Rynek europejski I-II 2020 – sprzedaż spadła już przed koronawirusem

Już wcześniej wielu producentów awizowało trudny rok 2020. I nie miało to jeszcze nic wspólnego z nadchodzącą pandemią koronawirusa. Ze względu na grożące kary za niespełnienie wymogów emisji musiała zostać zmodyfikowana oferta o hybrydy i auta z napędęm elektrycznym. Jednak takich aut klienci zbyt często nie wybierają.

Problemy ze sprzedażą pojawiły się już w pierwszych dwóch miesiącach 2020 roku, ale tragedii marca zapewne nikt się nie spodziewał. W styczniu i lutym 2020 r. według danych ACEA na rynkach europejskich zostało sprzedanych 2 202 010 nowych samochodów, co oznacza 7,3 proc. spadek w porównaniu z 2019 rokiem. Jest to także najgorszy wynik od 2013 roku.

Nawet wciąż liderujący Volkswagen sprzedał o 8 proc. mniej aut, ale największe spadki odnotowały takie marki jak: Mazda (-30 proc.), Dacia (-29,2 proc.) i Opel/Vauxhall (-24 proc.). Natomiast największym wzrostem sprzedaży może pochwalić się Toyota, która odnotowała 10,8 proc. wzrost.

Rynek europejski – sprzedaż nowych samochodów I-II 2020 (ACEA

Poz.MarkaSprzedaż I-II/2020 [egz.]Zmiana [%]Udział w rynku [%]
1.Volkswagen252.858-8,011,5
2.Peugeot149.598-7,16,8
3.Renault140.985-6,96,4
4.Mercedes-Benz123.795-2,65,6
5.Toyota123.377+10,05,6
6.BMW119.306+6,45,4
7.Ford118.480+0,65,4
8.Škoda115.720-2,65,3
9.Audi109.508+2,05,0
10.Fiat101.463-0,24,6
11.Opel/Vauxhall101.104-24,04,6
12.Citroën97.909-6,54,4
13.Hyundai79.877-4,03,6
14.Seat77.856+8,73,5
15.Kia74.819+0,43,4
16.Dacia60.848-29,22,8
17.Nissan60.344-2,42,7
18.Volvo46.239-7,72,1
19.Mazda25.000-30,01,1
20.Mini24.917-10,41,1
RAZEM:2.202.010-7,3