Batalię o dopuszczenie do ruchu samochodów sprowadzanych z Wysp Brytyjskich rozpoczął w Polsce w 2008 roku Grzegorz Dorobek z Kielc, który sprowadził z Wielkiej Brytanii 7-letniego Vauxhalla Vectra. Auto, będące odpowiednikiem popularnego w Polsce Opla Vectry, było przystosowane do ruchu lewostronnego, miało kierownicą po prawej stronie deski rozdzielczej. Kiedy urzędnicy odmówili rejestracji, pan Grzegorz walczył o sprawiedliwość w polskich sądach, a gdy one podtrzymały decyzję urzędników, poskarżył się Europejskiemu Trybunałowi Sprawiedliwości.
Po rozpoznaniu sprawy jego sędziowie orzekli, że Polska i Litwa muszą zezwolić na rejestrację nowych i używanych samochodów z kierownicą po prawej stronie. Według trybunału polscy urzędnicy odmawiając zarejestrowania “anglików” naruszali unijne prawo. Europejski Trybunał Sprawiedliwości zagroził, że jeśli oba kraje nie zastosują się do jego wyroku, Unia Europejska nałoży na nie wysokie kary. Ostatecznie rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o możliwości rejestrowania samochodów z kierownicą po prawej stronie, czyli tzw. “anglików” weszło w życie 15 sierpnia 2015 roku.
Dzisiaj coraz częściej takie samochody spotykamy na polskich drogach.
Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…
Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…
„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…
Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…
W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…
Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…