Audi RS Q8 – najmocniejszy SUV coupé firmowany przez Audi Sport

Nowe Audi RS Q8 to topowy model linii produktowej Q. W salonach dilerskich w całej Europie pojawi się w pierwszym kwartale roku 2020.

„Po raz pierwszy w 25-letniej historii modeli Audi RS, na drogi wyjeżdża duży SUV coupé o genach prawdziwie sportowego samochodu” – powiedział Oliver Hoffmann, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Dzięki swojej benzynowej jednostce napędowej V8 biturbo, RS Q8 jest prestiżowym królem rodziny modeli RS.”

Audi RS Q8 – maksymalna moc i wysoka wydajność silnika

441 kW (600 KM) i 800 Nm momentu obrotowego dostępnego w przedziale od 2200 do 4500 obr./min – 4-litrowa jednostka napędowa Audi RS Q8 w pełni zasługuje na członkostwo w rodzinie RS. Turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem rozpędza dużego SUV’a coupé przygotowanego przez Audi Sport od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy, a do 200 km/h w 13,7 sekundy. Jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna to 250 km/h. Z opcjonalnym pakietem „dynamic” prędkość maksymalna została podniesiona do 305 km/h.

Sekwencja zapłonu 1-3-7-2-6-5-4-8 daje jednostce 4.0 TFSI sportowy i głośny dźwięk. Podwójny układ wydechowy zakończony jest owalnymi rurami wydechowymi umieszczonymi po dwóch stronach tylnego zderzaka – to cecha typowa dla modeli typu RS. Kierowca może wpływać na brzmienie silnika i układu wydechowego za pomocą systemu Audi drive select. Opcjonalny układ wydechowy RS sport z czarnymi końcówkami rur wydechowych daje jeszcze bardziej sportowy dźwięk.

Audi e-tron Sportback podbija wirtualny świat

Jednostka napędowa V8 biturbo montowana w nowym RS Q8 charakteryzuje się maksymalnymi osiągami i wysoką wydajnością. Jej hybrydowy system mild-hybrid (MHEV) bazuje na 48-voltowej głównej sieci elektrycznej. Sercem systemu mild-hybrid jest alternator-rozrusznik RSG połączony ze skrzynią korbową. Podczas zwalniania i hamowania pojazdu system może odzyskać nawet 12 kW energii i przesłać je do kompaktowego akumulatora litowo-jonowego. Gdy przy prędkości pomiędzy 55 a 160 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, zarządzanie napędem – w zależności od sytuacji drogowej i bieżących ustawień systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select – wybiera jedno z dwóch rozwiązań. W jednym z nich nowe Audi RS Q8 może rekuperować energię, a w drugim żeglować z wyłączonym silnikiem nawet przez 40 sekund. Gdy tylko kierowca ponownie przyciśnie pedał gazu, alternator-rozrusznik w ułamkach sekund ponownie włącza silnik. Technika MHEV umożliwia również włączenie się systemu start/stop już przy prędkości 22 km/h. Dla osiągnięcia jeszcze lepszej wydajności, system mild-hybrid połączony jest z kamerą. Jeśli kamera podczas postoju, np. w korku, zarejestruje, że pojazd przed nami ruszył, to nawet gdy kierowca wciąż wciska pedał hamulca, system ponownie uruchamia silnik.

Współpraca poszczególnych komponentów układu MHEV poprawia komfort jazdy i ma potencjał do redukcji zużycia paliwa w codziennym użytkowaniu nawet o 0,8 litra na 100 km.

Kolejnym rozwiązaniem wpływającym na wydajność tego modelu jest system cylindrów odłączanych na żądanie – cylinder od demand (COD). Przy niskich i średnich obciążeniach oraz niskich i średnich obrotach na wyższych biegach, system dezaktywuje drugi, trzeci, piąty i ósmy cylinder odcinając od nich wtrysk paliwa i zapłon oraz zamykając zawory ssące i wydechowe. Cały proces przebiega błyskawicznie – liczony jest w milisekundach – i jest właściwie nieodczuwalny w samochodzie. Podczas pracy na czterech cylindrach punkt operacyjny cylindrów aktywnych przesuwa się w stronę wyższych obciążeń i wyższej wydajności. Wyłączone cylindry pracują wtedy praktycznie bez strat, zachowując się jak sprężyny gazowe. Cylindry włączają się ponownie natychmiast wtedy, gdy kierowca wciśnie pedał gazu.

Moc jednostki 4.0 TFSI za pośrednictwem ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic przenoszona jest do stałego napędu na cztery koła quattro. Czysto mechaniczny mechanizm różnicowy – przekładnia planetarna – rozdziela siłę napędową na przednią i na tylną oś w stosunku 40:60. W przypadku poślizgu więcej momentu napędowego przesyłane jest na oś z lepszą przyczepnością. Na oś przednią może wtedy trafić nawet 70 procent momentu, a na oś tylną 85 procent momentu.

Selektywny rozkład momentów napędowych między kołami wzmacnia bezpieczeństwo i precyzyjne prowadzenie nowego RS Q8. Podczas dynamicznego wchodzenia w zakręty opcjonalny sportowy mechanizm różnicowy w zależności od potrzeb dystrybuuje moment napędowy pomiędzy tylnymi kołami. Aktywne rozdzielanie momentu poprawia przyczepność samochodu, jego stabilność i dynamikę.

Audi RS Q8 – zawieszenie

Pięciowahaczowe konstrukcje zawieszenia przedniego i tylnego indywidualnie przyjmują siły wzdłużne i poprzeczne. Łączenia i wsporniki osi wykonane są w przeważającej części z aluminium. Rozstaw kół dużego SUV’a coupé to 1692 mm z przodu i 1696 mm z tyłu.

Montowane standardowo sportowe, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne – adaptive air suspension sport z kontrolą tłumienia sprawia, że nowe RS Q8 zarówno na torze wyścigowym, jak i na leśnej ścieżce czuje się jak w domu. Charakterystyczne dla modeli typu RS zestrojenie amortyzatorów zapewnia szeroki wachlarz ustawień – od komfortowego, po bardzo sportowe. W zależności od sytuacji drogowej i od decyzji kierowcy, wysokość zawieszenia karoserii może się zmieniać aż o 90 mm.

Opcjonalna elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłu EAWS minimalizuje przechyły karoserii podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Zasada działania układu: Kompaktowy silnik elektryczny z trójstopniową przekładnią planetarną znajdujący się zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi, oddziela dwie połowy stabilizatora. Podczas jazdy po prostej są one oddzielone od siebie, co redukuje ruchy nadwozia, zwłaszcza na nierównych nawierzchniach oraz poprawia komfort jazdy. Natomiast podczas jazdy sportowej i podczas dynamicznego wchodzenia w zakręty, rury są bezstopniowo przekręcane w przeciwnych do siebie kierunkach. Boczny przechył pojazdu znacznie się wtedy zmniejsza, a tendencja do podsterowności jest wydatnie redukowana. Elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłu zintegrowana jest z 48-woltowym głównym układem elektrycznym, przez co służy również jako system rekuperacji. Jest ona w stanie poprzez silniki elektryczne odzyskiwać energię i przesyłać ją z powrotem do akumulatora.

Wraz z opcjonalnym pakietem „dynamic plus”, w którym prędkość maksymalna samochodu nie jest ograniczona i wynosi 305 km/h, klient otrzymuje również podwozie zaprojektowane z myślą o maksymalnie sportowych odczuciach. W jego skład wchodzą: elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłu, sportowy mechanizm różnicowy quattro oraz układ hamulcowy RS z ceramicznymi tarczami.

Standardowy układ czterech kół skrętnych za pomocą napędu wrzecionowego i dwóch drążków porusz tylne koła. Przy niskich prędkościach koła tylne skręcają o maksymalnie 5 stopni w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich, co w efekcie daje większą zwrotność pojazdu. Przy prędkościach wyższych koła z tyłu skręcają o maksymalnie 1,5 stopnia w kierunku tym samym co koła przednie, poprawiając tym samym stabilność auta np. podczas szybkiej zmiany pasa ruchu.

Audi RS 5 Coupé i Audi RS 5 Sportback w nowej odsłonie

Dzięki swemu regulowanemu prześwitowi, krótkich zwisom, stałemu napędowi na cztery koła quattro i asystentowi zjazdu ze wzniesienia, nowe Audi RS Q8 może spokojnie i pewnie kontynuować jazdę nawet tam, gdzie kończą się utwardzone drogi.

Wykorzystując możliwości systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select kierowca może precyzyjnie wpływać na charakter swego RS Q8. W systemie znajdziemy osiem trybów jazdy do wyboru. Są to tryby: comfort, auto, dynamic, efficiency, allroad, offroad oraz dwa indywidualnie konfigurowane tryby RS, czyli RS1 i RS2, włączane za pomocą przycisku „RS-MODE” na kierownicy. System Audi drive select wpływa na funkcjonowanie takich podzespołów samochodu jak zarządzanie pracą silnika i skrzyni biegów, wspomaganie kierownicy, pneumatyczne zawieszenie, układ czterech kół skrętnych, brzmienie silnika i charakterystyka automatycznej klimatyzacji.

W standardzie nowe RS Q8 porusza się na 22-calowych aluminiowych felgach w stylistyce dziesięcioramiennej gwiazdy, na które zakłada się seryjne opony w rozmiarze 295/40 – największe w jakie kiedykolwiek Audi wyposażało swój seryjnie produkowany model. Opcjonalnie zamówić można felgi 23-calowe z kutego aluminium w stylistyce pięcioramiennego rotoru oraz kolor z szerokiej palety barw stworzonych specjalnie dla RS Q8. Za dużymi kołami pracuje układ hamulcowy RS z wentylowanymi od wewnątrz tarczami z kompozytów o wymiarach 420 mm w przodzie i 370 mm z tyłu. Ich dziesięciotłoczkowe zaciski standardowo lakierowane są na czarno, ale opcjonalnie mogą być czerwone. W przypadku opcjonalnych tarcz ceramicznych RS zaciski mogą być szare, czerwone lub niebieskie i mieć 440 mm z przodu i 370 mm w tyle.

Audi RS Q8 – systemy wsparcia kierowcy i systemy infotainment

Nowe Audi RS Q8 wspiera kierowcę w wielu sytuacjach. Na jego pokładzie znajduje się ponad trzydzieści systemów wsparcia, w tym adaptacyjny tempomat adaptive cruise assist, asystent wydajności efficiency assist, asystent skrzyżowań, asystent zmiany pasa, ostrzeżenie o wysokich krawężnikach oraz kamery 360°.

Standardowo Audi RS Q8 wyposażone jest w system MMI navigation plus, zawierający moduł transferu danych dla Audi connect w standardzie LTE Advanced oraz hotspot Wi-Fi. System nawigacji zapamiętuje preferencje kierowcy z przejechanych już tras i na ich podstawie udziela inteligentnych sugestii co do tras następnych. Serwisy Audi connect do procesu planowania trasy dodają funkcje predyktywne.

Źródło: Audi