Kia pracuje nad systemami ochrony pasażerów w pojazdach poruszających się autonomicznie

Kia Motors Corporation i Hyundai Motor Company pracują nad zaawansowanymi systemami ochrony pasażerów w pojazdach autonomicznych. Obydwie firmy udostępniły wyniki pierwszego etapu prac, którym jest opracowanie algorytmu sterowania systemami bezpieczeństwa w pojazdach autonomicznych.

– zaawansowany system ochrony pasażerów jest już w fazie testów

– symulacje komputerowe i rzeczywiste testy zderzeniowe symulują potencjalne scenariusze wypadków z udziałem pojazdów poruszających się autonomicznie

– algorytm sterowania systemami bezpieczeństwa, takimi jak poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa, optymalizuje ich działanie na potrzebyjazdy autonomicznej

– systemy bezpieczeństwa mają kluczowe znaczenie dla rozwoju mobilności w przyszłości, w tym pojazdów autonomicznych wykorzystywanych przez firmy car-sharingowei pojazdów autonomicznych budowanych na specjalne potrzeby

Pojazdy autonomiczne wykorzystują zaawansowane technologie, takie jak kamery i czujniki radarowe, w celu określenia czynników ryzyka i dla zminimalizowania prawdopodobieństwa wystąpienia wypadków. Mimo ich obowiązkowej obecności w pojazdach autonomicznych niezbędne jest opracowanie algorytmu, który będzie sterował pracą tradycyjnych elementów z zakresu bezpieczeństwa w sytuacji, gdy – na przykład – inny pojazd przekroczy linię wyznaczającą środek jezdni lub gdy na drodze pojawi się inne zagrożenie lub przeszkoda.

Aby zminimalizować ryzyko wypadków lub złagodzić ich skutki, Kia i Hyundai opracowały nowy algorytm kontroli systemów bezpieczeństwa w pojazdach poruszających się autonomicznie. Algorytm ten oblicza prawdopodobne ruchy pasażerów wynikające z faktu, że pojazdy autonomiczne, aby uniknąć zderzenia z innym uczestnikiem ruchu lub ominąć przeszkodę,zmniejszają prędkość albo zmieniają kierunek jazdy. Algorytm optymalizuje wykorzystanie pokładowych systemów bezpieczeństwa, takich jak poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa.

Specjaliści z Kii i Hyundaia przetestowali szereg scenariuszy jazdy autonomicznej i stwierdzili, że zanim pojazd autonomiczny zderzy się z przeszkodą pasażerowie nieznacznie się w nim przemieszczają. To z kolei sprawia, że nie znajdują się w optymalnej pozycji, gdy dochodzi do eksplozji poduszki powietrznej, co nie zapewnia im maksymalnej ochrony.

Dzięki zastosowaniu nowego algorytmu poduszka powietrzna i napinacz pasa bezpieczeństwa – poprzez ograniczenie przemieszczania się pasażera – działają skuteczniej. Napinacz pasa bezpieczeństwa zaczyna działać tuż przed kolizją, co stabilizuje pasażera. Dodatkową ochronę w momencie zderzenia gwarantuje wstępne aktywowanie bocznych i kurtynowych poduszek powietrznych.

Nawet wówczas, gdy samochód autonomiczny zatrzyma się i nie dopuści do zderzenia z przeszkodą, algorytm nadal zakłada wstępne napięcie pasów bezpieczeństwa, aby zmniejszyć ryzyko obrażeń na wypadek, gdyby jednak doszło do kolizji.

Nowy algorytm będzie stosowany w gamie przyszłych pojazdów autonomicznych marek Kia i Hyundai.

„Równolegle z pracami nad pojazdami autonomicznymi inżynierowie z Kii i Hyundaia intensywnie opracowują nowe systemy bezpieczeństwa, które pozwolą zmaksymalizować bezpieczeństwo pasażerów” – powiedział WookJin, szef ds. Rozwoju Bezpieczeństwa Grupy Hyundai-Kia. „Staramy się opracować najbezpieczniejsze pojazdy autonomiczne, które zapewnią maksymalną ochronę pasażerów. Nawet wtedy, gdy pojazd, którym podróżują, podejmie działania w celu uniknięcia kolizji”.

Źródło: KIA/Hyundai