Klasyki

Mazda produkuje auta od 60 lat

Historia samochodów osobowych marki Mazda rozpoczeła się 60 lat temu. Pierwszym modelem była wzbudzająca uśmiech na twarzy mała Mazda R360, która mogła pochwalić się zaawansowana jak na owe czasy techniką.

Jednak początki dzisiejszej Mazdy dała firma Toyo Cork Kogyo, która powstała 30 stycznia 1920 roku w Hiroszimie. Do kierowania nową spółką został powołany przedsiębiorca i producent pomp Jujira Matsuda. Powstała ona z przejętej przez bank Hirochima Chochiku upadłej spółki Kiyotani Shokai, ktora po reorganizacji zmieniła nazwę na Toyo Cork Kogyo i zajmowała się produkcją wyrobów z korka.

Po siedmiu latach działalności z nazwy zniknęło słowo Cork, co także związane było ze zmianą profilu produkcji. Na początku lat trzydziestych XX wieku rozpoczęto produkcję użytkowych pojazdów trójkołowych o nazwie Mazda-Go, które eksportowano do m.in. Chin. W 1940 roku powstało kilka prototypów małych aut osobowych, ale wówczas pierwszeństwo miała produkcja broni.

Mazda – rekordowe dziedzictwo

Zrzucenie bomby atomowej na Hiroszimę 6 sierpnia 1945 roku nie spowodowało zniszczeń fabryki, która znajdowała się tylko 5 kilometrów od epicentrum wybuchu.



Na początku lat pięćdziesiątych XX wieku rozpoczęto produkcję czterokołowych pojazdów użytkowych serii C. W 1954 roku Mazda wprowadziła technikę komputerową od IBM, a także odbył się pierwszy od zakończenia II wojny światowej All Japan Motor Show w Tokio.

Chociaż po japońskich drogach jeździło już ponad 200 tys. pojazdów trójkołowych Mazdy, to Toyo Kogyo zdecydowało się na wejście do nowej kategorii. Pierwszym seryjnym autem osobowym marki był Typ R360. To mały kei car o długości 2,98 m oraz szerokości i wysokości 1,29 m.

Nadwozie zaprojektował Jiro Kosugi (1915-1981), a technikę Kenichi Yamamoto „Mr Rotary” (1922-2017), znany także jako konstruktor silnika z wirującym tłokiem.

W tylnej części pojazdu zamontowano dwucylindrowy silnik widlasty OHV o pojemności skokowej 356 cm3 i mocy 16 KM przy 5300 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 22 Nm przy 4200 obr./min, współpracującym z czterobiegową przekładnią mechaniczną lub dwustopniowym automatem. Średnie zużycie paliwa nie przekraczało 3 l/100 km.

Pierwsze egzemplarze Mazdy R360 pojawiły się na rynku japońskim 28 maja 1960 roku i kosztowały 300 tys. jenów. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy sprzedano 23 417 egzemplarzy. Dla wielu stały się ona szansą na spełnienie snu o własnym aucie…



Redakcja

Recent Posts

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

18 godzin ago

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…

2 dni ago

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

3 dni ago

Audi prezentuje nowe pierścienie

„Przewaga dzięki technice” to idea Audi, która oznacza innowacyjną mobilność i progresywną stylistykę. Najnowsze modele…

3 dni ago

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

4 dni ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

4 dni ago