BMW Group inwestuje ok. 400 milionów euro w produkcję BMW iNEXT w zakładach w Dingolfing. W ten sposób przedsiębiorstwo przygotowuje swoje największe zakłady produkcyjne w Europie do montażu samochodów BMW z napędem czysto elektrycznym przeznaczonych do wysoko zautomatyzowanej jazdy.
Wraz z uruchomieniem produkcji BMW iNEXT w 2021 r. zakłady w Dingolfing będą w stanie montować na jednej linii produkcyjnej odpowiednio do zapotrzebowania samochody elektryczne, hybrydy plug-in oraz modele z silnikami spalinowymi. „Dzięki elastycznym strukturom produkcyjnym mamy optymalne możliwości, aby sprostać najbardziej zróżnicowanym wymaganiom rynku,” mówi Milan Nedeljkovic, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za produkcję. „Jesteśmy przekonani, że w najbliższych latach na całym świecie nie będzie jednego rozwiązania spełniającego wszystkie oczekiwania naszych klientów w zakresie mobilności. Spodziewamy się raczej miksu różnych form napędu”. Już teraz udział hybryd plug-in w produkcji z Dingolfing wynosi prawie 10 procent. Wraz z BMW iNEXT w 2021 roku dojdzie do tego pierwszy pojazd zasilany wyłącznie energią elektryczną.
Poprzez obecne inwestycje i prace budowlane zakłady w Dingolfing przygotowują się nie tylko do przejścia na e-mobilność, ale również do seryjnej produkcji wysoko zautomatyzowanych pojazdów. Milan Nedeljkovic: „Dzięki coraz większej złożoności technicznej naszych samochodów zdolność do integracji systemów staje się decydującą przewagą na rynku. Produkowane w zakładach w Dingolfing BMW iNEXT pokazuje, że jesteśmy w stanie sprostać rosnącym wymaganiom produktowym w zakresie wydajnej masowej produkcji przemysłowej”.
Christoph Schröder, nowy szef zakładów w Dingolfing, komentuje: „BMW iNEXT to coś więcej niż tylko nowy model. To pionierski samochód w zakresie wielu kluczowych innowacji motoryzacyjnych, zwłaszcza w zakresie jazdy autonomicznej. I prekursor dalszego rozwoju tych technologii w nadchodzących latach. Obecne inwestycje związane z iNEXT przyniosą zatem korzyści również przyszłym modelom produkowanym w Dingolfing”.
Nowe BMW X5 M i BMW X6 M już w Polsce
Przygotowania idą pełną parą praktycznie we wszystkich dziedzinach. W sierpniu produkcja została przerwana na cztery tygodnie, aby przyspieszyć różne prace budowlane i modernizacyjne oraz przygotować produkcję pod nowe modele, takie jak BMW iNEXT.
Już od kilku miesięcy w samym sercu zakładów trwa budowa nowej blacharni na potrzeby BMW iNEXT. Obecnie powstają również nowe linie produkcyjne do kompleksowego montażu grupy podłogowej karoserii. Zakłady w dużej mierze korzystają ze swoich wieloletnich kompetencji w zakresie mieszanych i lekkich konstrukcji oraz struktur stworzonych wcześniej dla obecnej generacji BMW serii 7. Już w tym celu produkcja w fabryce została przystosowana do innowacyjnej mieszanki materiałów obejmującej stal, aluminium i karbon – na przykład w jednym z najdłuższych pieców lakierniczych w branży.
W montażu BMW iNEXT może również oprzeć się na wielu stosowanych już procesach. Nowy model będzie produkowany wydajnie i elastycznie na jednej linii montażowej razem z modelami BMW serii 5, 7 i 8 w jednej z dwóch hal montażowych w Dingolfing. W przypadku samochodów zelektryfikowanych i wysoko zautomatyzowanych, takich jak BMW iNEXT, niektóre prace rozłożone są w procesie produkcyjnym inaczej niż w samochodach z konwencjonalnym napędem. W przypadku samochodów elektrycznych pewne czynności montażu elementów napędowych i osprzętu nie występują. Z kolei w innych obszarach ilość prac jest większa – na przykład na skutek montażu akumulatora i kabli wysokiego napięcia.
W wysoko zautomatyzowanych samochodach konieczny jest też montaż dodatkowych czujników, systemów czyszczących i wysokowydajnych komputerów. Należy również zapewnić specjalne stanowiska kontrolne sprawdzające działanie systemów. Ta reorganizacja pracy na linii montażowej wymagała także rozbudowy i częściowej przebudowy hali montażowej. Budowa trzykondygnacyjnej hali montażowej rozpoczęła się już latem 2018 roku. W ciągu tych miesięcy linie montażowe były sukcesywnie uruchamiane i oddawane do użytku – na przykład pod koniec sierpnia 2019 r. uruchomiono nową część linii, na której odbywa się montaż układu napędowego w karoserii.
BMW iNEXT jest jednak prekursorem nowych technologii nie tylko dla linii montażowej w Dingolfing. To projekt obejmujący cały zakład, w którym poszczególne działy współpracują ze sobą w unikalny sposób. Rama zawieszenia przedniego, przekładnia elektryczna i osie do BMW iNEXT produkowane będą w fabryce komponentów 02.10 w Dingolfing oraz w oddziale w Niederviehbach. Inna część zakładu, zakład 02.20, dostarczać będzie akumulatory wysokiego napięcia i silniki elektryczne najnowszej generacji. Zakład ten będący globalnym centrum kompetencyjnym BMW Group w zakresie produkcji napędów elektronicznych jest obecnie intensywnie rozbudowywany i modernizowany. W dłuższej perspektywie w Dingolfing przy produkcji podzespołów elektronicznych ma pracować nawet 2000 osób.
BMW 325iX – na sprzedaż pierwszy model z napędem na cztery koła
Stefan Schmid, przewodniczący Rady Zakładowej w Dingolfing, postrzega zatem BMW iNEXT jako kamień milowy na drodze do mobilności jutra i dowód, że długofalowa restrukturyzacja kompetencji w zakładach w Dolnej Bawarii przynosi owoce: „Transformacja naszej branży jest w pełnym rozkwicie. A w Dingolfing jesteśmy pionierami w tej dziedzinie. Wczesne rozpoczęcie zmian i zaangażowanie się w przyszłościowe i konkurencyjne struktury zatrudnienia przynosi teraz rezultaty”.
Zakłady w Dingolfing są jednymi z 31 zakładów produkcyjnych BMW Group na całym świecie i największymi zakładami produkcyjnymi BMW Group w Europie. Codziennie z taśmy montażowej 2.4 w Dingolfing zjeżdża tu około 1500 samochodów BMW serii 3, serii 4, serii 5, serii 6, serii 7 i serii 8. W 2018 roku zakłady wyprodukowały łącznie prawie 330 tys. pojazdów. Obecnie w zakładach w Dingolfing zatrudnionych jest ok. 18 tys. pracowników i 800 praktykantów.
Źródło: BMW