Nowy Fiat 500e z szybkim ładowaniem i zasięgiem 320 km

Włoski producent zaprezentował pierwszą generację Fiata 500e z czystym elektrycznym napędem, który ma dopełnić aktualną ofertę pięćsetki. To zupełnie nowy projekt, który od podstaw został zrealizowany w Turynie i tam będzie także produkowany.

Aby wyobrazić sobie przyszłość 500, marka Fiat powróciła do korzeni słynnego modelu. To samo miało miejsce dla pierwszej generacji, która w latach 60. zaoferowała wszystkim wolność i mobilność. Fiat 500 stał się prawdziwym zjawiskiem społecznym i rozkochał w sobie świat.  Samochód, który zawsze odnosił liczne sukcesy i który już od chwili swojej  premiery, 63 lata temu, stał się ikoną.

Wraz z drugą generacją, której premiera odbyła się w 2007 roku, Fiat 500 wprowadził koncepcję samochodu uznawanego par excellence za „cool city car”, stając się ikoną włoskiej mody i stylu, która podbiła świat. Wciąż ewoluujący model, który na przestrzeni ostatnich trzynastu lat inspirował artystów i muzyków i zaprezentował ponad 30 serii specjalnych.

Teraz, w 2020 roku, nadchodzi nowa era i czas, aby Fiat 500 wykorzystał swoją popularność i zainspirował do zmian i stać się częścią rozwiązania.

W czasach, gdy oczekuje się, że mobilność będzie bardziej zrównoważona, połączona ze światem i autonomiczna, wraz z coraz bardziej rygorystycznymi przepisami, trzecia generacja Fiata 500 znów wchodzi do gry, oferując styl i niepowtarzalną przyjemność czerpaną z jazdy. Nie chodzi o zwykłą rewolucję, lecz o „reinkarnacja” ducha, który może zainspirować odnowę. W istocie bowiem, same zasady i przepisy nie wystarczą, aby wywołać prawdziwą rewolucję, potrzeba czegoś kultowego i pięknego: nowego Fiata 500.

Drogą zmian nie można podążać samemu. Potrzeba partnerów o równie szlachetnych poglądach, którzy chcą zaangażować się w poprawę stanu naszej planety i którzy wyznają podobne wartości i dążą do osiągnięcia podobnych celów. Leonardo DiCaprio z entuzjazmem zaangażował się w projekt nowego Fiata 500. Gwiazda światowej sławy, od ponad dwudziestu lat osobiście zaangażowany w działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego, zaoferował swoje poparcie dla wizji nowego elektrycznego samochodu miejskiego. W kampanii wideo „All-In” zaprasza wszystkich, aby wnieśli swój własny wkład, podobnie jak zrobiła to marka Fiat dzięki nowej 500.

Tę samą wizję podzielają pozostali partnerzy: Giorgio Armani, Bvlgari i Kartell, trzy kultowe, znane na całym świecie luksusowe marki  Made in Italy, które wraz z marką Fiat wprowadziły w życie strategię, w której zrównoważony rozwój jest ściśle powiązany z doskonałością w dziedzinie know-how, kreatywności i innowacji. W ten sposób powstały specjalne wersje typu One-offs, trzy wyjątkowe i ekskluzywne egzemplarze nowego Fiata 500. Aby stworzyć te modele przy współpracy słynnych marek Armani, Bvlgari i Kartell, inżynierowie projektujący trzecią generację modelu przyjęli za punkt wyjścia wartości kultowej 500, najbardziej znanego miejskiego samochodu Fiata na świecie. W wyniku połączenia tych wartości z wartościami poszczególnych marek powstały trzy unikatowe modele nowej 500, które wyróżniają się stylem, kreatywnością i rzemieślniczą dbałością o szczegóły.

Prawdziwe arcydzieła włoskiego geniuszu porównywalne do dzieła sztuki, trzy wersje One-offs zostały przygotowane z wielkim zaangażowaniem, aby w większym stopniu wykorzystywać zrównoważone, naturalne i poddane recyklingowi materiały.

W tę strategię, której celem jest pomoc naszej planecie, wpisuje się również przygotowana aukcja charytatywna. Wszystkie wpływy ze sprzedaży trzech unikalnych modeli – 500 Giorgio Armani, B.500 „MAI TROPPO” by Bvlgari i 500 Kartell – trafią do organizacji non-profit założonej przez Leonardo DiCaprio i zajmującej się ochroną środowiska.

Od podstawowej wersji Fiata 500 wersja elektryczna różni się designem nadwozia. Nowa jest przednia część pojazdu ze światłami LED oraz napisem 500, który zastąpił tradycyjne logo Fiata. Zmieniła się też tylna część pojazdu, w której charakterystycznym elementem są światła zespolone dające efekt E.

Zmieniły się też nieco wymiary zewnętrzne pojazdu. Fiat 500e ma długość 3,63 cm (Fiat 500 – 3,55 cm) i szerokość 1,69 cm (1,63 cm).

Zmiany widoczne sa także we wnętrzu pojazdu. Nowy jest 10,25-calowy centralny wyświetlacz dotykowy, pod którym usytuowano listwę z przełącznikami. W dolnej części wygospodarowano podręczny schowek. Przed kierowcą, w miejsce tradycyjnych zegarów, zamontowano 7-calowy wyświetlacz. Brak tradycyjnej dźwigni zmiany biegów pozwolił także na wygospodarowanie dodatkowego miejsca na drobiazgi w środkowym tunelu.

Aby zoptymalizować czas ładowania, nowa 500 jest wyposażona w szybką ładowarkę (fast charger) o mocy 85 kW, która w bardzo krótkim czasie ładuje akumulator. Przykładowo, potrzeba zaledwie 5 minut, aby zgromadzić rezerwę energii wystarczającą na pokonanie 50 km, czyli więcej niż to potrzebne do przeciętnego codziennego użytkowania samochodu. Dzięki szybkiej ładowarce można również naładować akumulator do 80% w zaledwie 35 minut. Gniazdo Combo 2 umieszczone z tyłu po prawej stronie samochodu zasila szybką ładowarkę, umożliwiając ładowanie zarówno prądem zmiennym, jak i stałym.

Dostępne są również rozwiązania do ładowania w domu. Premierowa wersja nowej 500 zawiera Easy Wallbox™, domowy system ładowania, który można podłączyć do normalnego gniazdka domowego. System ten został opracowany przez firmę ENGIE EPS specjalnie dla FCA i będzie sprzedawany przez Mopar w Europie wraz z wprowadzeniem nowego modelu na rynek. Jest to proste rozwiązanie typu „plug&charge”, którym można łatwo zarządzać przez Bluetooth. Nie wymaga ono konfiguracji przez specjalistyczny personel, a ładowanie rozpoczyna się automatycznie po podłączeniu z pojazdem, korzystając z mocy ładowania do 3 kW. Ponadto, Easy Wallbox™, jest przystosowany do zwiększenia mocy do 7,4 kW, zapewniając pełne ładowanie w domu w nieco ponad 6 godz. Model jest również wyposażony w kabel ładujący Mode-3 do ładowania prądem zmiennym na publicznych stacjach ładowania.

Nowa 500 oferuje trzy tryby jazdy: Normal, Range i Sherpa, które można wybrać w zależności od stylu jazdy.

W szczególności, tryb „Sherpa” optymalizuje dostępne zasoby, aby zapewnić bezpieczne dotarcie do celu. Tryb jazdy Sherpa steruje kilkoma elementami w celu maksymalnego zmniejszenia zużycia energii, właśnie po to, aby wygodnie dotrzeć do celu ustawionego w systemie nawigacyjnym lub do najbliższej stacji ładowania. Podobnie jak „słynny naród Szerpów”, odpowiedzialny za himalajskie wyprawy, które prowadzi do celu, ten tryb jazdy dostosowuje różne parametry: maksymalną prędkość, która zostaje ograniczona do 80 km/h; reakcję pedału gazu w celu zmniejszenia zużycia energii oraz wyłączenia klimatyzacji i podgrzewanych foteli (kierowca może oczywiście włączyć je dowolnym momencie).

Tryb „Normal” jest najbardziej zbliżony do prowadzenia samochodu z silnikiem spalinowym, natomiast tryb „Range” włącza funkcję „one-pedal-drive”. Wybierając ten tryb jazdy, można praktycznie prowadzić nową 500 za pomocą samego pedału przyspieszenia. W istocie, zwolnienie pedału powoduje znacznie szybszą redukcję prędkości niż w przypadku normalnego silnika spalinowego, prawie tak, jak przy naciskaniu pedału hamulca. W każdym razie, należy nacisnąć na pedał hamulca, aby całkowicie zatrzymać samochód. Jednakże podczas codziennej jazdy, kiedy mamy już większe doświadczenie, można nauczyć się prowadzić samochód, korzystając jedynie z pedału gazu.

Silnik generuje moc 87 kW, zapewniając maksymalną prędkość 150 km/h (samoograniczenie) i przyspiesza  od 0-100 km/h w 9,0 sekund a od 0 do 50 km/h w 3,1 sekundy.

Nowy Fiat 500e w pierwszym okresie będzie dostępny na niektórych rynkach europejskich w limitowanej serii First Edition, która zapowiadana jest tylko w 500 egzemplarzach. Cena – 37 900 euro.

Nowy Fiat 500e la Prima

Premierowa wersja „la Prima” dostępna do wstępnej rezerwacji

Spełnia się marzenie: premierowa wersja „la Prima” w limitowanej edycji zaprojektowana z okazji wprowadzenia na rynek nowej 500 wyróżnia się swoim własnym wyrazistym stylem, ekskluzywnością, technologią i łącznością.
Od 4 marca, można ją zamówić za pośrednictwem internetowego systemu rezerwacji na stronie www.fiat.com*, postępując zgodnie z prostą procedurą składającą się z zaledwie trzech kliknięć.

Styl. Zdecydowanie „500-kowy” i w związku z tym oddający stylowość i dbałość o każdy detal. Co więcej, auto jest elektryczne, a zatem zrównoważone, więc nawet wybór kolorów jest inspirowany naturą i jej żywiołami. La Prima jest dostępna w trzech kolorach:

  • Szary Mineral (metalik), który przypomina kolory ziemi,
  • Zielony Ocean (perłowy), który reprezentuje morze,
  • Niebieski Celestia (trójwarstwowy), jako ukłon w stronę nieba.

Premierowa wersja ma również reflektory full LED, tapicerkę ze skóry ekologicznej, 17-calowe  obręcze kół o diamentowym szlifie oraz chromowane wstawki w oknach i panelu bocznym.
Ekskluzywność. Ci, którzy marzą o nowej 500 „la Prima” chcą, by wszystkie jej detale były ekskluzywne: otwierany dach Monogram i numerowana plakietka „1 z 500” obok nazwy kraju, w którym samochód został zakupiony dla pierwszych 500 egzemplarzy sprzedanych w poszczególnych krajach.

Technologia. „la Prima” jest wyposażona w najbardziej zaawansowane dostępne systemy ADAS:

  • System autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją rozpoznawania pieszych i rowerzystów, system kontroli prędkości i system kontroli pasa ruchu;
  • Wysokiej rozdzielczości kamera cofania z dynamicznymi liniami siatki;
  • Inteligentny adaptacyjny tempomat (iACC) i system kontroli toru jazdy;
  • Automatyczne włączanie reflektorów i inteligentny system oświetlenia;
  • Połączenia alarmowe;
  • Elektryczny hamulec postojowy.

Samochód jest oczywiście wyposażony w autonomiczny system jazdy na poziomie 2, który po raz pierwszy pojawił się w samochodzie miejskim.

Łączność. Nowy system informacyjno-rozrywkowy UConnect 5: 7-calowy wyświetlacz TFT, radio cyfrowe z nawigacją i z 10,25-calowym ekranem dotykowym, bezprzewodowy CarPlay/Android Auto, Moduł Telematic Box.

Cabrio z pełnym zestawem opcji „la Prima” to jedyny elektryczny czteroosobowy kabriolet. W standardzie jest wyposażony w nowe elementy, jak szybka ładowarka o mocy 85 kW oraz deska rozdzielcza i tapicerka ze skóry ekologicznej.

Aby zarezerwować limitowaną edycję „la Prima” wystarczy wejść na stronę www.fiat.com* i po zaledwie trzech kliknięciach i wpłacie depozytu w wysokości 500 euro można stać się częścią mobilności przyszłości. Kroki, które należy wykonać są naprawdę proste i szybkie: wybrać kolor, zarejestrować się i wybrać Dealera, a następnie wpłacić depozyt w wysokości 500 euro, który zawsze podlega zwrotowi. Unikalny system wykorzystuje kod pocztowy do określania ulg związanych z ochroną środowiska i wyświetla ostateczną cenę z uwzględnieniem ulg oferowanych w skali kraju i lokalnie. 500 euro nie jest zaliczką, ale służy jako dowód zainteresowania zakupem limitowanej edycji „La Prima”, dostępnej w ograniczonych ilościach dla poszczególnych krajów.

Leonardo DiCaprio, twarz projektu Nowa 500

Aby wesprzeć tworzenie strategii nowej 500, inspirowanej zmianami i chęcią zapewnienia Ziemi lepszej przyszłości, marka Fiat pozyskała do projektu gwiazdę, która od ponad 20 lat jest zaangażowana w walkę ze zmianami klimatu i ochronę bioróżnorodności: Leonardo DiCaprio. Amerykański aktor i aktywista przyjął filozofię nowej 500, stając się twarzą misji Fiata.

One-offs

Prezentowane w Mediolanie trzy samochody typu One-offs są dowodem na to, jak silne są obecnie zrównoważony rozwój i chęć poprawy stanu naszej planety. Firmy takie, jak Giorgio Armani, Bvlgari i Kartell, ogólnoświatowe symbole włoskiej doskonałości, miały swój współudział w projekcie nowej 500 i ich wspólnym pragnieniem było dać wyraz tej zmianie poprzez stworzenie trzech unikatowych modeli z okazji pojawienia się pierwszego w pełni zelektryfikowanego samochodu FCA.

500 Giorgio Armani

Tylko Giorgio Armani, niekwestionowany król włoskiej elegancji, mógł pozwolić sobie na interpretację tego stylu. Projektant postanowił stworzyć swoją wersję elektrycznej 500, 500 Armani, w imię ponadczasowego krawiectwa i zrównoważonego rozwoju. Korzystając z technologii laserowej, Armani chciał uformować metalową karoserię poprzez ekskluzywne grawerowanie w mikrojodełkę, tak, by nadać jej wygląd trójwymiarowej tkaniny. Rezultat został dodatkowo wzmocniony szaro-zielonym kolorem Armani, dającym efekt jedwabiu. Ponadto, matowy lakier, którym pokryte jest nadwozie, to innowacyjny produkt. Podczas gdy logo „GA” zdecydowanie wpływa na wygląd felg i personalizuje tkaninę otwieranego dachu, szyby w kolorze bursztynu sprawiają, że całość jest harmonijna i wyrafinowana.

B.500 „MAI TROPPO”

One-off B.500 Bvlgari „MAI TROPPO” to hołd dla rzemiosła i piękna. Od zawsze 500 była interpretatorką włoskiego Dolce Vita, ikoną zrodzoną z miłości do piękna i sztuki. Nowym interpretatorem tych wartości jest Bvlgari, symbol włoskiej doskonałości, marka, która przez lata wprowadzała innowacje, zmieniając zasady światowego jubilerstwa i wprowadzając nowe trendy, które stały się ikonami współczesnego designu. Nowa 500 to prawdziwe cacko, z wnętrzem wykonanym ze szlachetnych materiałów, ozdobionym z największą dbałością o szczegóły i wyjątkowymi wykończeniami, które przywołują żywe, niepowtarzalne kombinacje kolorów i motywów oraz podkreślają rzymskie pochodzenie Bulgari.

Dlatego jego nazwa nie mogła brzmieć inaczej, jak tylko „MAI TROPPO” [nigdy za dużo].

W One-off zastosowano perłowy lakier w kolorze szafranu, kultowy odcień Bvlgari inspirowany kolorystyczną różnorodnością rzymskich zachodów słońca. Efekt ten wzmacniają odcienie lakieru uzyskane dzięki umiejętnemu zastosowaniu techniki manualnej. „Szafranowy” odcień lakieru podkreśla jubilerski charakter samochodu, poprzez zastosowanie złotego pyłu uzyskanego z pozostałości z produkcji biżuterii. W rezultacie powstał przyjazny środowisku samochód, który błyszczy własnym światłem. Oprócz złotego lakieru, B.500 ma nakładki ochronne na progi drzwiowe oraz elementy z przodu wykonane techniką emaliowania; całości dopełniają specjalnie zaprojektowane obręcze kół w kształcie gwiazdy, historycznego symbolu Bvlgari, polakierowane na czarno, ze złotymi wykończeniami i umieszczony z boku emblemat „klejnotu” z polerowanego złota, z diamentowym logo B.500.

500 Kartell

Kreatywność i innowacja to elementy inspiracji dla samochodu typu One-off 500 Kartell, kultowej marki włoskiego wzornictwa przemysłowego, która nieustannie eksperymentuje i poszukuje nowych rozwiązań estetycznych oraz funkcji dla tworzyw sztucznych. W ostatnich latach Kartell był również zaangażowany w opracowywanie coraz bardziej zrównoważonych tworzyw sztucznych. Nowa 500 Kartell to idealna mieszanka materiałów, które łączą się, aby tchnąć życie w przedmiot prawdziwego współczesnego designu.

Na nadwoziu zastosowano koncepcję „monoblokowego koloru”, w której różne rodzaje materiałów – metal, szkło, guma, tworzywo sztuczne i tkanina – są interpretowane w tym samym odcieniu: niebieski Kartell, wywodzi się z błękitu Yves’a Kleina, powszechnie rozpoznawalnego i kultowego koloru marki. Powierzchnia nadwozia pokryta jest niebieskim lakierem Kartell z efektem lustra, uzyskanym za pomocą niebieskiego, przyjaznego dla środowiska lakieru Chrom. Na nadwoziu wyróżniają się loga obydwóch marek poddane obróbce piaskowanym poliwęglanem, mające nadać poczucie materii i głębi. Oprócz efektu kolorystycznego, najbardziej symbolicznymi elementami nadwozia są elementy wykonane z poliwęglanu pochodzącego z recyklingu luster reflektorów wycofanych z eksploatacji. Są to grill przedni, obręcze kół i obudowy lusterek.

Fiat 500, „Włoska ikona i członek honorowy” Altagammy

Światowa premiera nowej 500 w Mediolanie jest także okazją, by potwierdzić nominowanie Fiata 500 do tytułu „Włoskiej ikony i członka honorowego” Altagammy, stowarzyszenia, które od 1992 roku zrzesza najlepsze marki luksusowe i te z sektora kreatywnego promujące na całym świecie włoską doskonałość i styl życia. Unikalna ze względu na swój zasięg, Altagamma zrzesza 107 marek z branży mody, designu, jubilerstwa, żywności, hotelarstwa, wyścigów i zdrowia. Wspólnie mają ponad 9000 lat historii, a średni wiek firm to 85 lat. Dzisiaj Fiat 500, symbol Made in Italy oraz ikona i ambasador włoskiego stylu życia na całym świecie, staje się „członkiem honorowym” tego prestiżowego stowarzyszenia. Miejski samochód Fiata, który doczekał się już trzeciej generacji, jest na fali od 1957 roku. Na przestrzeni swojej 63-etniej historii wyrobił sobie pozycję na świecie, stając się symbolem miejskiej mobilności przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.

Nominacja Fiata 500 wpisuje się w wieloletnią i ugruntowaną współpracę między FCA i stowarzyszeniem, w której  biorą udział również inne marki Grupy wchodzące już w skład Altagammy.

Fiat 500 z silnikami spalinowymi i hybrydowymi nadal będzie powstawał w Tychach.