Motor Klassik Award to doroczny konkurs organizowany przez szanowany niemiecki magazyn „Motor Klassik”, w którym wybierane są najlepsze oldtimery oraz samochody, które wkrótce zyskają taki status. W 2023 roku 18 063 czytelników pisma oddało swoje głosy i wybrało najbardziej wyjątkowe samochody. Toyota 2000GT zwyciężyła w kategorii aut japońskich, zdobywając aż 37,1% głosów.
Toyota 2000GT to jeden z najbardziej unikatowych samochodów japońskiego producenta. Auto miało premierę podczas salonu samochodowego w Tokio w 1965 roku, a między 1967 a 1971 rokiem powstało zaledwie 351 egzemplarzy tego pięknego coupe o ponadczasowej linii. Samochód błyskawicznie zyskał status legendy, który został potwierdzony udziałem w filmie „Żyje się tylko dwa razy” o przygodach agenta brytyjskiego wywiadu Jamesa Bonda. Specjalnie na potrzeby tej produkcji powstały dwa egzemplarze 2000GT bez dachu.
Auto było niesamowicie dopracowane pod względem technicznym i pomogło zbudować renomę Toyoty w latach 60. XX wieku. Auto miało lekkie, aluminiowe nadwozie. Pod długą maską pracował dwulitrowy, sześciocylindrowy silnik o mocy 150 KM, który napędzał tylne koła. Do tego montowano pięciobiegową skrzynię manualną lub trzybiegową automatyczną. 2000GT było pierwszym japońskim autem z seryjnie montowanymi hamulcami tarczowymi przy każdym z kół oraz z tylnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Coupe miało niezależne zawieszenie oraz wyjątkowe felgi ze stopu aluminium i magnezu, a rewelacyjne prowadzenie to zasługa nisko położonego środka ciężkości oraz niskiej masy, która wynosiła zaledwie 1125 kg.
Prędkość maksymalna Toyoty 2000GT wynosiła 220 km/h, a od 0 do 100 km/h auto rozpędzało się w 8,4 sekundy. Blisko 60 lat temu takie osiągi cywilnego auta robiły piorunujące wrażenie. Coupe Toyoty pobiło trzy rekordy świata (na 10 000 mil, 15 000 km i 72 godzin) i ustanowiło 13 nowych międzynarodowych rekordów prędkości i wytrzymałości, udowadniając skuteczność i niezawodność zaawansowanych technologii zastosowanych w aucie.
Do dziś 2000GT pełni bardzo istotną rolę w historii motoryzacji jako pierwszy supersamochód z Japonii i jest bardzo poszukiwanym autem przez kolekcjonerów. To najcenniejsza i najbardziej pożądana Toyota w historii marki. Pierwszy egzemplarz tego modelu, który w 1967 roku zjechał z linii produkcyjnej, został w marcu 2022 roku sprzedany na aukcji za rekordowe 2,5 mln dol.
Toyota nieustannie dba o posiadaczy kultowego modelu. W ramach projektu GR Heritage Parts dostępne są oryginalne części zamienne do pięciostopniowej manualnej skrzyni biegów oraz mechanizmu różnicowego Toyoty 2000GT. Do skrzyni biegów można dokupić koła zębate, piastę i pierścień synchronizatora, zestaw uszczelek i simeringów, zestaw łożysk, zestaw pierścieni zabezpieczających, podkładki dystansujące i widełki zmiany biegów, zaś do mechanizmu różnicowego zestaw kół zębatych przekładni głównej wraz ze śrubami zestawu zębatek.
Źródło: Toyota
W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…
To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…
Od 20 lat PEUGEOT wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do szybszego i skuteczniejszego wprowadzania innowacji. Od dwóch…
Kończąca w tym roku 70 lat Alfa Romeo Giulietta – „włoska narzeczona” - to model,…
Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…