Chowane reflektory – które auto miało je pierwsze, a które ostatnie

Przed laty sensację wzbudzały chowane reflektory. Czy wiecie, które auto po raz pierwszy w historii wyposażone zostało w taki designerski wynalazek? Takie rozwiązanie po raz pierwszy zastosował już w 1936 roku amerykański producent do samochodu Cord 810. Nie był to tylko typowo marketingowy zabieg, ale również miał on pomoc w zmniejszeniu oporu powietrza i jednocześnie obniżeniu zużycia paliwa. Z tego samego powodu w latach sześćdziesiątych XX wieku takie rozwiązania zastosowało w swoich modelach kilku amerykańskich producentów. Jednak auta te większej kariery rynkowej nie zdobyły.

Podobne rozwiązania chowanych reflektorów stosowali także japońscy i europejscy producenci. Należy tu wymienić takie modele jak m.in. Lamborghini Miura, Porsche 968. Natomiast Jaguar XJ220 i Vector W8 miały przykrywane reflektory. W Oplu GT całe reflektory przekręcały się wewnątrz nadwozia.

Jednak od 2004 roku nadszedł czas zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony pieszego. Od tego czasu Europejska Komisja wymaga od producentów samochodów konstruowania łatwo deformowalnej przedniej części nadwozia.

Ostatnimi w historii samochodami z chowanymi przednimi reflektorami były dwa modele – Lotus Espirit V8 i Chevrolet Corvette C5. Ich produkcja została zakończona w 2004 roku.

Nam pozostało podziwianie najbardziej znanych „mrugających” aut.