BMW Concept i4 – Gran Coupé z napędem czysto elektrycznym

Wraz z BMW Concept i4 – Gran Coupé z napędem czysto elektrycznym – napęd elektryczny dociera do głównej marki koncernu BMW. BMW Concept i4 jest zapowiedzią modelu BMW i4, którego produkcja rozpocznie się w 2021 roku. Zasięg do 600 km (WLTP), moc nawet 530 KM, od 0 do 100 w około 4 s, maksymalna prędkość ponad 200 km/h. Niemal bezgłośne oddawanie mocy zapewnia zupełnie nowe poczucie dynamiki. Niektóre elementy stylistyczne na zewnątrz i wewnątrz samochodu koncepcyjnego pojawią się zarówno w BMW i4, jak i w innych modelach seryjnych z napędem elektrycznym.

Najważniejsze elementy wyglądu zewnętrznego.

  • Nowoczesny, elegancki wygląd zewnętrzny tworzy świadomy kontrast z niezwykle dynamicznymi wrażeniami z jazdy. Czterodrzwiowe BMW Concept i4 oferuje nie tylko wysoką funkcjonalność, ale też znacznie bardziej przestronne wnętrze, niż wynikałoby to z jego dynamicznych proporcji.
  • Precyzyjne, łagodne linie i mocno wymodelowane bryły formują nowoczesną sylwetkę i tworzą klarowną stylistykę.
  • Nowoczesny lakier w kolorze mroźnej jasnej miedzi przywołuje niuanse kolorystyczne BMW Vision iNEXT i wyraźnie podkreśla grę świateł i cieni na powierzchni.
  • Niebieskie elementy z przodu, z boku i z tyłu nawiązują do pochodzenia BMW i. Odtwarzają typowe znaki rozpoznawcze BMW i, podkreślając stojące za nimi technologie.
  • Liczne rozwiązania aerodynamiczne zapewniają maksymalny zasięg elektryczny. Oprócz zamkniętej atrapy chłodnicy i wyraźnej krawędzi aerodynamicznej najbardziej uderzającą cechą są obręcze kół zaprojektowane specjalnie do BMW Concept i4.
  • Przyciągająca uwagę zamknięta atrapa chłodnicy łączy przeszłość i przyszłość BMW. Zamiast chłodzeniu silnika służy teraz jako powierzchnia skrywająca różne czujniki. Wzór zarezerwowany dla tego modelu odzwierciedla kryjące się pod nim technologie.
  • Podczas prezentacji BMW Concept i4 BMW po raz pierwszy zaprezentuje nowy design marki. Nowy znak graficzny do komunikacji stanowi również podstawę dla dwuwymiarowego i przejrzystego logo w BMW Concept i4.
  • Z tyłu dyfuzory w kolorze niebieskim BMW i wskazują na stricte elektryczny napęd samochodu. Ich kształt świadomie nawiązuje do BMW i Vision Dynamics.

Najważniejsze elementy wnętrza

  • Z przodu wnętrza nowy zakrzywiony wyświetlacz BMW Curved Display tworzy razem z kierownicą nową formę orientacji na kierowcę. Znajdziemy tu już seryjny wyświetlacz BMW iNEXT i BMW i4.
  • W ramach maksymalnej redukcji elementów obsługi niemal wszystkie funkcje, nawet funkcje klimatyzacji, są zintegrowane na wyświetlaczu BMW Curved Display.
  • Oszczędne zastosowanie różnych materiałów oraz uporządkowane rozmieszczenie elementów obsługi tworzą nowoczesny, a zarazem luksusowy wygląd.
  • Listwy akcentowe w ciepłym złotobrązowym kolorze przechodzącym w chrom tworzą we wnętrzu szlachetny akcent.
  • Środkowy pulpit – teraz już bez dźwigni biegów – ma tylko jeden suwak. Elementy takie jak kontroler iDrive czy przyciski pamięci fotela w drzwiach są wykonane są z kryształowego szkła.
  • Fotele w materiałowo-skórzanej tapicerce z mikrofibry z liniową grafiką i naturalnej skóry garbowanej liśćmi oliwnymi dopełniają wnętrze w równie szlachetny, co ekologiczny sposób.
  • Tył oferuje nieoczekiwanie dużą jak na coupé przestrzeń nad głową i na nogi. Otwór w zagłówkach stanowi szlachetny detal nawiązujący do aktualnych sportowych modeli BMW.

Najważniejsze cechy interfejsu użytkownika

  • BMW Curved Display oferuje trzy tryby Experience Mode ilustrujące różne aspekty napędu elektrycznego. Dają one już teraz wgląd w to, jak od roku 2021 wyglądać będzie kolejna generacja systemu operacyjnego BMW.
  • Po części bardzo wyraźne wizualne zróżnicowanie trzech trybów „Core”, „Sport” i „Efficient” wyraża się w zastosowaniu różnych rodzajów wskazań, różnych symboli graficznych i różnej iluminacji wnętrza. Oświetlenie ambientowe na desce rozdzielczej, w drzwiach i oświetlenie pośrednie pod wyświetlaczem podkreśla modyfikacje techniczne samochodu.
  • Tryb „Efficient” wskazywać będzie po raz pierwszy widok „Assisted Driving” umożliwiający głębszy wgląd w technologie samochodu, np. jego komunikację z otoczeniem.
  • Pod marką BMW IconicSounds Electric kryje się brzmienie BMW Concept i4 stworzone przez znanego na całym świecie kompozytora Hansa Zimmera wspólnie z projektantem dźwięku BMW Renza Vitale. Częścią tej palety brzmień jest dźwięk towarzyszący otwieraniu drzwi czy uruchomieniu silnika.

Zapowiedź BMW i4

  • BMW i4, a tym samym również przyszłość elektromobilności, bazować będzie na technologii BMW eDrive piątej generacji. Silnik elektryczny, elektronika mocy, ładowarka i akumulator wysokiego napięcia to zupełnie nowe rozwiązania, wraz z którymi BMW Group czyni dalsze znaczące postępy w dziedzinie napędów elektrycznych.
  • Silnik elektryczny opracowany do BMW i4 generuje moc do 390 kW (530 KM), osiągając przy tym poziom jednostki V8 w obecnych modelach BMW z silnikiem spalinowym. Spontaniczne oddawanie mocy daje BMW i4 znakomite osiągi i wyjątkowo wysoką wydajność.
  • Wersja akumulatora wysokonapięciowego opracowana do BMW i4 charakteryzuje się wyjątkowo płaską konstrukcją i zoptymalizowaną gęstością energii. Przy masie ok. 550 kg jego pojemność energetyczna wynosi ok. 80 kWh, a w cyklu WLTP pozwala uzyskać zasięg do 600 km.
  • Produkcja seryjna nowego BMW i4 rozpocznie się w 2021 r. w głównych zakładach BMW Group w Monachium. Około dziewięćdziesiąt procent istniejących urządzeń produkcyjnych w blacharni dało się przystosować do produkcji tego modelu. Pozostałe dziesięć procent, a w szczególności urządzenia produkujące tylną część karoserii, wymaga jednak nowego sprzętu. Wdrożenie produkcji seryjnej BMW i4 w zakładach w Monachium kosztować będzie łącznie około 200 milionów euro.

Źródło: BMW