Lancia Ypsilon wciąż hitem we Włoszech

Aktualna generacja tego modelu produkowany jest nieprzerwanie od 2011 roku, ale włoski producent nie zamierza jeszcze zakończyć jego historii. Tym bardziej, że wciąż dobrze się sprzedaje i jest w swoim segmencie przebojem włoskiego rynku. Szczególnie jest on chętnie kupowany przez płeć piękną.

Marka Lancia stała się dla koncernu Fiat Chrysler Automobiles zupełnie nieperspektywiczną i od 2017 roku pozostała obecna tylko na włoskim rynku. Obecnie ma tylko znaczenie historyczne, bo w produkcji pozostał już tylko jeden model. Lancia Ypsilon produkowana jest w Tychach.

Chociaż od kilku lat mówi się o zakończeniu produkcji tego modelu bez następcy, to jednak rynek te plany wciąż weryfikuje. W 2019 roku sprzedano 58 938 egz., co oznacza wzrost o 20 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem (dane ACEA). Ciekawostką jest fakt, że marka Alfa Romeo, w którą wciąz koncern FCA inwestuje, sprzedała w 2019 roku 53 876 aut, co oznacza 35 proc. spadek w porównaniu z 2018 rokiem.

Wciąż trwają dyskusje, czy Lancia Ypsilon powinna doczekać się następcy. Decyzja jest nadal otwarta, ale obecnie model otrzyma kilka innowacji w postaci m.in. napędu hybrydowego, który niedawno został zaprezentowany w modelach Fiat 500 i Fiat Panda.

Mild-hybrid tworzy trzycylindrowy silnik benzynowy 1.0 FireFly o mocy 51 kW i maksymalnym momencie obrotowym 163 Nm spełniającą wymagania normy emisji szkodliwych spalin Euro 6D-Final, współpracujący z sześciobiegowa przekładnią manualną. Jednostkę spalinową dopełnia 12 V silnik elektryczny o mocy 3,6 kW z litowo-jonowa baterią o pojemności 11 Ah, która doładowywana jest energią odzyskiwaną podczas hamowania. Pojazd od 0 do 100 km/h przyspiesza w ciągu 14,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 163 km/h.

W ofercie nadal pozostaje czterocylindrowy silnik benzynowy 1.2 Fire o mocy 51 kW i maksymalnym momencie obrotowym 102 Nm oraz dwucylindrowy 0.9 TwinAir.