Skoda Octavia IV – premiera światowa w Pradze

Dwie wersje nadwoziowe zaprezentowano podczas wielkiej premiery, która odbyła się w praskiej Galerii Narodowej. Czwarta generacja Skody Octavii otrzymała wszystko co najlepsze i najnowocześniejsze w koncernie Volkswagen. Producent oczekuje, że nadal będzie najważniejszym modelem.

Czy nas nowy model zaskoczył? Można było spodziewać się modyfikacji designu nadwozia, który upodobnił się do modeli Scala i Superb. Dotyczy to szczególnie przedniej i tylnej części nadwozia. Auto powstało na koncernowej płycie podłogowej MQB, co pozwalało konstruktorom na wykorzystanie wszystkich najnowszych zdobyczy techniki znanych z nowego Golfa i premiowych Audi. We wnętrzu życie kierowcy i współpasażerów ułatwia wirtualny kokpit oraz znacznych rozmiarów centralny wyświetlacz dotykowy (tablet).

Skoda Octavia III vs. Octavia IV – porównanie wymiarów zewnętrznych
liftbackkombi
Octavia IIIOctavia IVOctavia IIIOctavia IV
Długość [mm]4659468946674689
Szerokość [mm]1814182918141829
Wysokość [mm]14611465
Rozstaw osi [mm]2686268626862686
Rozstaw kół z przodu [mm]15491543
Rozstaw kół z tyłu [mm]15201534
Rozmiar opon [„]15-18 (19 RS)16-1915-18 (19 RS)16-19

W ofercie znajdą się najnowszej generacji jednostki napędowe, które dostępne będą z 6-biegową skrzynia manualna oraz 6- i 7-stopniowym automatem DSG.

Nowa Octavia zachowała swoje niekwestionowane walory użytkowe i nadal oferuje użytkownikowi w obu wersjach nadwoziowych pojemne bagażniki. Porównanie generacji potwierdza tylko nieznaczne zmiany podstawowych parametrów.

125 lat Skody | Skoda Sagitta – czeski projekt taniego auta dla ludu

Skoda Octavia III vs. Octavia IV Combi – porównanie bagażników
ModelŠkoda Octavia IIIŠkoda Octavia IV
Pojemność bagażnika min/max [l]610/1740640/-
Wysokość płaszczyzny załadunku [mm]660660
Szerokość bagażnika w najwęższym miejscu [mm]10001000
Długość bagażnika [mm]10601050 (1080)
Długość bagażnika po złożeniu tylnego siedzenia [mm]17301690
Wysokość do półki [mm]580600 (480)
Wysokość pod otwartą pokrywą bagażnika [mm]19401940

Pod koniec listopada 2019 roku rozpocznie się produkcja seryjna wersji kombi i wówczas poznamy ceny, a pierwsze auta powinny dojechać do dilerów jeszcze pod koniec tego roku. Oczekuje się, że czwarta generacja będzie o 10 procent droższa od dotychczasowej. Wersja liftback trafi na taśmę produkcyjna kilka tygodni później.

Natomiast trzecia generacja Octavii w wersji liftback po raz osatni zjedzie z taśmy tuż przed świętami (52 tydzień roku). Auta będzie można obecnie kupować tylko ze składów magazynowych. Wersja kombi będzie produkowana do końca marca 2020 roku (14 tydzień roku), ale już nie będzie oferowana w wersji podstawowej Active i luksusowej Laurin&Klement. Model ten pozostanie w produkcji w Indiach, Rosji i Chinach. Nie planuje się już w Europie kontynuowania równolegle produkcji dwóch generacji, jak było w przypadku Octavii Tour.