Toyota Corolla sedan 1.8 Hybrid – mocny konkurent w segmencie

Najpopularniejszy kompakt na świecie w ciągu 53 lat produkcji doczekał się aż 12 generacji. Najnowsza dostępna jest w trzech wersjach nadwoziowych – hatchback, sedan i kombi. Do napędu oferowane są silniki benzynowe o pojemności skokowej 1.2 l (116 KM), 1.6 l (132 KM) i 2.0 l (180 KM) oraz hybrydy 1.8 l (122 KM). Testowaliśmy sedana z wersji hybrydowej  z najbogatszej opcji wyposażenia Executive.

Po raz pierwszy Toyota Corolla sprzedawana była oficjalnie w Polsce od 1980 roku i kosztowała według cennika banku Pekao SA. 5100 dolarów amerykańskich. W pierwszym okresie sprawdzała je firma Motoimpex, a po roku sprzedaż przejął Pol-Mot. Corolla czwartej generacji w wersji sedan napędzana była czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1.3 l i mocy 60 KM. Auta cenione były przede wszystkim za niezawodność i tanią eksploatację. Pomimo pojawiającej się korozji okazały się też autami trwałymi. Przykładem może być tu egzemplarz zakupiony w polskim salonie w 2003 roku z silnikiem benzynowym 1.6 l, który w ciągu 16 lat eksploatacji może pochwalić się przebiegiem 1 mln kilometrów i nadal jeździ.

Koniec jednak z ciekawostkami, gdyż mieliśmy się skupić tylko na najnowszym jej wcieleniu. Testowany przez nas sedan z napędem hybrydowym został wyprodukowany w brytyjskiej miejscowości Burnaston, gdzie znajduje się jedna z trzech fabryk produkujących aktualnie ten model.

Toyota Corolla Sedan 1.8 Hybrid – nowoczesne i praktyczne wnętrze

Kierowca nie może narzekać na złe warunki pracy. Ma przed sobą czytelny wyświetlacz, ze szczególnym uwzględnieniem korzystania w danym momencie z rodzaju napędu. Na szybie czołowej wyświetlacz Head-up pozwala kontrolować aktualną prędkość. W środkowej części deski rozdzielczej dominuje dotykowy wyświetlacz multimedialny, w którym na cała szczęście projektanci zachowali dwa tradycyjne pokrętła. W dolnej części pod deską rozdzielczą na konsoli centralnej umieszczono stację do bezprzewodowego ładowania telefonu.

Nowa Toyota GR Yaris debiutuje na polskim rynku. Ceny od 143,9 tys. zł

Przednie fotele i tylne siedzenia zapewniają komfortowa jazdę czterem dorosłym osobom. Dobry jest dostęp do bagażnika o pojemności 471 litrów. Ładowanie bagaży ułatwia wysoko podnoszona pokrywa.

Toyota Corolla Sedan 1.8 Hybrid – bezpieczeństwo

W topowej wersji Toyota naszpikowała swój model tym wszystkim, co najlepsze. Znajdziemy tam m.in. 7 poduszek powietrznych, pakiet Toyota Safety Sense 2 z systemem eCall, układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA), system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS), automatyczne światła z czujnikiem zmierzchu, inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu, system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA), układ detekcji przeszkód (ICS), inteligentny system automatycznego parkowania (S-IPA), inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC), dwustrefową klimatyzację automatyczną, przednie i tylne czujniki parkowania oraz kamerę cofania, podgrzewane lusterka zewnętrzne i kierownicę, system dodatkowego oświetlenia wnętrza LED, system bezkluczykowego dostępu do samochodu (Inteligentny kluczyk), stację do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej, wykończenie elementów wnętrza skórą ekologiczną, podgrzewane fotele przednie i skrajne siedzenia na tylnej kanapie, kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników (7-cali) z efektem trójwymiarowości, system multimedialny Toyota Touch 2 with GO z kolorowym ekranem dotykowym (8-cali).

Toyota Corolla Sedan 1.8 Hybrid – dynamiczny system napędu

Kumulacja mocy jednostki benzynowej i silnika elektrycznego, to 122 KM. To z cała pewnością wystarczy nawet do dynamicznej jazdy. Szczególnie ten system sprawdzi się podczas eksploatacji w zatłoczonej aglomeracji miejskiej, gdzie często potrzebne jest dobre przyspieszenie. Na trasie też hybrydowa Corolla nie należy do aut „wołowatych”. Tym bardziej, ze można wybrać odpowiedni dla swoich preferencji tryb jazdy. Dla oszczędnych będzie to tryb Eco, który nie zapewni nam dynamiki, ale zmniejszy zużycie paliwa. Osoby przyzwyczajone do konwencjonalnych napędów muszą przyzwyczaić się do wzrostu hałasu we wnętrzu podczas głębszego wciśnięcia pedału gazu.

Toyota Yaris Cross – zupełnie nowy SUV segmentu B

W zależności od wybranego trybu jazdy i własnych preferencji, uzyskamy średnie zużycie paliwa od 5,5-7,0 l/100 km. Zdecydowanie lepsze osiągi będą mieli miłośnicy jazdy spokojnej. W tym przypadku hybryda czuje się jak ryba w wodzie i staje się wyjątkowo oszczędna.

Plusy

+ nowoczesny design nadwozia i wnętrza

+ komfortowe siedzenia

+ czytelny kokpit

+ bezprzewodowa ładowarka telefonu

+ pojemny bagażnik

+ systemy bezpieczeństwa

+ oszczędny system hybrydowy

Minusy

– brak obsługi Apple CarPlay i Android Auto

– zbyt mało miejsca nad głowami na tylnych siedzeniach

– cena pojazdu

Toyota Corolla sedan 1.8 Hybrid – podsumowanie

To sprawdzona hybryda, którą szczególnie docenią użytkownicy nie wymagający od pojazdu osiągów sportowych. Auto jest nowoczesne i bogato wyposażone z uwzględnieniem systemów mających wpływ na bezpieczeństwo. Nie jest to najtańsze auto, ale zapewne jest w stanie dostarczyć użytkownikowi wiele radości.

Toyota Corolla sedan 1.8 Hybrid – podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika1798 ccm, benzyna R4 + elektryczny
Moc122 KM (silnik benzynowy 98 KM)
Maksymalny moment obrotowy142 Nm (benz.)/163 Nm (elektr.)
Przekładnia i napęde-CVT/przedni
Prędkość maksymalna180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,0 s
Średnie zużycie paliwa (test)6,4 l/100 km
Długość4630 mm
Szerokość1780 mm
Wysokość1435 mm
Rozstaw osi2700 mm
Masa własna/ładowność1402/433 kg
Pojemność bagażnika471 l
Pojemność zbiornika paliwa43 l
Cenaod 115 400 zł