Abarth – jak powstaje spojler w 100% Made by Abarth

 „Koncepcja osiągów” Carlo Abartha wykroczyła daleko poza osiągnięcie tylko czystej mocy, maksymalnej prędkości i przyspieszenia. Dążył on do uzyskania kompleksowych osiągów i skoncentrował się na poszukiwaniu i rozwoju innowacyjnych rozwiązań technicznych w celu poprawy aerodynamiki, przyczepności na drodze oraz siły hamowania.

„Z  tej samej idei powstał regulowany spojler, który zadebiutował kilka miesięcy temu w limitowanej edycji Abarth 695 70° Anniversario”- powiedział Luca Napolitano, szef marek Fiat i Abarth na region EMEA. „Jest to jedno z najlepszych i najbardziej kultowych aerodynamicznych rozwiązań dla samochodu poruszającego się po drogach, opracowanych w oparciu o filozofię naszego założyciela, który zgłębiał tajniki aerodynamiki zarówno na torze, jak  i codziennie na drogach.

  • Wszystkie sekrety nowego regulowanego ręcznie spojlera montowanego w kultowym Abarthcie 695 70° Anniversario
  • Testowany w tunelu aerodynamicznym FCA w Orbassano pod Turynem i na torze Vallelunga niedaleko Rzymu, regulowany spojler, zwiększa przyczepność na szybkich, mieszanych trasach oraz stabilność przy dużych prędkościach
  • Rezultatem dążenia do coraz lepszych osiągów, w tym ciągłego doskonalenia aerodynamiki, było w latach 60. ubiegłego wieku aerodynamiczne „torpedo” Abarth 1000 Bialbero Record (1960) i dobrze znany Abarth 1000 Corsa (1966), pierwszy model ze spoilerem wykonanym z żywicy

Typowym przykładem zastosowania aerodynamiki jest słynny, wielokrotnie nagradzany „silver torpedo” z 1960 roku, Abarth 1000 Bialbero Record Pininfarina, który pobił wiele rekordów prędkości, a w późniejszym czasie, równie znanym Abarth 1000 Corsa z 1966 roku, jeden z pierwszych samochodów na świecie ze spojlerem wykonanym z żywicy”. Nowy Abarth 70° Anniversario oddaje hołd temu osiągnięciu, nowym regulowanym spojlerem, charakterystycznym elementem wyścigowym Abartha, przypominający również spojler Lancii Delty Integrale z 1980 roku, który pozwalał poczuć się na kierowcy na drodze, jak rasowy kierowca rajdowy.

Ręcznie regulowany spojler i wszystkie jego sekrety

Rezultat pracy inżynierów Abartha w tunelu aerodynamicznym FCA w Orbassano pod Turynem i na torze  Vallelunga niedaleko Rzymu, regulowany ręcznie spojler, poprawia właściwości aerodynamiczne samochodu, a tym samym zwiększa przyczepność na szybkich, mieszanych trasach oraz stabilność przy dużych prędkościach . Dla Carlo Abartha osiągi były nieustannym wymogiem, szczególnie na torze. Podobnie jak na wyścigach, w których nie jest niczym niezwykłym widok techników ręcznie regulujących nachylenie spojlera tak, by kierowca mógł ustawić sposób prowadzenia samochodu zgodnie z torem i stylem jazdy, spojler zamontowany w modelu Abarth 695 70° Anniversario może być również regulowane ręcznie, w 12 pozycjach nachylenia w zakresie od 0° do 60°. By zaoferować maksymalną elastyczność, kierowcy mają możliwość ustawienia spojlera w zależności od drogi, po której zamierzają się poruszać, a także od swoich upodobań, niezależnie od osiągów.

Nowy Abarth 695 70°Anniversario w rozszerzonej rzeczywistości

W pozycji maksymalnego nachylenia (60°), przy prędkości 200 km/h, spojler zwiększa obciążenie aerodynamiczne nawet do 42 kg. Zapewnia to doskonałą dynamikę pojazdu i bardziej stabilne zachowanie przy dużych prędkościach, szczególnie na szybkich trasach o mieszanej przyczepności. Przykładem jest legendarny rzymski tor Vallelunga, na którym regulowany spojler pozwala kierowcy zredukować korygowanie prowadzenia o prawie 40%, zapewniając bardziej „czystą” i wydajną jazdę, dając kierowcy poczucie większej pewności w przekraczaniu granic. Optymalizacja aerodynamiki wpływa również na akustykę, idealnie dobraną w celu zmniejszenia turbulencji i zapewnienia  wygodniejszej codziennej jazdy.

By osiągnąć taki poziom techniczny, nowy Abarth 695 70° Anniversario został przetestowany w pełnowymiarowym tunelu aerodynamicznym zlokalizowanym w Orbassano, na południe od Turynu, gdzie FCA testuje swoje samochody. W tym centrum doskonaleń opracowano i przetestowano regulowany spojler Abartha 695 70° Anniversario we wszystkich możliwych konfiguracjach oraz w różnych ustawieniach pojazdu, prędkości i kąta odchylenia.

Aerodynamika i jej najwcześniejsze zastosowanie, pierwszy spoiler z żywicy dla wyścigowego Abartha z 1966 roku

W latach 1956-1966 samochody spod znaku Skorpiona ustanowiły aż 133 rekordy, będące wynikiem ekstremalnego wykorzystania konceptu i praw aerodynamiki. Ta niezwykła historia obejmuje 8 zadziwiających rekordów ustanowionych przez Abartha 1000 Bialbero Record Pininfarina w 1960 r. W dużej mierze dzięki zastosowaniu praw wydajności aerodynamicznej, Abarth 1000 Bialbero Record Pininfarina od razu został nazwany „srebrną torpedą” ze względu na swój lśniący, opływowy kształt. Nowa aerodynamika, opracowana w tunelu aerodynamicznym na Politechnice w Turynie, uzyskała wyjątkowy współczynnik Cx wynoszący 0,20.

W oparciu o  hasło założyciela marki „Niedziela na torze, poniedziałek w biurze”, należało poprawić również aerodynamikę „normalnych” samochodów wyścigowych. Abarth uczynił to, łącząc pracę w oficjalnym zespole wyścigowym z produkcją zestawów tuningowych cieszących się sportowym i komercyjnym sukcesem. W latach 70., zestawy tuningowe Abartha zmieniały samochody miejskie w zwycięzców wyścigów, otwierając drogę wielu młodym kierowcom do rozpoczęcia udanej kariery na torze.

Pierwszym modelem, w którym skorzystano z aerodynamicznych rozwiązań był Abarth 1000 Corsa (wyścigowa wersja Fiata 600). W 1962 r., samochód zaliczył mnóstwo zwycięstw,  przekraczając linię mety z charakterystycznym tylnym skrzydłem zamiast pokrywy silnika, co oprócz odprowadzania ciepła z silnika, wyraźnie dawało mu przewagę aerodynamiczną.

Pomysłowy Carlo Abarth w 1966 roku opracował prawdziwy spoiler wykonany z żywicy, stając się jednym z pierwszych, którzy  wykorzystują właściwości aerodynamiczne tego elementu na torze wyścigowym.

Abarth 695 70 ° Anniversario Spoiler ad Assetto Variabile jest wyrazem uznania dla tego rekordu, udowadniając, że dla marki Abarth tor wyścigowy zawsze był idealnym poligonem do testowania rozwiązań technicznych i technologicznych przed zastosowaniem ich w samochodach ze znaczkiem Skorpiona.

Źródło: FCA