Fuzja FCA z PSA coraz bliżej

Włosko-amerykański koncern FCA prowadzi rozmowy z francuską Grupą PSA w sprawie fuzji, która dla obu partnerów stworzyłaby wiele nowych możliwości. Powstałby czwarty największy producent samochodów na świecie, który miałby w ofercie 13 marek.

Wydaje się, że takie partnerstwo jest korzystniejsze dla FCA. Tym bardziej, że Fiat potrzebuje radykalnych i szybkich zmian oraz modernizacji produktu. W tym mogłaby pomoc technika PSA, a szczególnie platforma CMP i EMP2. Jest szansa, aby na nich powstały nowe generacje małych aut. Aktualnie jedynym przedstawicielem tego segmentu w FCA jest bardzo leciwa Lancia Ypsilon, która jest tylko sprzedawana we Włoszech.

PSA szybko rozwija elektryfikację swoich modeli. W najbliższych miesiącach doczekamy się m.in. elektrycznego Peugeot e-208 i Opla Corsa-e oraz wersji plug-in hybrid na bazie modeli Peugeot 3008 i 508 oraz Opla Grandland X.

Dealerzy FCA blisko swoich Klientów: wybierz wymarzony samochód, pozostając w domu

Natomiast FCA jest już zbyt daleko za konkurencją. Na nowej generacji Fiata 500 przygotowywana jest elektryczna wersja, a awizowany pluig-in hybrid Maserati ma już kilka lat opóźnienia. Elektryfikacja jest niezbędna dla koncernu na rynkach europejskich do spełnienia wymaganych norm emisji szkodliwych spalin. Fiat samodzielnie nie jest w stanie tego dokonać i pilnie poszukuje partnera, który mu to ułatwi.

Globalnie z takiej fuzji może też cieszyć się Grupa PSA, które obecnie jest mniejszym producentem niż FCA. Fiat Chrysler Automobiles w 2018 roku sprzedał na całym świecie 4,8 mln aut, a PSA – 3,9 mln. Francuzi ukierunkowani byli na rynki europejskie, ale w Ameryce wciąż ma wielki potencjał. W Chinach obaj przyszli partnerzy mają słabsza pozycję na rynku. PSA chce z marką Peugeot powrócić na rynek USA i w tym może mu pomóc FCA. Amerykańską ofertę mogłyby dopełnić marki: Alfa Romeo, Maserati i DS.

Jest też segment pojazdów użytkowych, w którym obie strony mają dobre doświadczenie przy wspólnej produkcji  – Fiat Ducato, Citroën Jumper i Peugeot Boxer.

FCA Poland – podsumowanie produkcji samochodów w 2019 roku

Korzyści ze współpracy okażą się wymierne dopiero po kilku latach, ale doświadczenie z przejęciem Opla pozwala na to patrzeć pozytywnie. PSA szybko udało się zaaplikować swoją technikę do nowych modeli Opla i znacznie obniżyć koszty rozwoju i samej produkcji. Ten sam model mógłby udać się z Fiatem i Chryslerem.

W przypadku fuzji siedziba nowego koncernu będzie miała swoją siedzibę w Holandii, a obaj partnerzy podzielą się udziałami 50:50 i jedenastoosobowym zarządem. Prezesem zarządu miałby zostać obecny szef FCA John Elkann, a generalnym dyrektorem nowego koncernu szef PSA Carlos Tavares. Rozmowy jednak wciąż trwają i o tym, czy rzeczywiście dojdzie do fuzji obu koncernów, dowiemy się najpewniej dopiero za kilka tygodni.