Mitsubishi Model A z tytułem Samochód Historia

Model, który stanowił podwaliny produkcji samochodów, został wybrany przez organizację non-profit Japan Automotive Hall of Fame* (JAHFA), jako Samochód Historia – ten, który odcisnął piętno doskonałości w historii japońskiej motoryzacji.

W ślad za prototypem, który powstał latem 1917 roku, Mitsubishi Model A został ukończony w listopadzie 1918 roku. Do 1921 roku wyprodukowano 22 samochody. To pierwszy, seryjnie produkowany japoński samochód, budowany i sprzedawany z myślą o masowej produkcji. Uznaje się go również za samochód mający wielkie znaczenie w historii japońskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Ponieważ w tamtych czasach nie było wielu specjalistycznych, motoryzacyjnych narzędzi i maszyn, pierwsze Mitsubishi Model A zbudowano ręcznie, przy użyciu młotów i dłut. Drewniane nadwozie polakierowano, a wewnątrz wykorzystano luksusową, brytyjską wełnianą tkaninę. Bez rysunków projektowych i przy niewielkiej wiedzy na temat silników benzynowych, karoserii, czy wnętrz oraz bez doświadczenia w procesach produkcyjnych, inżynierowie Mitsubishi pokonali wiele trudności i udowodnili, że krajowa masowa produkcja samochodów jest możliwa.

Mitsubishi Outlander PHEV już w polskich salonach

Mitsubishi Model A został zaprojektowany w stoczni Kobe – w firmie Mitsubishi Shipbuilding, znanej dziś jako Mitsubishi Heavy Industries (MHI). Firma MITSUBISHI MOTORS CORPORATION odłączyła się od MHI w 1970 roku. Replika Mitsubishi Model A, zrekonstruowana z wykorzystaniem dokumentów z epoki jest eksponowana w Mitsubishi Auto Gallery w mieście Okazaki, w Prefekturze Aichi.

* JAHFA – Japan Automotive Hall of Fame: Jej misją, jako organizacji non-profit, jest upamiętnienie osiągnięć ludzi, którzy przyczynili się do budowy i rozwoju dzisiejszego japońskiego przemysłu motoryzacyjnego, a także tych, którzy promowali naukę i kulturę tego przemysłu. JAHFA wprowadza ich do swojej Galerii Sław, by przekazali swoje osiągnięcia przyszłym pokoleniom.

Źródło: Mitsubishi Motors Corporation