Tokyo Motor Show 2019 – dwie premiery światowe Mitsubishi

Na stoisku Mitsubishi Motor Corporation (MMC) podczas tegorocznego salonu motoryzacyjnego w Tokio zaprezentowane zostały dwa koncepty: niewielki SUV z napędem elektrycznym o nazwie MI-TECH CONCEPT oraz SUPER HEIGHT K-WAGON CONCEPT reprezentującego segment Kei-cars.

Takao Kato, dyrektor generalny MMC oraz Ashwani Gupta, dyrektor operacyjny MMC, zaprezentowali oba pojazdy na konferencji prasowej, jednocześnie wyjaśniając strategię elektryfikacji koncernu MMC.

Koncentrujemy się na elektryfikacji, a w szczególności na rozwijaniu technologii hybrydowych pojazdów typu plug-in (PHEV) – powiedział Takao Kato. „Będziemy pracować nad rozszerzeniem naszej oferty zelektryfikowanych pojazdów, wprowadzając nowe modele i technologie w ramach w Sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi. Chcemy, aby w przyszłości firma MMC nadal pozostała liderem w kategorii pojazdów PHEV.

Ashwani Gupta dodał, że MMC planuje do 2022 roku wprowadzić jedną z własnych technologii napędów elektrycznych w nowym SUV-ie średniej wielkości i kompaktowym modelu tego segmentu, a także w samochodzie segmentu Kei.

SUPER HEIGHT K-WAGON CONCEPT, stanowi dla MMC wizualizację kolejnej generacji pojazdów segmentu Kei i ma zostać wprowadzony do sprzedaży w Japonii końca obecnego roku podatkowego.

MITSUBISHI MI-TECH CONCEPT

Mitsubishi MI-TECH CONCEPT zostało zaprojektowane jako „niewielki SUV, wyposażony w napęd elektryczny typu plug-in. Będzie zapewniać niezrównaną przyjemność z jazdy i pewność prowadzenia w każdym terenie i warunkach pogodowych”. Jest ucieleśnieniem przewodniego hasła MMC „Drive Your Ambition”, korzysta z konstrukcji opartej na lekkim, kompaktowym nadwoziu, z układem napędowym typu PHEV, wykorzystującym czterosilnikowy elektryczny system 4WD oraz zaawansowane systemy wspomagające kierowcę i dbające o bezpieczeństwo bierne i czynne.

Dynamiczny projekt typu buggy
Zgodnie z koncepcją „zachęcania kierowcy do przygody”, MI-TECH CONCEPT ma być dynamicznym pojazdem typu buggy, który ucieleśnia ducha Mitsubishi.

Dynamika, charakterystyczna dla pojazdu elektrycznego, wyraża się w jasnoniebieskim lakierze nadwozia i elementach w kolorze miedzi na osłonie silnika, nadkolach oraz we wnętrzu pojazdu.

Mitsubishi Outlander PHEV już w polskich salonach

W przedniej partii samochodu zastosowano najnowszą wersję koncepcji wzorniczej “Dynamic Shield” (dynamicznej tarczy). Z jednej strony wykorzystuje ona satynowany kolor na środku kratki wlotowej powierza, a z drugiej poprzez elementy w kolorze miedzi, podkreśla wyrazisty charakter pojazdu elektrycznego. Reflektory w kształcie litery „T” mają jeszcze bardziej podkreślać rzucające się w oczy linie nadwozia. W dolnej części przedniego zderzaka umieszczono po obu stronach aluminiową osłonę ochronną, centralną część pozostawiając dla kraty wlotu powietrza.

Sięgające wysoko błotniki i opony o dużym rozmiarze sugerują sprawność i potęgę SUV-a, a także stabilność w terenie. Tył pojazdu zaprojektowano odważnie, uzyskując sześciokątną formę, rzeźbioną w jednolitej bryle, co ma podkreślać solidność SUV-a. Tylna lampa w kształcie litery T wykorzystuje motyw znany z przedniego reflektora.

Wewnątrz, obsługę ułatwiają pozioma deska rozdzielcza i wzornictwo podporządkowane funkcjonalności. Poziomy motyw wzorniczy podkreślają dodatkowo miedziane listwy na kokpicie i kierownicy. Na konsoli środkowej, eksploatującej horyzontalny motyw, znalazły się przełączniki w kształcie klawiatury, a sąsiadujący z nimi uchwyt spełnia funkcję podpory dla ręki, ułatwiając obsługę klawiszy. Ich funkcje są prezentowane w prosty, ułatwiający percepcję sposób, a w identyfikacji pomaga także zmysł dotyku.

Lekki, kompaktowy układ napędowy PHEV

W nowym układzie napędowym PHEV, zamiast tradycyjnego, tłokowego silnika benzynowego, jako generator-silnik zastosowano lekką, kompaktową turbinę gazową. Sięgnięcie po taką technologię w układzie napędowym PHEV modelu koncepcyjnego małego SUV-a podyktował wzrost świadomości ekologicznej i tendencja do zmniejszania jednostek napędowych. Turbina gazowa jako generator-silnik osiąga wysoką moc maksymalną przy niewielkich rozmiarach i wadze.

Kolejną zaletą turbiny gazowej jest możliwość stosowania do jej zasilania różnych paliw, takich jak olej napędowy, nafta i alkohol, dostępnych w różnych regionach świata. Ponadto, jest nie tylko wydajna energetycznie, ale również przyjazna dla środowiska, ze względu na niewielką emisję.

Układ elektrycznego napędu na wszystkie koła

MMC z dumą zastosowało zintegrowany system kontroli dynamiki w układzie S-AWC, z czterosilnikowym układem napędu na obie osie i aktywną, dwusilnikową kontrolą znoszenia (AYC) dla każdej z osi. Elektryczne zaciski hamulcowe wpłynęły na szybkość reakcji układu hamulcowego, co ma przełożenie na precyzję sterowania i siłę hamowania wszystkich czterech kół, zapewniając jednocześnie radykalną poprawę w zakresie zwrotności i przyczepności. Podczas jazdy w terenie, kiedy dwa koła tracą trakcję, możliwość rozdziału i przeniesienia optymalnego momentu napędowego na dwa koła pozostające nadal na ziemi, zapewnia kontynuowanie jazdy. W ten sposób MMC gwarantuje bezpieczną podróż w każdych warunkach, kierowca odczuje to zarówno podczas codziennych dojazdów, jak i pokonywania bezdroży. Samochód jednocześnie pozwala na ekscytujące nieznane wcześniej wrażenia, takie jak zawracanie w miejscu dzięki możliwości przeciwbieżnego napędzania lewych i prawych kół.

MITSUBISHI SUPER HEIGHT K-WAGON

Model koncepcyjny SUPER HEIGHT K-WAGON to wyjątkowy przedstawiciel japońskiego segmentu aut typu Kei-car nowej generacji, przeznaczony dla kierowców, którzy pragną odbywać podróże na dłuższe dystanse i odwiedzać więcej miejsc. Oferuje wysoki i przestronny przedział pasażerski typu open-space, zapewnia osiągi i funkcjonalność typowe dla tego japońskiego segmentu pojazdów, jednak stylistycznie bliski jest niepowtarzalnym formom SUV-ów Mitsubishi.

Poziomą kratę osłony chłodnicy wykorzystującą motyw Dynamic Shield przecinają pionowe metalizowane listwy. Widok z boku emanuje mocą, dzięki dużej kabinie, podkreślonej długim rozstawem osi i charakterystycznymi podłużnymi przetłoczeniami. Jednocześnie listwę progową i nadkola pozostawiono czarne, aby zbliżyć się do charakteru SUV-a. Kolor nadwozia to dwukolorowa kombinacja oliwkowej zieleni i bieli ze srebrnymi relingami dachowymi, która ma oddać osobowość aktywnych kierowców. Koła z elementami w kolorach nadwozia zapewniają jednolity wygląd.

Wysoki przedział pasażerski typu open-space modelu z segmentu Kei-cars wydaje się szczególnie obszerny w tylnej części, którą projektowano z myślą o potrzebach rodziny. Pasażerom tylnych foteli zagwarantowano łatwy dostęp do wnętrza dzięki szeroko otwieranym drzwiom, sporo miejsca na relaks, a także największą przestrzeń na nogi w tej klasie aut.

Projektanci wykorzystali brąz jako główny kolor eleganckiego wnętrza klasy premium, jako drugi kolor gamy pojawia się pomarańczowy. Syntetyczna skóra pokryta jest diamentowymi pikowaniami, co podnosi odczucie wysokiej jakości detali wnętrza.

Mitsubishi Outlander 2.0 SOHC MIVEC CVT 150 KM 4WD- komfortowy długodystansowiec

SUPER HEIGHT K-WAGON wyposażony w bogaty pakiet systemów wspomagających kierowcę i zapewniających bezpieczeństwo, w oszczędny silnik i przekładnię CVT, zapewni wysokie osiągi zarówno w strefach miejskich, jak i na drogach ekspresowych.

Na liście wyposażenia znalazł się pakiet systemów e-Assist, zapobiegających wypadkom – w tym MI-PILOT z asystentem pasa ruchu, sprawdzającym się na autostradach, system hamowania awaryjnego, zapobiegający kolizjom lub łagodzący ich skutki oraz system łagodzenia skutków niezamierzonego wciśnięcia pedału przyspieszenia, dzięki którym samochód może być klasyfikowany jako tzw Support Car S w szerokiej klasyfikacji pojazdów, przyjętej przez rząd japoński.

MITSUBISHI ENGELBERG TOURER

MITSUBISHI ENGELBERG TOURER, SUV z trzema rzędami siedzeń, korzysta z systemu Twin Motor PHEV firmy MMC, który został opracowany i sprawdzony w pracach rozwojowych modelu Outlander PHEV. Koncept wzbogacono o elektryczny zespół napędowy kolejnej generacji i system sterowania napędem wszystkich kół.

Akumulator trakcyjny o dużej pojemności jest zamontowany pod podłogą, w centralnej części pojazdu. Chociaż napędza go znany system Twin Motor, który wykorzystuje mocne, oszczędne silniki zarówno dla osi przedniej, jak i z tyłu, układ PHEV zyskał kompaktowe rozmiary i został zoptymalizowany pod kątem zapewnienia większej przestrzeni pasażerskiej oraz zaoferowania klientom wersji z trzema rzędami siedzeń.

MITSUBISHI ENGELBERG TOURER dysponuje w trybie jazdy bezemisyjnej zasięgiem przekraczającym 70 km (cykl WLTP), a przy w pełni naładowanym akumulatorze trakcyjnym i pełnym zbiorniku paliwa oferuje łączny zasięg wynoszący ponad 700 km (WLTP). Oznacza to, że pasażerowie mogą cieszyć się płynną, dynamiczną jazdą w pełnej ciszy, typową dla samochodów elektrycznych, przez jeszcze dłuższy czas.

Układ przeniesienia napędu wykorzystuje Aktywny System Kontroli Znoszenia (AYC) do kontroli rozdziału momentu napędowego między dwa przednie koła, a także permanentnego napędu na cztery koła za pośrednictwem systemu Twin Motor, który przekazuje moment obrotowy z mocnych, oszczędnych silników zarówno na oś przednią, jak i tylną. Współpracuje ze zintegrowanym układem kontroli napędu na 4 koła Super All-Wheel Control (S-AWC) opatentowanym przez MMC, który zapewnia radykalną poprawę osiągów dynamicznych podczas jazdy, pokonywania zakrętów i zatrzymywaniu się, poprzez integralne sterowanie siłą hamowania każdego koła (system ABS) oraz kontrolowanie mocy silników napędzających przednie i tylne koła (Active Stability Control – ASC).

Źródło: Mitsubishi