Categories: Wiadomości

Skoda Octavia IV: kombi już jeździ przed premierą

Najważniejszy model Skody już za kilka dni zostanie całkowicie odkryty. Niektóre elementy nowego modelu są już znane, bo od wielu miesięcy po ulicach Pragi i na okolicznej autostradzie można spotkać auta z preserii. Premiera Octavii IV odbędzie się w Pradze 11 listopada 2019 roku. W pierwszej kolejności do sprzedaży trafi wersja kombi.

W ofercie Skoda Auto aż 30 proc. stanowi Octavia, która przynosi 50 proc. profitów producentowi. Kolejna generacja nie jest zwykłym liftingiem, ale krokiem do przodu. Zmodyfikowano design nadwozia i wnętrza, pojawi się nowa gama silników oraz najnowsze koncernowe wyposażenie i systemy bezpieczeństwa.

Skoda Octavia IV – jednostki napędowe

Podobnie jak Superb, także nowa Octavia otrzyma silnik 2.0 TDI Evo o mocy 110 kW z siedmiostopniowym automatem DSG. W środkowym tunelu pojawi się mały joystick, a dźwignię mechanicznego hamulca ręcznego zastąpiono przyciskiem.



Gamę jednostek napędowych stanowią zmodyfikowane silniki Evo. Począwszy od 1.0 TSI 81 kW, który zastąpił dotychczasową jednostkę o mocy 85 kW. Natomiast 2.0 TDI dostępne będą o mocy 85, 110 i 147 kW. Podobnie jak z Volkswagena Golfa także z oferty Octavii wycofany został silnik 1.6 TDI. Gazem ziemnym zasilana będzie jednostka 1.5 TSI o mocy 96 kW.

Jednak najważniejszą nowością będzie plug-in hybrid dostępny w dwóch wersjach. Bazą obu jest 1.4 TSI, słabszy o mocy 150 kW będzie dostępny w podstawowej Octavii, a mocniejszy 180 kW w wersji RS. Mild-hybrid z 48 V pomocniczym silnikiem elektrycznym będzie dostępny z silnikami 1.0 TSI i 1.5 TSI. Volkswagen oznacza je jako eTSI.

Skoda Octavia IV – jednostki napędowe
Silnik 1.0 TSI 1.5 TSI 2.0 TSI 1.4 TSI + siln. el.
Liczba cylindrów 3 4 4 4
Moc (kW) 81 110 140 150 180
Przekładnia 6M/7A 6M/7A 7A 6A
Rodzaj napędu przedni przedni 4×4 przedni przedni

Nowa Skoda Octavia powstała na zmodyfikowanej platformie koncernowej MQB W (weiterentwicklung – dalszy rozwój). Zachowała dotychczasowy rozstaw osi, ale ma poprawione zawieszenie i większe łożyska kół. Zamiast dotychczas montowanych 15-18-calowych, obecnie będą oferowane 16-20-calowe obręcze kół. Tak jak dotychczas, dostępne będą dwa rodzaje tylnego zawieszenia –  wleczone i wieloelementowe.

W zależności od rodzaju napędu nowa Octavia będzie dostarczana ze zbiornikami paliwa o różnej pojemności. Wersje z wleczonym tylnym zawieszeniem (do 110 kW) maja 45 l zbiornik, wersje z wieloelementowym zawieszeniem (moc ponad 110 kW) – 50 l, wersje 4×4 – 55 l, a plug-in hybrid – 40 l. Wersja CNG posiada zbiornik na 17,7 kg gazu oraz 9 litrowy zbiornik paliwa.

Skoda Octavia IV – jednostki napędowe
Silnik 2.0 TDI Evo 1.5 TSI G-Tec
Liczba cylindrów 4 4
Moc (kW) 85 110 147 96
Przekładnia 6M/7A 7A 6M/7A
Rodzaj napędu przedni przedni/4×4 przedni/4×4 przedni

Nie da się tego ukryć, że nowa Skoda Octavia w przedniej części nadwozia przypomina hatchback Scala, a pokrywa silnika zachodzi aż na błotniki, jak w modelu Superb i Kodiaq. Zmienił się kształt i ułożenie tylnych świateł zespolonych, a logo zastąpił napis Skoda. Już w wersji podstawowej otrzymamy światła LED do jazdy dziennej, drogowe i mijania oraz tylne. Klasyczne żarówki pozostaną tylko w kierunkowskazach. Za dopłatą będzie można zamówić światła Matrix LED.

Skoda Octavia Combi – porównanie generacji
Model Octavia IV Octavia III Octavia II Octavia I
Długość [mm] 4689 4667 4572 4513
Szerokość [mm] 1829 1814 1769 1731
Rozstaw osi [mm] 2686 2686 2578 2512

Skoda Octavia IV – nowe wnętrze

Producent do ostatnich chili wnętrze okrywa wielką tajemnicą. Wiadomo jednak, że deska rozdzielcza stanowi rozwinięcie konceptu modeli Scala i Kamiq. Wersje podstawowe pozostaną przy tradycyjnych zegarach, a droższe otrzymają coraz popularniejszy wirtualny kokpit. Octavia będzie pierwszą Skodą z wyświetlaczem Head-Up. Nowością będzie dwuramienna kierownica z chromowanymi wałeczkami do zmiany ustawień w menu komputera pokładowego.

Tradycyjne przyciski niemalże masowo zostały zastąpione dotykowym sterowaniem. Dotyczy to także trójstrefowej klimatyzacji. Standardowo montowane będzie radio Swing z tabletem 8,25-cala, który jednak nie obsługuje nawigacji. Ma także dwa pokrętła, co należy pochwalić. Infotainment Bolero ma 10-calowy wyświetlacz bez pokręteł. Nie ma także nawigacji w standardzie, ale można ją dokupić. Najwyższą opcją wyposażenia jest system Columbus.

125 lat Skody | Skoda Sagitta – czeski projekt taniego auta dla ludu

Zmiany objęły także siedzenia. Przednie przypominają te, które znamy z modeli Karoq, Scala i Kamiq. Poza ogrzewaniem można także zamówić funkcję wentylowania i masażu. W tylnej części pasażerowie siedzą nieco wyżej niż w dotychczas produkowanej Octavii i mają kilka centymetrów więcej na kolana.

Wymiary nadwozia nowej Octavii zmieniły się minimalnie, ale konstruktorom udało się powiększyć bagażnik. Elektryczne sterowanie piątych drzwi otrzyma obecnie także liftback, co było dotychczas dostępne tylko w wersji kombi. Będzie go także można otwierać bezdotykowo poprzez ruch nogą pod  tylnym zderzakiem.

Skoda Octavia – objętość bagażnika (l)
Generacja liftback kombi
Octavia IV 600 640
Octavia III 590 610
Octavia II 585 605
Octavia I 528 548

Nowa Skoda Octavia będzie dostępna w wersjach: Active, Ambition, Style, a w późniejszym okresie także RS i Scout. Producent nie planuje już luksusowej wersji Laurin&Klement. Liftback trzeciej generacji będzie produkowany do końca 2019 roku i od tego momentu dilerzy będą już przyjmowali zamówienia na egzemplarze znajdujące się na placu. Natomiast dotychczasowe generacja kombi przetrwa jeszcze w produkcji do 14 tygodnia 2020 roku (połowa marca).



Redakcja

Recent Posts

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

22 godziny ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

23 godziny ago

Peugeot świętuje 20 lat wirtualnej rzeczywistości

Od 20 lat PEUGEOT wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do szybszego i skuteczniejszego wprowadzania innowacji. Od dwóch…

2 dni ago

Alfa Romeo Giulietta Sprint kończy 70 lat

Kończąca w tym roku 70 lat Alfa Romeo Giulietta – „włoska narzeczona” - to model,…

3 dni ago

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…

4 dni ago

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…

6 dni ago