Pomysłowe rozwiązania Nissana pomagają japońskiemu plantatorowi truskawek

W każdym biznesie obowiązuje ta sama zasada — niezależnie od tego, czy chodzi o produkcję 5 milionów samochodów czy 5 ton truskawek rocznie: zawsze można coś poprawić i usprawnić. Dlatego firma rolnicza GRA postanowiła nawiązać współpracę z Nissanem, aby poprawić wydajność i jakość. Cel GRA: usprawnienie działalności poprzez zastosowanie tych samych zasad, dzięki którym producentom samochodów udaje się przetrwać w środowisku dużej konkurencji kosztowej.

Japonia jest jednym z największych producentów truskawek na świecie. Całe regiony kraju konkurują ze sobą, starając się uzyskać perfekcyjne połączenie formy i smaku. Plantatorzy wykorzystują zarówno sztukę, jak i naukę, by zaspokoić gusta nawet najbardziej wybrednych klientów. Japończycy generalnie chętniej wybierają truskawki większe i słodsze, i są skłonni zapłacić za nie wyższą cenę.

Zbieranie najbardziej poszukiwanych w kraju truskawek wymaga najwyższej staranności i cierpliwości. Najlepsze truskawki GRA, oferowane pod marką Migaki Ichigo, zdobyły renomę dzięki bezkompromisowemu podejściu firmy do jakości. Owoce mają zapewnione doskonałe warunki wzrostu i są zrywane z krzaczków z największą delikatnością. Wszystkie truskawki są zbierane ręcznie i umieszczane w wyściełanych skrzynkach. Na targ przewozi się je samochodami w kontrolowanej temperaturze, aby zachować ich maksymalną świeżość.

Nissan okazał się doskonałym partnerem dla plantacji truskawek położonej w wiejskiej prefekturze Miyagi. Producent samochodów aktywnie czerpie inspiracje i uczy się od partnerów spoza branży.

Chcemy współpracować z partnerami ze wszystkich branż i sektorów” — wyjaśnił Shin Setoguchi, inżynier z działu konsultingu Nissana. „Proces zbioru truskawek dość mocno różni się od produkcji samochodów, ale pomyśleliśmy, że i tak moglibyśmy wykorzystać nasze doświadczenie, by pomóc GRA w udoskonaleniu metod pracy”.

Powstała na ruinach, gotowa do dalszego rozwoju

GRA rozpoczęła działalność po trzęsieniu ziemi i tsunami, które w 2011 roku nawiedziły północno-wschodnią Japonię, niszcząc plantacje truskawek w tym regionie. Hiroki Iwasa, założyciel firmy i jej dyrektor generalny, chciał odbudować rolniczy biznes w swoim rodzinnym mieście. Wykorzystał swoje doświadczenie z branży IT i stworzył najnowocześniejszą farmę GRA, łącząc zaawansowane rozwiązania — takie jak czujniki monitorujące zmiany wilgotności i stężenia dwutlenku węgla — ze sprawdzoną przez pokolenia wiedzą starych rolników.

Założyliśmy GRA, aby pomóc naszej społeczności w powrocie do normalności poprzez odtworzenie upraw truskawek” — powiedział Takashi Ueda z kierownictwa GRA. „To była nasza misja”.

GRA zwróciła się do Nissana o pomoc we wprowadzeniu usprawnień w organizacji pracy z uwzględnieniem wyjątkowej delikatności truskawek. Owoce nie mogą być obijane ani wstrząsane, gdyż łatwo ulegają uszkodzeniu. Trzeba je także trzymać w chłodzie, bo w wyższej temperaturze szybko zaczynają się psuć.

Plantator truskawek chciał również, aby Nissan pomógł w odciążeniu starszych pracowników, którzy musieli przemierzać spore odległości, nosząc skrzynki ważące po 2 do 3 kilogramów.

Rozwiązanie Nissana

Nissan opracował dwie metody zwiększenia wydajności: jedną bardziej, a drugą mniej zaawansowaną technologicznie.

Rozwiązanie bez skomplikowanej technologii: jednoszynowy przenośnik niewymagający zasilania elektrycznego

Farma GRA w Miyagi to wiele szklarni o łącznej powierzchni upraw około 28 000 metrów kwadratowych, co odpowiada około 19 olimpijskim basenom pływackim. Truskawkowe krzaczki rosną w setkach rzędów.

Aby pomóc pracownikom w transportowaniu świeżo zerwanych owoców, Nissan opracował szynowy system przemieszczania aluminiowych wózków na „liniach produkcyjnych” GRA przy minimalnym tarciu. Najpierw wózki są pchane po podłodze — ale kiedy docierają do systemu szynowego, zostają łagodnie uniesione w górę, aby wyeliminować wstrząsy spowodowane nierównym podłożem. Opracowany przez inżynierów Nissana system jednoszynowy jest oparty na urządzeniach karakuri wykorzystywanych w montowniach producenta samochodów — prostych, wyłącznie mechanicznych konstrukcjach, niewymagających podłączania do prądu ani komputerów.

Nowy proces eliminuje konieczność uciążliwego ręcznego przenoszenia skrzynek. W wózku mieści się nawet kilka skrzynek, co pozwala zaoszczędzić czas, gdyż zbieracz nie musi odnosić osobno każdej napełnionej skrzynki na koniec „linii produkcyjnej”.

Wprowadzona zmiana spodobała się zbieraczom. „Te wózki bardzo ułatwiają nam pracę” — mówi rolnik od dawna pracujący na plantacji. „Tradycyjny sposób był w porządku” — mówi inny — „ale dobrze jest spróbować czegoś nowego”.

Poprawiający wydajność pracy system karakuri nie wymaga zasilania elektrycznością, więc jego eksploatacja jest tania. Instalacja jest też łatwa w utrzymaniu i nie oddziałuje na środowisko.

Rozwiązanie zaawansowane technicznie: mobilna chłodnia

Nissan dostarczył firmie GRA elektrycznego Nissana e-NV200 — specjalnie zmodyfikowanego vana z zabudową chłodniczą. Pojazd służy do przewozu świeżo zebranych truskawek w warunkach chłodniczych ze szklarni do miejsca, w którym odbywa się ich pakowanie. Im szybciej owoce zostaną schłodzone, tym dłużej zachowają świeżość i będą mniej podatne na uszkodzenia. Taki „zimny łańcuch dostaw” jest utrzymywany aż do punktu sprzedaży.

Truskawki są niezwykle wrażliwe na zmiany temperatury” — wyjaśnia Ueda. „Najlepiej schłodzić je niezwłocznie po zerwaniu”.

Nissan e NV200 ma dodatkową zaletę jako samochód bezemisyjny, gdyż może wjeżdżać do szklarni, nie szkodząc pracującym tam ludziom ani innym żywym organizmom.

Rozwiązanie Nissana perfekcyjnie wpisuje się w wizję Iwasy zakładającą łączenie wiedzy farmerów z nowoczesną technologią. Wstępna faza projektu zbliża się do końca, a inżynierowie Nissana mają nadzieję, że uda im się pomóc GRA w zwiększeniu wydajności zbiorów o 20 procent. Nissan ocenia wprowadzone ulepszenia i planuje zasugerować kolejne. Firma chce również rozszerzyć projekt na kolejne farmy i inne przedsięwzięcia spoza branży motoryzacyjnej.

Jesteśmy plantatorami truskawek, ale jeżeli dzięki temu projektowi staniemy się bardziej ich producentami, to tym lepiej” — powiedział Ueda. „Nie zamierzamy się zatrzymywać”.

Źródło: Nissan