Porsche – barwna historia i ponad 500 wyjątkowych lakierów nadwozi

Czy Porsche może jeszcze czymś zaskoczyć? Zapewne unikalnym lakierem. Barwa nadwozia ma ogromne znaczenie dla właścicieli samochodów. Każdy ma inny gust i producent musi do tego się w jakiś skuteczny sposób dostosować. Marketing działa według sprawdzonego scenariusza. Niebieski – to bezpieczeństwo, czerwony wyzwala odwagę, żółty – to szczęście i radość, a srebrny reprezentuje technologiczną wrażliwość połączoną z elegancją.  

Porsche jednak nie zaskakuje awangardowymi barwami nadwozi i stara się pod tym zwględem pozostać konserwatywnym producentem. Jednak nabywcy mają swoje preferencje i jakoś do tego trzeba się dostosować. Kupują przede wszystkim auta w barwach neutralnych, a więc białe, czarne, szare i srebrne.

Według ankiety przeprowadzonej przez Axalta Coatings Systems z roku 2016 wynika, iż te cztery barwy stanowiła 73 proc. wśród wszystkich sprzedanych w USA samochodów. Czerwoną alternatywne wybrało 10 proc., a niebieską 8 proc.. Tych sześć barw stanowiło aż 91 proc., a pozostałych 9 proc. nabywców zdecydowało się na zakup kolorze zielonym, żółtym, pomarańczowym oraz jakimś bardziej ekstrawaganckim.

Porsche Panamera 10 Years Edition

Wybór z palety podstawowych 25 barw nadwozia aktualnie oferuje Porsche do swoich wszystkich modeli. Jednak każdy nabywca samochodu marki Porsche ma również możliwość indywidualizacji w ramach programu Paint to Sample (PTS). Dzięki temu powstają wyjątkowe barwy, których nie znajdziemy w żadnym katalogu Porsche.

W ciągu 70 lat powstał wielki katalog barw, które znalazły się na nadwoziach Porsche. Pod nazwą Rennbow zawiera 504 warianty możliwości lakierników z Zuffenhausen. Jest tam też prawie 4300 dokumentów fotograficznych.

Jakie były najpopularniejsze barwy samochodów Porsche w kolejnych latach?

Po 1950 roku królowały pastelowe barwy – Auratium Green, Lago Green Metallic, Radium Green, Adria Blue i typowa pomarańczowa.

Lata sześćdziesiąte XX wieku opanowało zielone szaleństwo. Nabywca miał do wyboru takie barwy jak: Leaf Green, Gold Green, Sea Green oraz Crystal Blue, Pastel Blue, Champagne Yellow i Blood Orange.

Kolejna dekada była uznana za dziwną z charakterystycznymi barwami: Rose Red, Magenta, Conda Green, Daphne Green, Lime Green, Jade Green, Ravenna Green, Signal Green, Viper Green, Acid Blue, Arrow Blue, Gulf Blue, Aubergine, Royal Purple, Light Yellow, Signal Yellow, Talbot Yellow, Tangerine oraz Continental Orange.

W latach osiemdziesiątych XX wieku powrócił koncerwatyzm z barwami: Granite Green Metallic, Glacier Blue, Minerva Blue, Lime Yellow, Bamboo Beige, Caramel Brown i Nougat Brown Metallic.

Kabriolety – bez dachu nad głową, ale w luksusie – przegląd flagowych modeli

Była to jednak cisza przed burzą, bo Porsche wprowadziło więcej możliwości i do wyboru takie lakiery jak: Raspberry Red, Coral Red Metallic, Rubystone, Mint Green, Murano Green, Signal Green, Turquoise Blue, Riviera Blue, Horizon Blue Metallic, Iris Blue Metallic, Tahoe Blue Metallic, Amaranth Violet, Amethyst Metallic, Viola Metallic, Speed Yellow, Pastel Yellow.

Przełom tysiąclecia przyniósł ponownie umiarkowane tendencje z lakierami: Orient Red Metallic, Malachite Green, Wimbledon Green, Azure Blue Metallic, Violet Chromoflair, Fayence Yellow, Speed Yellow, Nordic Gold, Orange Metallic i Orangerot, Signal Green.

Natomiast w ostatnim 10-leciu najlepiej sprzedają się takie barwy jak: Aqua Blue Metallic, Racing Yellow, Miami Blue, Lava Orange, Sand Yellow, Malachite Green i Ipanema Blue Metallic.

Muzeum Porsche ponownie otwarte

W najbliższy wtorek, 12 maja 2020 r., Porsche Museum ponownie otworzy swoje podwoje. Aby powstrzymać rozprzestrzenianie się koronawirusa, od 14 marca – a więc przez okrągłe 8 tygodni – obiekt pozostawał zamknięty dla zwiedzających. Ponowne rozpoczęcie działalności muzeum odbędzie zgodnie z wymogami rządu federalnego i kraju związkowego Badenia-Wirtembergia w zakresie ochrony przed zakażeniem koronawirusem. Obejmuje to na przykład nowy system oprowadzania na terenie całym budynku, zorganizowany w celu zachowania minimalnego, 1,5-metrowego odstępu pomiędzy gośćmi.

Zapewniamy także maseczki i środki dezynfekujące” – dodaje Achim Stejskal, dyrektor ds. dziedzictwa i szef Porsche Museum. „Nasz personel odbywa regularne szkolenia BHP związane z zaleceniami dotyczącymi przestrzegania higieny i właściwego postępowania”. Liczbę odwiedzających znajdujących się w całym budynku muzeum ogranicza kontrola przy wejściu. Godziny otwarcia obiektu pozostają niezmienione – od wtorku do niedzieli od godziny 9 do 18. Obecnie nie są oferowane programy dydaktyczne ani zwiedzanie z przewodnikiem. Zamknięte pozostaną również strefy gastronomiczne. „Ważność rocznych biletów wydłużamy o 2 miesiące, czyli o okres zamknięcia muzeum podczas kryzysu koronawirusa” – informuje Achim Stejskal.

W trakcie zamknięcia Porsche Museum przyspieszyło zaplanowane na ten rok działania konserwacyjne i remonty. Ruszyła więc koncepcyjna reorientacja wejścia na teren stałej wystawy (tzw. Prolog), która przedstawia początki firmy do 1948 r. Ze względu na trwające nadal prace remontowe cena wstępu tymczasowo została zmniejszona o połowę.

Na stronie www.porsche.com/museum muzeum informuje o swoich bieżących działaniach, a także o sukcesywnym uruchamianiu programów dla odwiedzających, w pełni zgodnych z oficjalnymi wytycznymi.