard 4 KM zajęli czwarte miejsce, natomiast Panhard & Levassor oraz synowie braci PEUGEOT, w samochodach wyposażonych w drążek do kierowania, zajęli ex-aequo pierwsze miejsce.



Kierownica stopniowo zastępowała drążek, który służył do kierowania samochodami z dawnej epoki. Pod względem technicznym samochód uwolnił się od swojego pokrewieństwa z powozami konnymi. Tak więc, zaprezentowany w 1901 roku, PEUGEOT Type 36 różnił się od poprzednich modeli montowanych na bazie zmotoryzowanych powozów. Został on wyposażony w dwie główne innowacje: maskę silnika z przodu i kierownicę zamiast drążka.

Na pierwszy rzut oka, od momentu narodzin motoryzacji, kierownica jest elementem mechanicznym, który rozwinął się w najmniejszym stopniu zarówno pod względem formy, jak i funkcjonalności. Nigdy jednak kierownica nie przestała się zmieniać, ani nigdy nie próbowała uwolnić się od swojego okrągłego kształtu. Początkowo bardzo prosta i przeznaczona wyłącznie do sterowania, stopniowo stawała się coraz bardziej złożona. Ulegała rozbudowaniu dzięki stopniowemu dodawaniu wielu dodatkowych funkcji: sygnału dźwiękowego, sterowania radiem, regulacji prędkości lub ograniczenia prędkości, impulsowej zmiany biegów, poduszki powietrznej. Znacznie zmienił się również materiał, z którego jest wykonana. Jej rama, początkowo drewniana, stała się później stalowa, następnie aluminiowa, a obecnie jest wykonywana z magnezu.

Peugeot 404 skończył 60 lat

W 2012 roku marka PEUGEOT zainaugurowała, wraz z modelem 208, znaczącą innowację jeśli chodzi o stanowisko kierowcy, wprowadzając na rynek PEUGEOT i-Cockpit®. W sercu triady składającej się z ekranu dotykowego i zegarów na linii wzroku kierowcy, kierownica stała się kompaktowa.

Została ona przeprojektowana, aby zapewnić lepszy chwyt, a jednocześnie zapewnić kierowcy jeszcze wyraźniejsze pole widzenia i większą przestrzeń na nogi. PEUGEOT i-Cockpit® stał się od tamtej pory wizytówką marki spod znaku lwa i stale się rozwija. Dotychczas ponad sześć milionów użytkowników skorzystało z tej rewolucyjnej koncepcji, która jest unikatowa w świecie motoryzacji.

Źródło: Peugeot



Redakcja

Recent Posts

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

6 godzin ago

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…

1 dzień ago

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

2 dni ago

Audi prezentuje nowe pierścienie

„Przewaga dzięki technice” to idea Audi, która oznacza innowacyjną mobilność i progresywną stylistykę. Najnowsze modele…

2 dni ago

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

3 dni ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

3 dni ago