BMW i8 – od wizji do ikony, od bestsellera do klasyka przyszłości

Ostatnia prosta na drodze do „Galerii Sław” samochodów sportowych BMW: sześć lat po wprowadzeniu na rynek BMW i8 kończy swój cykl życia. W kwietniu 2020 r. zakończy się produkcja BMW i8 Coupé i BMW i8 Roadster, ale sportowe samochody hybrydowe plug-in już od dawna uznawane są za kamienie milowe w historii firmy. BMW i8 rozpoczęło swój światowy sukces jako unikalna symbioza futurystycznej stylistyki i przyszłościowej technologii. Pierwszy model hybrydowy plug-in BMW Group był prekursorem dynamicznej, a zarazem ekologicznej radości z jazdy i stał się synonimem fascynacji jazdą ze zelektryfikowanym napędem.

Stworzył podwaliny dla szerokiej gamy obecnie oferowanych przez BMW Group modeli hybrydowych typu plug-in. BMW i8 jest jednocześnie najpopularniejszym na świecie sportowym samochodem z napędem hybrydowym. Z wynikiem ponad 20 tys. sztuk sprzedanych od 2014 roku osiągnęło wyższą sprzedaż niż wszyscy konkurenci w tym segmencie razem wzięci.

Już BMW Vision EfficientDynamics było kuszącą perspektywą indywidualnej mobilności w przyszłości. Model studyjny przedstawiony na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie nad Menem w 2009 r. stanowił zapowiedź połączenia typowej dla marki radości z jazdy i inspirującej stylistyki ze wzorcowym zrównoważonym rozwojem. Model studyjny sportowego samochodu w konfiguracji 2+2 z drzwiami skrzydłowymi, nową interpretacją typowego języka stylistycznego BMW w pełni nastawioną na estetykę i wydajność, hybrydowym systemem plug-in i napędem na wszystkie koła spotkał się z doskonałym przyjęciem. Zapowiedź przeniesienia głównych cech jego stylistyki i technologii do samochodów seryjnych nowej marki BMW i, a tym samym rozpoczęcia nowej ery radości z jazdy, szybko wywołała entuzjastyczne reakcje.

Sygnał startowy dla spójnej strategii elektryfikacji

BMW i8 miało swoją światową premierę razem z BMW i3 na targach IAA w 2013 roku. Podwójny debiut był sygnałem startowym dla wdrożenia kompleksowej strategii elektryfikacji, dzięki której BMW Group już na wczesnym etapie konsekwentnie wyznaczyła kurs na program modelowy nastawiony na zrównoważoną radość z jazdy. Obecnie firma jest jednym z wiodących na świecie dostawców samochodów ze zelektryfikowanym napędem. Oprócz w pełni elektrycznych BMW i3 i MINI Cooper SE modele hybrydowe plug-in dostępne są we wszystkich istotnych segmentach, począwszy od klasy samochodów kompaktowych i klasy średniej, poprzez BMW X po samochody sportowe i luksusowe limuzyny. Do roku 2023 BMW Group planuje rozszerzyć swoją ofertę do 25 zelektryfikowanych modeli, z czego ponad połowa będzie w pełni elektryczna.

BMW i8 jako pionier i flagowiec radości z jazdy z technologią hybrydową plug-in od samego początku był idealnym pojazdem do tego zadania. I odnosi się to nie tylko do objętej przez niego w roku 2014 roli samochodu bezpieczeństwa w mistrzostwach FIA Formuły E. BMW i8 to pierwszy świecie samochód sportowy zaprojektowany od początku z uwzględnieniem aspektu zrównoważonego rozwoju. Sięgnięto przy tym po nowe rozwiązania, przede wszystkim specyficzną dla BMW i konstrukcję oraz system hybrydowy plug-in. Połączenie kabiny pasażerskiej wykonanej z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFRP) z aluminiowym podwoziem było równie rewolucyjne co inteligentnie sterowana interakcja silnika spalinowego i elektrycznego. Koncepcja karoserii w konfiguracji 2+2, zoptymalizowana aerodynamicznie stylistyka, inteligentna lekka konstrukcja oraz innowacyjna koncepcja napędu miały na celu rozwiązanie sprzeczności między dynamiką a wydajnością dominującej w konwencjonalnej motoryzacji. Dzięki tej innowacyjnej koncepcji BMW i8 oferuje osiągi rasowego samochodu sportowego przy średnim zużyciu paliwa na poziomie małego samochodu.

Sterowanie hybrydowym systemem plug-in zostało zaprojektowane zarówno pod kątem dynamicznego oddawania mocy, jak i możliwie najbardziej efektywnej interakcji pomiędzy dwoma silnikami. Silnik spalinowy z technologią BMW TwinPower Turbo napędza tylne koła, a silnik elektryczny przednie koła. W rezultacie daje to hybrydowy napęd na wszystkie osie, który ma odczuwalny pozytywny wpływ na trakcję, zwinność i stabilność jazdy. Dzięki temu oraz dzięki spontanicznemu oddawaniu mocy silnika elektrycznego o maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm dostępnym już w chwili ruszania z miejsca sportowy charakter BMW i8 czuć również podczas jazdy na samym napędzie elektrycznym, a więc bez lokalnej emisji spalin. W trybie elektrycznym samochód rozwija prędkość do 120 km/h. Łączny moment napędowy obu silników gwarantuje fenomenalne osiągi na poziomie sportowego samochodu o wysokiej mocy.

Również typowa konstrukcja BMW i LifeDrive sprzyja dynamice jazdy i wydajności

Konstrukcja BMW i8 była od początku całkowicie ukierunkowana na hybrydowy napęd plug-in. Struktura karoserii i napęd zostały opracowane jako koncepcyjna całość, która nadała BMW i8 autentyczny charakter przyszłościowego samochodu sportowego. Kabina pasażerska (moduł Life) wykonana z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) oraz wykonany z aluminium moduł napędowy (Drive) obejmujący oprócz silnika, elektroniki mocy i układu jezdnego również funkcje konstrukcyjne i zderzeniowe, umożliwił nie tylko uzyskanie masy własnej wg normy DIN poniżej 1500 kg, ale również równomierny rozkład masy na osie w stosunku 50:50. Z kolei umieszczony centralnie i nisko akumulator wysokonapięciowy obniżył środek ciężkości samochodu.

Lider innowacji nie tylko w zakresie napędu BMW eDrive

Pionierska rola BMW i8 od samego początku znacznie wykraczała poza wprowadzenie technologii BMW eDrive do kultowego samochodu sportowego. Szerokie zastosowanie CFRP w strukturze karoserii oraz wyraźnie widoczne środki mające na celu zmniejszenie oporu powietrza wyznaczają nowe standardy w dziedzinie inteligentnej lekkiej konstrukcji i aerodynamiki. Wraz z BMW i3 po raz pierwszy zastosowano innowacyjne technologie produkcyjne, dzięki czemu BMW Group stała się pionierem w stosowaniu CFRP w przemysłowej produkcji samochodów seryjnych. Zdobyte w BMW i doświadczenie z tym lekkim, zaawansowanym technologicznie materiałem zapewniło BMW Group unikalne w branży motoryzacyjnej kompetencje w obszarze lekkiej konstrukcji i wykorzystane zostało w rozwoju komponentów CFRP do innych modeli BMW.

Również wyraziste i jednocześnie optymalne pod względem aerodynamicznym ukształtowanie karoserii już na pierwszy rzut oka demonstruje nowoczesny charakter BMW i8. Jego dynamiczne proporcje sportowego samochodu i drzwi skrzydłowe do dziś przyciągają uwagę. Płaska maska, niemal całkowicie zamknięta atrapa chłodnicy BMW, zasłony powietrzne w pasie przednim, osłonięte podwozie, wyprofilowane progi, stylistyka Stream Flow po bokach oraz kanały powietrzne w lampach tylnych i ramie dachu zapewniają odpowiednie prowadzenie powietrza. Daje to nie tylko niski współczynnik oporu powietrza (współczynnik Cx) 0,26, ale również wyjątkowo korzystny balans aerodynamiczny. Charakteryzuje się on idealnym dla dynamiki i bezpieczeństwa jazdy stosunkiem oporu powietrza i wyporu uzyskanym bez dodatkowych akcesoriów.

Ponadto w wyborze materiałów do wnętrza oraz w produkcji BMW i8 położono w dużej mierze unikalny nacisk na zrównoważony rozwój. Skóra stosowana na powierzchniach siedzeń i deski rozdzielczej jest garbowana ekstraktem z liści oliwnych. Surowcem do produkcji materiałów włókienniczych jest granulat poliestrowy, który pochodzi m.in. z recyklatu PET.

Charakterystyczna dla samochodów BMW i całościowa koncepcja zrównoważonego rozwoju obejmuje cały łańcuch dostaw, od rozwoju i projektowania poprzez produkcję, użytkowanie po recykling. Wyjątkowo wysokie jest nie tylko wykorzystanie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Również większość aluminium wykorzystywanego w BMW i8 jest uzyskiwana w procesie recyklingu lub produkowana z wykorzystaniem energii odnawialnej. Ponadto energia elektryczna potrzebna do produkcji BMW i8 Coupé i BMW i8 Roadster w fabryce BMW w Lipsku pochodzi z czterech turbin wiatrowych znajdujących się na terenie zakładu. Energia elektryczna wykorzystywana w produkcji włókna węglowego w Moses Lake w amerykańskim stanie Waszyngton jest w stu procentach wytwarzana w elektrowni wodnej.

W momencie wprowadzenia na rynek BMW i8 było pierwszym na świecie samochodem seryjnym wyposażonym w innowacyjne światła laserowe. Po światowej premierze w BMW i8 światła laserowe BMW wprowadzono również w innych modelach – najpierw w luksusowych limuzynach BMW serii 7, a następnie w wielu innych seriach. Światła laserowe BMW zapewniają niezwykle intensywne oświetlenie drogi i znaczne większy zasięg świateł drogowych. Również ich zużycie energii jest znacznie niższe nawet w porównaniu z i tak już bardzo wydajnymi reflektorami diodowymi.

Prekursor wszystkich modeli hybrydowych plug-in w BMW Group był również pionierem nowej generacji silników spalinowych. W BMW i8 po raz pierwszy zastosowano nowy trzycylindrowy silnik benzynowy z technologią BMW TwinPower Turbo. Jednostka o pojemności 1,5 l charakteryzowała się zarówno bardzo kompaktową konstrukcją, jak i wyjątkowo wysoką mocą właściwą. Moc 113 kW (154 KM) z litra pojemności ustanowiła nowy rekord w seryjnych modelach BMW.

BMW i8 Roadster: świeże impulsy dla zrównoważonej radości z jazdy

Jesienią 2017 r. wraz ze światową premierą BMW i8 Roadster pojawił się nowy impuls w zakresie radości z jazdy zgodnej z ideą zrównoważonego rozwoju. Dwuosobowy kabriolet oferował możliwość doświadczenia jazdy tym wizjonerskim samochodem sportowym „pod gołym niebem” – a w trybie elektrycznym dosłownie czystą przyjemność jazdy.

Równolegle z wprowadzeniem na rynek drugiego wariantu modelu, BMW i8 Coupé, poprawiono również parametry hybrydowego napędu plug-in. Akumulator wysokonapięciowy w obu modelach miał teraz pojemność zwiększoną z 20 do 34 Ah i pojemność energetyczną brutto 11,6 kWh. Zoptymalizowana technologia ogniw umożliwiła też zwiększenie mocy maksymalnej silnika elektrycznego o 9 kW (12 KM) do 105 kW (143 KM). Razem z silnikiem spalinowym dało to moc systemową 275 kW (374 KM). Dzięki temu BMW i8 Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,4 s, a BMW i8 Roadster w czasie 4,6 s. Oba modele uzyskują prędkość maksymalną 250 km/h. Zasięg elektryczny wynosi 55 km w BMW i8 Coupé oraz 53 km w BMW i8 Roadster.

W konstrukcji dachu Roadstera wykorzystano innowacyjne procesy produkcyjne. Aluminiowe elementy łączące mechanizm miękkiego dachu z karoserią nowego wykonane są po raz pierwszy w nowatorskiej technologii druku 3D. Ta nowa w branży samochodowej metoda produkcyjna komponentów aluminiowych umożliwia taki kształt wzmocnień, jakiego nie dałoby się uzyskać za pomocą konwencjonalnych technologii odlewniczych, i gwarantuje optymalny stosunek sztywności komponentów do ich masy. Dzięki doświadczeniu pozyskanym w BMW i addytywne procesy produkcyjne mogą być obecnie stosowane w stale rosnącej liczbie komponentów oraz w modelach różnych serii.

Najlepiej sprzedający się hybrydowy samochód sportowy plug-in i już teraz kamień milowy w historii BMW Group.

Obecnie w fabryce w Lipsku produkowanych jest między innymi 200 pojazdów limitowanej edycji Ultimate Sophisto BMW i8. Jeden z tych modeli edycji specjalnej już w grudniu 2019 roku opuścił linię montażową jako 20-tysięczny egzemplarz modelu hybrydowego plug-in. Przy takim wolumenie produkcji BMW i8 wyprzedziło już niejeden legendarny samochód sportowy BMW. Pośród kamieni milowych w historii samochodów sportowych jego sprzedaż znacznie wyprzedza klasyczne modele, takie jak BMW M1, które w wersji drogowej wyprodukowane zostało w liczbie zaledwie 399 sztuk, a także BMW Z8, które powstało łącznie w liczbie 5000 egzemplarzy.

Ponadto BMW i8 od lat posiada ponad 50-procentowy udział w światowym rynku samochodów sportowych ze zelektryfikowanym napędem. Do kwietnia 2020 r. BMW i8 będzie w stanie utrzymać tę wiodącą pozycję. Wtedy bestseller z hybrydowym napędem plug-in ostatecznie osiągnie status, który został mu przyznany przez czytelników „Auto Bild Klassik” zaledwie kilka miesięcy po jego wprowadzeniu na rynek. Już w 2014 roku czytelnicy wybrali BMW i8 jako „klasyka przyszłości”.

Źródło: BMW