Już wcześniej wielu producentów awizowało trudny rok 2020. I nie miało to jeszcze nic wspólnego z nadchodzącą pandemią koronawirusa. Ze względu na grożące kary za niespełnienie wymogów emisji musiała zostać zmodyfikowana oferta o hybrydy i auta z napędęm elektrycznym. Jednak takich aut klienci zbyt często nie wybierają.
Problemy ze sprzedażą pojawiły się już w pierwszych dwóch miesiącach 2020 roku, ale tragedii marca zapewne nikt się nie spodziewał. W styczniu i lutym 2020 r. według danych ACEA na rynkach europejskich zostało sprzedanych 2 202 010 nowych samochodów, co oznacza 7,3 proc. spadek w porównaniu z 2019 rokiem. Jest to także najgorszy wynik od 2013 roku.
Nawet wciąż liderujący Volkswagen sprzedał o 8 proc. mniej aut, ale największe spadki odnotowały takie marki jak: Mazda (-30 proc.), Dacia (-29,2 proc.) i Opel/Vauxhall (-24 proc.). Natomiast największym wzrostem sprzedaży może pochwalić się Toyota, która odnotowała 10,8 proc. wzrost.
Rynek europejski – sprzedaż nowych samochodów I-II 2020 (ACEA
Poz. | Marka | Sprzedaż I-II/2020 [egz.] | Zmiana [%] | Udział w rynku [%] |
1. | Volkswagen | 252.858 | -8,0 | 11,5 |
2. | Peugeot | 149.598 | -7,1 | 6,8 |
3. | Renault | 140.985 | -6,9 | 6,4 |
4. | Mercedes-Benz | 123.795 | -2,6 | 5,6 |
5. | Toyota | 123.377 | +10,0 | 5,6 |
6. | BMW | 119.306 | +6,4 | 5,4 |
7. | Ford | 118.480 | +0,6 | 5,4 |
8. | Škoda | 115.720 | -2,6 | 5,3 |
9. | Audi | 109.508 | +2,0 | 5,0 |
10. | Fiat | 101.463 | -0,2 | 4,6 |
11. | Opel/Vauxhall | 101.104 | -24,0 | 4,6 |
12. | Citroën | 97.909 | -6,5 | 4,4 |
13. | Hyundai | 79.877 | -4,0 | 3,6 |
14. | Seat | 77.856 | +8,7 | 3,5 |
15. | Kia | 74.819 | +0,4 | 3,4 |
16. | Dacia | 60.848 | -29,2 | 2,8 |
17. | Nissan | 60.344 | -2,4 | 2,7 |
18. | Volvo | 46.239 | -7,7 | 2,1 |
19. | Mazda | 25.000 | -30,0 | 1,1 |
20. | Mini | 24.917 | -10,4 | 1,1 |
– | RAZEM: | 2.202.010 | -7,3 | – |