GDDKiA, działając jako inwestora zastępczy w imieniu Prezydenta Świnoujścia, przekazała plac budowy tunelu w Świnoujściu wykonawcy – konsorcjum, którego liderem jest firma PORR Polska. Od tego momentu odpowiedzialność za plac budowy przejmuje Wykonawca i mogą się już rozpocząć prace w terenie.
Na początku wykonawca będzie prowadził roboty przygotowawcze, takie jak sprawdzenie saperskie, wyznaczenie geodezyjne zakresu inwestycji, wycinki drzew i organizowanie placu budowy. Zasadnicze roboty powinny ruszyć na początku przyszłego roku. Tunel ma być gotowy do września 2022 roku.
Od projektu do budowy
Umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu podpisało Miasto Świnoujście z konsorcjum, który wygrało przetarg we wrześniu 2018 roku. Wartość umowy z Wykonawcą to 793 mln złotych. Przez kolejne miesiące trwały prace projektowe, a podsumowaniem tego etapu prac było uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, którą Wojewoda Zachodniopomorski wydał 7 października 2019 r. Następstwem tej decyzji jest m.in. dzisiejsze przekazanie placu budowy wykonawcy.
Tunel realizuje konsorcjum firm PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S i Energopol Szczecin.S.A. Współkonsorcjanci powołali do tego celu spółkę cywilną Tunel Świnoujście. Sytuacja mającej problemy firmy Energopol Szczecin S.A. nie ma wpływu na realizację tunelu w Świnoujściu. Energopol Szczecin S.A. ma najmniejszy udział w konsorcjum (20%). Umowa spółki zawarta pomiędzy konsorcjantami przewiduje ewentualność wycofania się jednego z udziałowców, wówczas jego obowiązki przejmują pozostałe firmy. Również sama spółka potwierdzała, że stabilność realizacji inwestycji jest zapewniona i kłopoty mniejszościowego udziałowca nie przełożą się na budowę tunelu.
Przez tunel sprawniej
Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część – tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia.
Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.
Droga w tunelu
W wydrążonym tunelu będzie jeszcze trzeba wykonać drogę wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do jej funkcjonowania. Musi powstać sama jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną. Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu. Bardzo ważne są również urządzenia wentylacyjne i wszelkie systemy bezpieczeństwa. Dla prawidłowego funkcjonowania tunelu niezbędny jest również układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie budynek, z którego zarządzany będzie tunel. Zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku wszystkie roboty powinny zostać zakończone i kierowcy powinni zacząć korzystać z tunelu łączącego Świnoujście z resztą Polski.
Źródło: GDDKiA
Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…
Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…
„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…
Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…
W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…
Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…