Categories: E-mobility

Audi e-tron – większa wydajność i dłuższy zasięg

Dokładnie w czasie premiery nowego Audi e-tron Sportback, cztery pierścienie wprowadzają standardową aktualizację techniczną swej pierwszej rodziny samochodów w pełni elektrycznych. W celu poprawienia wydajności połączono tu optymalizację podzespołów systemu napędowego z aktualizacją oprogramowania. W wyniku tego, wszystkie wersje w pełni elektrycznego SUV-a e-tron zwiększyły swój zasięg o 25 kilometrów. Udoskonalony model jest już dostępny w salonach dilerskich marki w całej Europie.

„Liczy się każdy szczegół” – to zasada w myśl której inżynierowie Audi z sukcesem pracowali nad zwiększeniem zasięgu e-trona. Nowa wersja Audi e-tron 55 quattro* może teraz na jednym ładowaniu akumulatora pokonać nawet 436 kilometrów (pomiary zgodne z założeniami cyklu WLTP). To o 25 km więcej niż wersja poprzednia. Dzięki nowemu typowi hamulców, producent osiągnął jeszcze większą redukcję tzw. szczątkowego momentu obrotowego hamulca, czyli strat wynikających z bezpośredniej bliskości zacisków i tarcz hamulcowych. Również układ napędowy stał się bardziej wydajny.

Nowe Audi A3 Limousine – eleganckie, wydajne i ewolucyjne

Standardowo, w procesie regularnej jazdy, napędzana jest tylna oś pojazdu. Teraz, dzięki wielu optymalizacjom silnik osi przedniej jest prawie zupełnie odłączony od zasilania elektrycznego. Jednak w momencie, gdy kierowca potrzebuje więcej mocy, załączają się oba silniki. W rezultacie tego, praca jednostek napędowych jest jeszcze bardziej efektywna, bo pozbawiona strat mocy i oporów. To największa zaleta koncepcji silnika asynchronicznego. Ponadto dzięki temu zwiększył się zasięg wysokonapięciowego akumulatora. Bateria w Audi e-tron 55 quattro ma pojemność 95 kWh i daje moc 86,5 kWh netto. Z tej technicznej aktualizacji skorzystają w przyszłości wszystkie nowo produkowane modele Audi.

Wysoce wydajne zarządzanie temperaturą



Inżynierowie Audi wprowadzili również usprawnienia w układzie chłodzenia. Bardzo elastyczny system zarządzania temperaturą składający się z czterech oddzielnych obiegów został ulepszony i teraz jeszcze bardziej wydajnie reguluje temperaturę wysokonapięciowych podzespołów. Ilość płynu krążąca w obiegach chłodzących została zredukowana, co oznacza również, że teraz pompa wodna zużywa mniej energii. Zaawansowany układ chłodzenia wciąż gwarantuje szybkie ładowanie prądem stałym, długi cykl żywotności akumulatora i niezmienną wydajność nawet przy dużych obciążeniach. By utrzymać ciepło wewnątrz pojazdu, standardowa pompa ciepła wykorzystuje ciepło odpadowe. W zależności od temperatury panującej na zewnątrz, takie rozwiązanie może zwiększyć zasięg Audi e-tron w codziennym użytkowaniu nawet o dziesięć procent.

Udoskonalona rekuperacja

Innowacyjny system rekuperacji zwiększa całkowity zasięg nawet o 30 procent. Audi e-tron może odzyskiwać energię na dwa sposoby: podczas żeglowania, gdy kierowca zwalnia pedał przyspieszenia oraz podczas hamowania, gdy wciska pedał hamulca. W obu przypadkach silniki elektryczne zaczynają działać jak generatory i zamieniają energię kinetyczną w elektryczną. Podczas hamowania z mocą do 0,3 g, czyli w ok. 90 procentach ogólnej liczby hamowań w codziennym użytkowaniu, wysokonapięciowy akumulator ładowany jest właśnie przez silniki elektryczne pracujące jako generatory.

Audi e-tron Sportback podbija wirtualny świat

System rekuperacji umożliwia zmienną regulację procesu odzyskiwania energii przez oba silniki elektryczne, zarówno w trybie żeglowania, jak i podczas hamowania. Stopień rekuperacji podczas żeglowania może być regulowany w trzech stopniach, za pomocą łopatek przy kierownicy. Wyraźnie zauważyć można teraz większą różnicę pomiędzy tymi trzema stopniami. Podczas hamowania z prędkości 100 km/h, Audi e-tron może rekuperować nawet 300 Nm i 220 kW mocy. Odpowiada to ponad siedemdziesięciu procentom energii zużywanej przez ten samochód.

Sportowa linia S line

Zewnętrzny pakiet stylistyczny S line podkreśla sportowe DNA Audi e-tron. Dostępna już nowa wersja wyposażenia zawiera m.in. 20-calowe felgi i sportowe zawieszenie pneumatyczne. Jeszcze bardziej wyprofilowany zderzak otoczony jest przez większe i bardziej wyraziste kurtyny powietrzne poprawiające przepływ powietrza. Rozciągają się one poniżej reflektorów przednich, tworząc dynamiczny wygląd pojazdu. Na osłonie chłodnicy znajdziemy logo S line, natomiast podświetlane listwy progowe ozdobione są logotypem #S. Standardowo montowany spoiler i efektowny dyfuzor w tyle samochodu, przyczyniają się do wyjątkowej aerodynamiki e-tron Sportback. W przeciwieństwie do modelu bazowego, elementy dodatkowe nadwozia S line, w tym wykończenia nadkoli, listwy progowe, zderzaki i lusterka zewnętrzne, są pomalowane w kolorze karoserii. Opcjonalny, czarny pakiet stylizacyjny podkreśla również powierzchnię osłony Singleframe, okien bocznych i zderzaka. Obudowy lusterek zewnętrznych są dostępne opcjonalnie w kolorze czarnym.

Drugi wariant

Drugi wariant modelu zacznie być oferowany wraz z rynkową premierą Audi e-tron Sportback. Audi e-tron 50 quattro – w wersji SUV lub Sportback – ma 230 kW mocy i 540 Nm momentu obrotowego (łączne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 26,6 – 21,6 [WLTP]; 24,3 – 21,4 [NEFZ]; łączna emisja CO2 w g/km: 0). Model ten od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. Akumulator składa się z 27 modułów, a każdy z tych modułów z dwunastu cel pryzmatycznych. Cały układ jest o prawie 120 kg lżejszy niż w siostrzanym modelu i dostarcza 71 kWh mocy brutto (64,7 kWh netto). Audi e-tron 50* może zatem na jednym ładowaniu pokonać 336 km (wg. pomiaru cyklu WLTP), a wersja Sportback, dzięki swej bardziej opływowej linii pokonać może nawet 347 km.

Źródło: Audi



Redakcja

Recent Posts

Toyota – lakier samochodowy zmieniający kolor

Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…

10 godzin ago

Volkswagen ID.7 Special Edition 77 kWh 286 KM – auto, które polubisz od pierwszego wejrzenia

Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…

10 godzin ago

Nowa Lancia Ypsilon będzie elektryczna, ale zachowa silnik benzynowy

„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…

11 godzin ago

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

1 dzień ago

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…

2 dni ago

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

3 dni ago