Categories: Wiadomości

Nissan Qashqai e-POWER – ponad 1000 km na jednym zbiorniku paliwa

Rok po wprowadzeniu wyjątkowej, innowacyjnej technologii e‑POWER w modelu Qashqai Nissan rzucił wyzwanie grupie twórców internetowych z kilku krajów europejskich. Zadaniem uczestników rywalizacji było przejechanie 1000 kilometrów drogami Sardynii na jednym zbiorniku paliwa.

Zwycięski zespół – reprezentujące Hiszpanię Veronica (@verownika) i Alba (@albihm) – zgromadził punkty zarówno za wynik zużycia paliwa na całej trasie, jak i za dodatkowe wyzwania, którym musiał stawić czoła po drodze. W nagrodę Nissan zaprosił obie zawodniczki jako gości zespołu podczas jednego z wyścigów Formuły E w następnym sezonie.

Uczestnicy testu otrzymali do dyspozycji Nissany Qashqai e‑POWER Black Edition, czyli kultowe crossovery marki w najnowszej, limitowanej wersji. Wyróżniają ją detale stylistyczne i wyraziste czarne akcenty, dzięki którym Qashqai trzeciej generacji prezentuje się bardzo atrakcyjnie, intrygując minimalistycznym, nieco mrocznym designem.

Intencją przyświecającą stworzeniu wersji Black Edition, która powstała we współpracy z projektantami z londyńskiego studia Nissan Design Europe, było wzmocnienie atrakcyjności stylistycznej modelu Qashqai w oczach klientów, do których przemawiają racjonalne korzyści płynące z napędu e-POWER.

Uczestnicy z siedmiu krajów stanęli przed ambitnym wyzwaniem – przejechać trasę liczącą 1000 km, prowadzącą przez górzyste i nadmorskie drogi Sardynii. Samochody z pełnymi, 55‑litrowymi zbiornikami paliwa czekały na kierowców już na lotnisku w Olbii. Qashqai e‑POWER zużywa w cyklu mieszanym według WLTP 5,2 l paliwa na 100 km, co teoretycznie daje mu zasięg 1057 kilometrów.



Nissan Ariya 87 kWh – elektryczny skok w przyszłość motoryzacji

Na trasie uczestnicy mogli korzystać z pomocy przedstawicieli centrum badawczo-rozwojowego Nissan Technical Centre Europe z Cranfield, którzy udzielali wskazówek dotyczących ekojazdy, wyjaśniali zalety systemu e‑Pedal Step, a także trybu „B”, w którym samochód generuje więcej energii z hamowania, oraz trybu jazdy „eko”.

Wszystkie zespoły uczestniczące w wyzwaniu z sukcesem ukończyły 1000-kilometrową trasę. Średnie zużycie paliwa wyliczone dla wszystkich ekip wyniosło 4,9 l/100 km, co jest wspaniałym dowodem na zasięg i wydajność modelu Qashqai e‑POWER.

e‑POWER: innowacyjne, unikatowe rozwiązanie

Jednym z największych atutów modelu Qashqai jest innowacyjny układ napędowy e‑POWER, w którym jedynym źródłem napędu kół jest silnik elektryczny, dzięki czemu samochód błyskawicznie reaguje i płynnie przyspiesza. Pozwala to uzyskać wrażenia z jazdy porównywalne z samochodem elektrycznym, co sprawia, że system e-POWER jest godną rozważenia alternatywą dla tradycyjnych układów hybrydowych.

Układ e‑POWER zaprojektowano z myślą o dostarczeniu przyjemności z płynnej i cichej jazdy typowej dla napędów w pełni elektrycznych, ale bez konieczności doładowywania akumulatora z zewnętrznego źródła.

Responsywna, wydajna i cicha jazda

Zaletą układu e‑POWER jest praca silnika benzynowego w optymalnym zakresie obrotów i przy najkorzystniejszym stopniu sprężania, co przekłada się na niski poziom zużycia paliwa i niższą emisję dwutlenku węgla w porównaniu z tradycyjnym silnikiem spalinowym, a także większy komfort jazdy. Dodatkową korzyścią jest niewielki wpływ układu e‑POWER na jakość powietrza w mieście.

Dzięki w pełni elektrycznemu napędowi nie występują opóźnienia w dostarczaniu momentu obrotowego, w przeciwieństwie do tradycyjnego układu hybrydowego, gdzie mocne wciśnięcie pedału przyspieszenia powoduje gwałtowny wzrost obrotów silnika. Natychmiastowa reakcja układu napędowego e‑POWER zapewnia wyjątkowe, ekscytujące wrażenia z jazdy niezależnie od warunków.

Z myślą o optymalizacji osiągów, w sytuacji wymagającej szybkiego zwiększenia lub utrzymywania wysokiej prędkości, jednostka sterująca zasilaniem układu e‑POWER może przekazywać energię wytwarzaną przez silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra bezpośrednio przez falownik do silnika elektrycznego, by wspomóc zasilanie pochodzące z akumulatora.

Podczas zwalniania i hamowania energia kinetyczna jest przechwytywana i kierowana do akumulatora, by zwiększyć wydajność układu.

„Układ napędowy e‑POWER w modelu Qashqai to unikatowa technologia Nissana, w której w równym stopniu postawiono na wydajność silnika, jak na dostarczanie przyjemności z jazdy. Gdy przystępowaliśmy do prac nad systemem przeznaczonym na rynek europejski, przyjęliśmy założenie, aby kierowcy samochodów z napędem e‑POWER nie musieli akceptować kompromisów pod względem wrażeń z jazdy. Nasza technologia łączy w sobie wszystko, co najlepsze pod względem efektywności i przyjemności z jazdy, a jednocześnie odzwierciedla to, co najistotniejsze dla Nissana: odwagę, pionierskie rozwiązania i innowacyjność, które stawiają kierowcę na pierwszym miejscu” – powiedział David Moss, wiceprezes ds. badań i rozwoju w regionie Nissan AMIEO (Afryka, Bliski Wschód, Indie, Europa i Oceania).

Tryby jazdy

Podobnie jak w modelu LEAF, układ e‑POWER w modelu Qashqai zapewnia kierowcy szczególne wrażenia z jazdy dzięki technologii e‑Pedal Step. Stworzony z myślą o wyeliminowaniu znużenia koniecznością ciągłego przyspieszenia i hamowania w mieście, zmuszającą kierowcę do częstego przenoszenia stopy z pedału gazu na pedał hamulca, system e‑Pedal Step umożliwia przyspieszanie i hamowanie jedynie przy użyciu pedału przyspieszenia.

Oprócz e-Pedal Step, który w połączeniu z poszczególnymi trybami jazdy (standardowy, sport, eko) daje kierowcom różne opcje optymalizacji wydajności za kierownicą, dostępny jest również przycisk „EV Mode”. Po jego naciśnięciu samochód przechodzi do trybu wyłącznie elektrycznego, który idealnie sprawdza się w ruchu miejskim oraz pod oknami sąsiadów w czasie ciszy nocnej.

Z kolei w trybie „B” układ hamulcowy odzyskuje najwięcej energii z wytracania prędkości lub hamowania. Generowana wtedy energia doładowuje akumulator.

Trzecia opcja optymalizacji efektywności napędu to tryb „eko”, w którym przepustnica reaguje łagodniej i zachęca do spokojniejszej jazdy, co oczywiście skutkuje niższym zużyciem paliwa.

Technologia umożliwiająca jazdę jak samochodem w 100% elektrycznym, ale bez konieczności ładowania akumulatora

Przeprowadzone przez Nissana badania wykazały, że kierowcy europejskich crossoverów spędzają w samochodzie ponad 70% czasu w warunkach miejskich i podmiejskich. Badania wykazały również, że spora część klientów dokonuje wyboru samochodu z odczuciem wewnętrznego przymusu pogodzenia przyjemności z jazdy z przyjaznością samochodu dla środowiska.

Odpowiedzią na to zjawisko jest układ napędowy e‑POWER, który zapewnia optymalną wydajność mierzoną zużyciem paliwa bez konieczności akceptowania kompromisów pod względem przyjemności z jazdy, dzięki połączeniu zaawansowanych technologii produkcji akumulatorów i napędów elektrycznych oraz nowatorskiego silnika spalinowego o zmiennym stopniu sprężania.

e‑POWER to idealna technologia dla kierowców codziennie pokonujących trasy miejskie lub podmiejskie, którzy chcieliby w przyszłości przejść na w 100% elektryczny napęd, ale obecnie nie mają możliwości ładowania akumulatora lub jeszcze nie są gotowi wymienić samochodu na elektryczny.

„Jesteśmy przekonani, że dzięki wyjątkowej technologii e‑POWER Nissana klienci będą zachwyceni wrażeniami z jazdy jak samochodem elektrycznym, ale bez obaw o ograniczony zasięg. Nasz nowy układ napędowy zapewnia przyjemność prowadzenia, a jednocześnie jest doskonałym przejawem dbałości o środowisko w codziennym życiu. Podsumowując, Qashqai e‑POWER przemówi do kierowców, którzy nie są jeszcze gotowi na w 100% elektryczny samochód, natomiast reprezentują zrównoważone podejście i chcą cieszyć się codzienną jazdą w sposób typowy dla aut elektrycznych” – powiedział Arnaud Charpentier, wiceprezes ds. strategii produktowej i cen w regionie Nissan AMIEO (Afryka, Bliski Wschód, Indie, Europa i Oceania).

Nissan Qashqai e-POWER – dane techniczne*

Moc 140 kW (190 KM)*
Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego 250 Nm
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego 330 Nm
Emisja CO2 w cyklu mieszanym WLTP 116 g/km**
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP 5,2 l/100 km**
Masa własna 1612 – 1728 kg**
Współczynnik oporu powietrza (Cd) 0,32
Prędkość maksymalna 170 km/h
Przyspieszenie 0–100 km/h 7,9 s
Długość 4425 mm
Szerokość (bez lusterek bocznych) 1835 mm
Wysokość 1625 mm
Rozstaw osi 2665 mm

* Moc silnika elektrycznego

** W zależności od poziomu wyposażenia i specyfikacji technicznej

Źródło: Nissan



Redakcja

Recent Posts

Renault OpenR link – najbardziej intuicyjny system multimedialny

OpenR link to system multimedialny w samochodach Renault. W połączeniu z dużym ekranem tworzy centrum…

22 godziny ago

Mazda CX-60 na drogach i bezdrożach Maroka

Maroko to magiczny kraj, w którym koczownicze tradycje berberyjskie spotykają i przejmują inspiracje z całego…

2 dni ago

Ford Mustang – 60 lat dziedzictwa i ważna rola w popkulturze

Ford Mustang, od swojego debiutu w 1964 roku, stał się jednym z najbardziej ikonicznych samochodów…

3 dni ago

SEAT – najprostszy sposób na nowy samochód – wynajem długoterminowy

SEAT we współpracy z Volkswagen Financial Services Polska (VWFS) proponuje usługę wynajmu długoterminowego. Ta forma…

4 dni ago

Citroën Ami zmienia kolor i wprowadza nowe wersje z okazji czwartcy urodzin

Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz  nowy, ciemnobrązowy kolor…

5 dni ago

Alfa Romeo Junior – polskie ceny już od 129,6 tys. zł

Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…

6 dni ago