Łada Bohemia – najładniejszy kabriolet, który powstał na bazie Samary

Popularność Łady Samary zainspirowała konstruktorów i designerów do stworzenia kabrioletów na jej bazie. Jeden z najładniejszych projektów stworzył znany czeski designer Václav Král. Szkoda, że ta wersja nigdy nie trafiła do produkcji seryjnej i zachowała się tylko w jednym zbudowanym egzemplarzu.

Nie tylko Czesi marzyli o tanich, dostępnych kabrioletach. Takie dwa ciekawe projekty powstały w pracowni Václava Krála. Czeski designer wcześniej tworzył auta sportowe na bazie Tatry. Wydarzeniem była premiera samochodu MTX Rodster, który powstał na bazie Skody Favorit. Firma Metalex z Pilzna wyprodukowała około 400 egzemplarzy.

Łada 4×4 wciąż najpopularniejsza i nowocześniejsza

Natomiast Łada Bohemia stała się w pewnym sensie konkurentem, chociaż według wielu opinii, była bardziej udanym projektem ze względu m.in. ze względu na szersze drzwi i mocniejszy silnik. Powstała w 1992 roku, a więc rok później niż roadster na bazie Skody Favorit. Przedsięwzięcie realizowano przy współpracy ówczesnego importera CS AutoLada i firmy EIDK Jaroměř. Jedyny egzemplarz, który wówczas powstał prezentowany był w czeskich salonach Łady, ale najdłużej dwuosobowy eksponowany był w małym showroomie w miejscowości Jaroměř.

Łada świętuje 50-lecie od rozpoczęcia produkcji

Ostatecznie projekt nigdy nie trafił do produkcji seryjnej, a jedyny egzemplarz jaki powstał znajduje się obecnie w zbiorach Muzeum Techniki w Brnie.

Nie był to jednak jedyny kabriolet, który powstał na bazie Łady Samary. Podobny projekt powstał w belgijskiej spółce EBS, która stworzyła kabriolet na bazie trzydrzwiowej Łady Samary. Od 1990 roku do 1995 roku z krajach Europy Zachodniej sprzedano prawie 500 egzemplarzy pod nazwą Łada Cabrio lub Łada Natacha.