Categories: Wiadomości

Czy warto zmieniać opony na zimowe, gdy nie ma śniegu?

Niebezpiecznym mitem jest wiara w to, że ze zmianą opon letnich na zimowe powinno się czekać aż spadnie śnieg. Hamując na mokrej drodze z 80 km/h nawet przy +10ºC zimówki poradzą sobie lepiej niż opony letnie – w takich warunkach samochód na oponach zimowych zatrzyma się 3 metry wcześniej. Co więcej – w momencie, kiedy auto na zimówkach już się zatrzyma, samochód na oponach letnich będzie jeszcze jechał z prędkością 32 km/h. Osiągi opon letnich pogarszają się wraz ze spadkiem temperatury – zmień opony na zimowe już wtedy, gdy rano temperatura regularnie spada poniżej +7ºC!

Zastosowana w zimówkach bardziej miękka i elastyczna mieszanka gumowa bieżnika lepiej sprawdza się już przy +7/+10ºC. Ma to szczególne znaczenie na mokrej nawierzchni, gdy opona letnia z twardym bieżnikiem nie zapewnia w takiej temperaturze właściwej przyczepności. Droga hamowania znacznie się wtedy wydłuża – dotyczy to także wszystkich SUV-ów z napędem 4×4!

CUPRA odsłania seryjną wersję modelu Formentor

Najwyższy czas, aby zmienić opony – pamiętajmy jednak, żeby korzystać z pomocy tylko profesjonalnych warsztatów! Przy zdejmowaniu opon z felgi łatwo uszkodzić stopkę opony czy warstwy wewnętrzne – gdy używa się starych, nieserwisowanych narzędzi albo bagatelizuje wymogi producentów opon. Listę serwisów oponiarskich, które przeszły audyt TÜV SÜD i otrzymały Certyfikat Oponiarski Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

– Jadąc na mokrej i śliskiej drodze ważne jest zachowanie ostrożności, dostosowanie prędkości do warunków, ale także zadbanie o odpowiednie opony – bez tego nie ma mowy o bezpiecznej podróży. Nowoczesne opony zimowe renomowanych producentów zapewniają bezpieczeństwo w szerokim zakresie warunków pogodowych, dlatego zmieniajmy ogumienie na zimowe lub całoroczne z homologacją zimową, gdy tylko temperatura rano regularnie spada poniżej +7°C. Korzystajmy z serwisów, które w wyniku audytu TÜV SÜD otrzymały Certyfikat Oponiarski PZPO – tam mamy pewność jakości usługi, odpowiedniego wyposażenia, umiejętności serwisantów i tego, że ktoś to wszystko za nas sprawdził – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).



Źródło: PZPO



Redakcja

Recent Posts

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

9 godzin ago

Audi prezentuje nowe pierścienie

„Przewaga dzięki technice” to idea Audi, która oznacza innowacyjną mobilność i progresywną stylistykę. Najnowsze modele…

9 godzin ago

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

1 dzień ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

1 dzień ago

Peugeot świętuje 20 lat wirtualnej rzeczywistości

Od 20 lat PEUGEOT wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do szybszego i skuteczniejszego wprowadzania innowacji. Od dwóch…

2 dni ago

Alfa Romeo Giulietta Sprint kończy 70 lat

Kończąca w tym roku 70 lat Alfa Romeo Giulietta – „włoska narzeczona” - to model,…

3 dni ago