Nowy Jazz jest przykładem zaangażowania Hondy w ochronę pasażerów. Jest też pierwszym europejskim modelem w swojej klasie, który będzie standardowo wyposażony w przednią centralną poduszkę powietrzną. Wprowadzone rozwiązanie z zakresu bezpieczeństwa biernego jest jednym z elementów kompleksowego pakietu systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy nowego modelu Jazz. Ma ono za zadanie wzmocnić reputację Jazza jako jednego z najbezpieczniejszych aut w Europie.
Przednia centralna poduszka powietrzna
Przednia centralna poduszka powietrzna zamontowana jest w tylnej części siedzenia kierowcy i w chwili wypadku wypełnia przestrzeń między kierowcą a pasażerem. Poduszka ta, jedna z 10 w nowym Jazzie, pomaga uniknąć bezpośredniego zderzenia ciał kierowcy i pasażera w przypadku kolizji bocznej. Za wypełnienie poduszki w sektorze, w którym ma zapewnić ona maksymalną ochronę, odpowiadają trzy zaczepy mocujące, które podczas wyzwalania prowadzą ją po łuku wokół kierowcy. Aby zrealizować tę nową funkcję, zespół inżynierów tak opracował kształt poduszki, by pasował on do górnej części zagłówka nowo zaprojektowanego fotela kierowcy.
Centralna przednia poduszka powietrzna, w przypadku zderzenia bocznego, współpracuje z dwoma innymi systemami. Boczny ruch pasażera ograniczają napinacze pasów bezpieczeństwa, zarówno pasa kierowcy, jak i pasażera, wspomagane dodatkowo przez podwyższony środkowy podłokietnik. Nowe rozwiązanie może zmniejszyć obrażenia głowy osoby siedzącej po stronie kolizji o 85% i o 98% w przypadku, gdy siedzi ona po przeciwnej stronie od zderzenia (testy wewnętrzne Hondy).
Honda powiększa rodzinę Civic Type R o wersje Sport Line i Limited Edition
Kolejne ulepszenia nowego Jazza obejmują system bocznych poduszek powietrznych dla pasażerów tylnych siedzeń. Te unikalne poduszki powietrzne, zainstalowane w bokach oparcia tylnej kanapy, aktywują się podczas kolizji bocznej, aby chronić pasażerów przed uderzeniem w drzwi i słupek C. Poduszki zaprojektowano w kompaktowym rozmiarze, tak by nie stracić możliwości podnoszenia siedzisk w ramach systemu „magic seat” wyróżniającego Jazza wśród konkurentów.
Nowe rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa pasażerów wejdą na rynek w momencie, gdy Euro NCAP – zwracając uwagę na poważne skutki zderzeń bocznych – wprowadzi w 2020 roku nowe zasady dotyczące testów zderzeniowych. Zasady te rozszerzą zakres badań dot. ochrony pasażerów siedzących podczas zderzeń bocznych po przeciwległej stronie samochodu.
„Bezpieczeństwo pasażerów ma dla naszych projektantów opracowujących samochód ogromne znaczenie” – powiedział Takeki Tanaka, lider projektu Hondy Jazz. „Projektowaliśmy najnowszą generację Jazza od podstaw, co oznaczało, że byliśmy w stanie zastosować w nim nowe zaawansowane technologie konstrukcyjne i najnowsze systemy bezpieczeństwa pasywnego, aby zapewnić wyjątkową ochronę przed różnego rodzaju wypadkami. Dzięki dodaniu w standardzie udoskonalonego pakietu zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, mamy pewność, że nowy Jazz pozostaje jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie.”
Poza przednią centralną poduszką powietrzną, kierowcę chroni poduszka kolanowa, eliminująca urazy nóg oraz poprawiająca ochronę głowy i klatki piersiowej dzięki ograniczeniu ruchu całego ciała do przodu.
Bezpieczeństwo bierne wkomponowane w strukturę pojazdu
Nowy Jazz posiada strukturę zbudowaną wg opracowanej przez Hondę koncepcji technologicznej Advanced Compatibility Engineering™ (ACE™), która zwiększa ochronę pasażerów w przypadku zderzenia i jest podstawą doskonałych własności w zakresie bezpieczeństwa biernego.
Nowa Honda Jazz w standardzie z technologią hybrydową
Szkielet połączonych ze sobą elementów strukturalnych rozprowadza energię zderzenia w przedniej partii pojazdu bardziej równomiernie, redukując siły przenoszone na przedział pasażerski. Struktura ACE™ nie tylko chroni samochód i pasażerów, rozpraszając energię zderzenia w całej strukturze nadwozia, ale także redukuje energię kinetyczną przenoszoną na inne uczestniczące w kolizji pojazdy. Zakres skuteczności ochrony pasażerów przez ACE™obejmuje zarówno kolizje z dużymi, jak i małymi pojazdami.
Wszechstronny pakiet systemów bezpieczeństwa aktywnego jako wyposażenie standardowe
Uzupełnieniem powyższych elementów bezpieczeństwa biernego w nowej generacji Jazza jest rozbudowany system Honda Sensing™, obejmujący ulepszone systemy, które zwiększają bezpieczeństwo czynne oraz wspomagają kierowcę. Nowa kamera szerokokątna o wyższej rozdzielczości zastąpiła montowany w modelu Jazz poprzedniej generacji, zestaw wielofunkcyjnej kamery i czujnika systemu aktywnego hamowania w ruchu miejskim (CTBA). Kamera rozpoznaje więcej rodzajów nawierzchni i scenariuszy ruchu drogowego. Obejmują one monitorowanie czy pojazd zbliża się do zewnętrznej krawędzi chodnika (do granicy trawy lub żwiru), do nadjeżdżającego pojazdu czy zjeżdża na nieoznaczony pas bez znaków drogowych. Kamera potrafi eliminować problem zaparowania, zapewniając non stop czyste pole widzenia.
Wszechstronny pakiet systemów bezpieczeństwa aktywnego „Honda SENSING” obejmuje:
- System ograniczający skutki kolizji (Collision Mitigation Braking System) obecnie skuteczniej wykrywa pieszych w warunkach nocnych, gdy nie ma oświetlenia ulicznego. System ostrzega również kierowcę, gdy wykryje nadjeżdżającego torem kolizyjnym rowerzystę. Ponadto system włącza hamowanie, gdy Jazz przecina tor jazdy innego pojazdu lub zjeżdża na tor kolizyjny. Umożliwiło to zastosowanie nowo opracowanej przedniej kamery szerokokątnej.
- Tempomat adaptacyjny (ACC): automatycznie pozwala samochodowi podążać za innym pojazdem, kontrolując dystans w ruchu przy niskich prędkościach, np. w korkach (Low Speed Follow).
- System utrzymywania na pasie ruchu (LKAS) funkcjonuje od prędkości 72 km/h zarówno na drogach miejskich, jak i poza miastem oraz na drogach wielopasmowych, przez co gwarantuje bezpieczeństwo w znacznie większej liczbie scenariuszy drogowych.
- System zapobiegania zjeżdżaniu z pasa ruchu (RDMS) pomaga kierowcy nie zbaczać z kursu. Ostrzega on kierowcę, gdy wykryje, że pojazd może przekroczyć linie ograniczające pas ruchu lub zbliżyć się do zewnętrznej krawędzi chodnika (granicy trawy lub żwiru), albo też do pojazdów nadjeżdżających z przeciwnej strony, a także jeśli opuszczamy pas bez sygnalizacji.
- System rozpoznawania znaków drogowych korzysta z szerokokątnej kamery, wykrywając znaki, kiedy samochód porusza się do przodu. Po minięciu znaku, system automatycznie rozpoznaje i wyświetla jego graficzny odpowiednik na siedmiocalowym ekranie. System jest zaprojektowany tak, by rozpoznawać okrągłe znaki pokazujące ograniczenia prędkości i zakazy wjazdu. Dwa znaki mogą być wyświetlane jednocześnie – po prawej stronie wyświetlacza pokazuje się tylko znak ograniczenia prędkości, podczas gdy lewa strona pokazuje znaki zakazu wjazdu i ograniczenia prędkości uzupełnione o dodatkowe informacje, na przykład warunki atmosferyczne.
- Inteligentny ogranicznik prędkości rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości i dostosowuje do nich prędkość samochodu. Jeśli znak drogowy pokazuje limit niższy od aktualnej prędkości pojazdu, wskaźnik na wyświetlaczu miga, czemu towarzyszy powiadomienie akustyczne, a system stopniowo zmniejsza prędkość pojazdu.
- System automatycznych świateł drogowych działa przy prędkościach powyżej 40 km/h, włączając lub wyłączając automatycznie światła drogowe, w zależności od jasności otoczenia i od obecności pojazdów wymijanych lub poprzedzających (samochodów, ciężarówek, motocykli, rowerów).
- System monitorowania martwego pola z funkcją wykrywania ruchu poprzecznego, jest dostępny w standardzie w wersji Executive.
Źródło: Honda