GDDKiA – coraz więcej pojazdów na polskich drogach (dane 11-21.V. 2020)

GDDKiA publikuje dane za okres od 11 do 21 maja. Znoszenie kolejnych ograniczeń i więcej możliwości w przemieszczaniu się wpływają na wyniki. Ruch pojazdów ciężarowych nadal w przewadze.

Porównanie i dane

Wyniki standardowo zestawiono z danymi z początku marca br. (tj. 2 – 8 marca 2020), a dodatkowo porównano je z okresem referencyjnym z roku 2019 (średni tydzień maja, bez tygodnia z „majówką”). Poniżej wyniki dla ruchu pojazdów ogółem oraz pojazdów ciężkich.

Pojazdy ogółem

Dzień tygodniaPNWTŚRCZPTSBNDPNWTŚRCZ
Data11.05.202012.05.202013.05.202014.05.202015.05.202016.05.202017.05.202018.05.202019.05.202020.05.202021.05.2020
Pierwszy tydzień marca 2020 r.-14%-16%-16%-15%-13%-15%-15%-10%-11%-9%-6%
Średni tydzień maja 2019 r.-18%-19%-19%-18%-17%-23%-26%-15%-14%-14%-9%

Pojazdy ciężkie

Dzień tygodniaPNWTŚRCZPTSBNDPNWTŚRCZ
Data11.05.202012.05.202013.05.202014.05.202015.05.202016.05.202017.05.202018.05.202019.05.202020.05.202021.05.2020
Pierwszy tydzień marca 2020 r.-10%-8%-7%-10%-10%-13%-8%-7%-8%-10%-7%
Średni tydzień maja 2019 r.-10%-6%-5%-5%-7%-14%-6%-7%-6%-9%-3%

W przypadku ruchu pojazdów ogółem w dalszym ciągu widoczna jest tendencja wzrostowa. W bieżącym tygodniu ruch pojazdów ogółem był o ok. 15% mniejszy od wielkości rejestrowanych w zeszłym roku. Dość duży wzrost ruchu odnotowany został w czwartek 21 maja, na który może mieć wpływ długi weekend w Niemczech i wzmożony ruch na odcinkach przygranicznych.

GDDKiA – nie śmieć, bo drogi to nie wysypisko

W ruchu pojazdów ciężkich brak jest natomiast wyraźnej tendencji wzrostowej. W analizowanym okresie, w dni robocze, utrzymywał się na poziomie ok. 5-10% mniejszym od poziomu rejestrowanego w roku 2019. Podobnie jak w przypadku pojazdów ogółem dość duży wzrost odnotowano w czwartek 21 maja, ale jest to skorelowane ze spadkiem, jaki został zarejestrowany dzień wcześniej (środa, 20 maja) i prawdopodobnie z problemami na granicach w związku z długim weekendem w Niemczech.

Wyniki uzależnione od wielu czynników

Analizując prezentowane dane, należy uwzględnić, że mamy do czynienia nie tylko ze spadkiem ogólnej liczby pojazdów, ale też z zupełnie innymi dobowymi i tygodniowymi rozkładami ruchu, zmianami w strukturze rodzajowej ruchu, zmianami w motywacjach, częstotliwościach, długościach i kierunkach podróży. Bardzo zaburzony jest również ruch międzynarodowy na trasach krajowych na skutek ograniczeń na granicach RP i państw sąsiednich.

Źródło: GDDKiA