Skoda ENYAQ iV – elektryczny SUV już gotowy do drogi z polskimi akumulatorami i wersji RS 4×4

Pierwszy model produkcyjny SKODY oparty na modułowej platformie dla pojazdów elektrycznych MEB Grupy Volkswagen to połączenie takich cech jak: bezpieczeństwo, przestronność, emocjonująca stylistyka oraz przyjemność z jazdy z poszanowaniem środowiska naturalnego. W zależności od wymagań klientów do wyboru będą trzy wielkości akumulatorów oraz pięć wariantów mocy. Ten w pełni elektryczny SUV będzie powstawał w głównej fabryce SKODY w Mladá Boleslav. Jazdy testowe zamaskowanymi egzemplarzami, które są jednak wciąż autami z preserii, odbyły się na terenie Irlandii.

– ENYAQ iV to dla SKODY początek nowej ery – symbol realizacji naszej strategii w obszarze samochodów elektrycznych. Nasz nowy model wyróżnia się dużym zasięgiem, połączonym z krótkim czasem ładowania. Jednocześnie ENYAQ iV wyznacza nowe standardy pod względem typowych dla SKODY cech: niezwykłej przestronności wnętrza, przyszłościowego wzornictwa, maksymalnej funkcjonalności, bezpieczeństwa i komfortu. Nasz pierwszy w pełni elektryczny samochód, oparty na modułowej platformie dla pojazdów elektrycznych MEB Grupy Volkswagen, będzie produkowany w głównej fabryce w Mladá Boleslav – w sercu SKODY. To ważny krok w kierunku zabezpieczenia przyszłości tego obiektu oraz miejsc pracy w regionie – komentuje Bernhard Maier, prezes Zarządu spółki SKODA AUTO.

Pierwszy model produkcyjny SKODY oparty na modułowej platformie dla pojazdów elektrycznych MEB doskonale nadaje się zarówno na krótkie, jak i długie trasy, zapewniając zasięg do 500 km* w cyklu WLTP oraz możliwość szybkiego ładowania. Koncepcja pojazdu umożliwiła projektantom w zupełnie nowy sposób zaplanować wnętrze SKODY ENYAQ iV. W rezultacie uzyskano jeszcze więcej miejsca dla pasażerów i bagażu mimo kompaktowych wymiarów samochodu, a jednocześnie zadbano o emocjonujący i nowoczesny wygląd. Ponadto model ENYAQ iV wyposażono w najnowocześniejsze rozwiązania multimedialne i z zakresu connectivity oraz zadbano o wiele rozwiązań zwiększających komfort jazdy.

Pierwszy elektryczny SUV SKODY ma długość 4648 mm, szerokość 1877 mm oraz wysokość 1618 mm. Rozstaw osi wynosi 2765 mm, a pojemność bagażnika to 585 l. Niski jak na SUV-a próg bagażnika sprawia, że ładowanie bagażu nie wymaga wysiłku nawet w przypadku ciężkich lub dużych przedmiotów.

Porównanie modeliOctavia CombiEnyaqKodiaq
Długość (mm)468946484697
Szerokość (mm)182918771882
Wysokość (mm)146816181660
Rozstaw osi (mm)268627652791
Bagażnik (l)640/1700585/1711835/2065

Produkcja seryjna SKODY ENYAQ iV rozpocznie się pod koniec 2020 r. Wprowadzenie na rynek planowane jest na początek 2021 r. Powstanie również limitowana seria „Founder’s Edition”, upamiętniająca założenie firmy przed 125 laty. Będzie ona charakteryzowała się specjalnym wyposażeniem oraz wyróżniającym się designem i zostanie wyprodukowana w liczbie zaledwie 1895 sztuk.

Zróżnicowane warianty mocy dla różnych potrzeb

W wersjach podstawowych modelu ENYAQ iV zlokalizowany z tyłu silnik odpowiada za napęd na tylną oś pojazdu. W wersjach o większej mocy przewidziano dodatkowy silnik elektryczny z przodu, który zapewni efektywniejsze przekazywanie momentu obrotowego. Wariant SKODY ENYAQ iV o największej mocy jest w stanie holować ładunki o masie nawet do 1200 kg. Do wyboru będzie łącznie pięć wariantów mocy oraz trzy wielkości akumulatora, co gwarantuje przyjemność z jazdy z jednoczesnym poszanowaniem środowiska naturalnego. Zależnie od wybranej wersji ENYAQ iV posiada napęd na tylne lub wszystkie koła. Dzięki dużej sprawności akumulatorów, oponom o niskich oporach toczenia (5,9‰) oraz wyjątkowym jak na SUV-a właściwościom aerodynamicznym (cx od 0,27) SKODA ENYAQ iV może pokonywać dystanse do 500 km* w cyklu WLTP.

Model podstawowy to SKODA ENYAQ iV 50 o pojemności brutto akumulatora litowo-jonowego 55 kWh (netto: 52 kWh). Montowany z tyłu silnik elektryczny ma moc 109 kW i zasięg do 340 km*. Wzrasta on do 390 km* w przypadku modelu ENYAQ iV 60 o mocy 132 kW, wyposażonego w akumulator o pojemności brutto 62 kWh (netto: 58 kWh). Z kolei ENYAQ iV 80 o mocy 150 kW z napędem na tylne koła cechuje się największym zasięgiem – do 500 km* w cyklu WLTP. Zastosowany w tym modelu akumulator o pojemności brutto 82 kWh (netto: 77 kWh) znajdzie się także w dwóch wersjach wyposażonych w drugi silnik elektryczny, czyli posiadających napęd na cztery koła: 80X oraz vRS, o mocy odpowiednio 195 kW i 225 kW. Model o największej mocy przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,2 s i osiąga prędkość maksymalną 180 km/h. Maksymalny zasięg obu wariantów z napędem na cztery koła wynosi 460 km*.

 Skoda Enyaq – wersje napędu50608080XRS
Akumulator Li-Ion pojemność55 kWh62 kWh82 kWh82 kWh82 kWh
Napędtylnytylnytylny4×44×4
Przedni asynchroniczny silnik elektrycznyaž 75 kW, 150 Nm*75 kW, 150 Nm
Tylny synchroniczny silnik elektryczny109 kW, 220 Nm132 kW, 310 Nm150 kW, 310 Nmaž 150 kW, 310 Nm*150 kW, 310 Nm
Dojazd wg. WLTP340 km380 km500 km460 km460 km
Przyspieszenie 0-100 km/h11,5 s9,0 s8,8 s7,0 s6,2 s
Prędkość maksymalna160 km/h160 km/h160 km/h160 km/h180 km/h
Masa przyczepy bez hamulców/z hamulcami0/0 kg750/1000 kg750/1200 kg
* w wersji 80X zastosowano identyczne silniki jak w RS, ale elektronika ogranicza ich możliwości do 195 kW i 425 Nm

Akumulatory do nowego modelu dostarczać będzie polska fabryka LG Chem Wrocław Energy. Tworzą je paski o masie 1073 g każdy. Podstawowy akumulator 55 kWh składa się z 8 modułów o łącznej masie 256 kg, średni 62 kWh ma 9 modułów i masę 288 kg, a najmocniejszy 82 kWh tworzy 12 modułów o masie 384 kg.

SKODA oferuje możliwość zamówienia samochodu bez wychodzenia z domu

Ładowanie do 80% w zaledwie 40 minut

SKODA ENYAQ iV może być ładowana na trzy sposoby. Oprócz konwencjonalnego domowego gniazda elektrycznego 230 V, do wygodnego ładowania pojazdu w nocy można użyć także ładowarki ściennej o mocy do 11 kW. Zajmuje to od sześciu do ośmiu godzin zależnie od wielkości akumulatora. Trzecia opcja to stacje szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 125 kW, dzięki czemu akumulator modelu ENYAQ iV od 10% do 80% zostanie naładowany w ciągu zaledwie 40 minut*.

Źródło: Skoda Auto