Od kiedy w Polsce można rejestrować „angliki”?

Batalię o dopuszczenie do ruchu samochodów sprowadzanych z Wysp Brytyjskich rozpoczął w Polsce w 2008 roku Grzegorz Dorobek z Kielc, który sprowadził z Wielkiej Brytanii 7-letniego Vauxhalla Vectra. Auto, będące odpowiednikiem popularnego w Polsce Opla Vectry, było przystosowane do ruchu lewostronnego, miało kierownicą po prawej stronie deski rozdzielczej. Kiedy urzędnicy odmówili rejestracji, pan Grzegorz walczył o sprawiedliwość w polskich sądach, a gdy one podtrzymały decyzję urzędników, poskarżył się Europejskiemu Trybunałowi Sprawiedliwości.

Po rozpoznaniu sprawy jego sędziowie orzekli, że Polska i Litwa muszą zezwolić na rejestrację nowych i używanych samochodów z kierownicą po prawej stronie. Według trybunału polscy urzędnicy odmawiając zarejestrowania „anglików” naruszali unijne prawo. Europejski Trybunał Sprawiedliwości zagroził, że jeśli oba kraje nie zastosują się do jego wyroku, Unia Europejska nałoży na nie wysokie kary. Ostatecznie rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o możliwości rejestrowania samochodów z kierownicą po prawej stronie, czyli tzw. „anglików” weszło w życie 15 sierpnia 2015 roku.

20 aut z napędem elektrycznym w zimowym teście

Dzisiaj coraz częściej takie samochody spotykamy na polskich drogach.