Oprócz znanych już, topowych rozwiązań technicznych marki rodem z Ingolstadt, takich jak RS torque splitter i ceramiczne hamulce, model ten ma kubełkowe fotele RS zapewniające optymalne podparcie boczne i całą masę ekskluzywnych elementów stylistycznych.
Trzecia generacja Audi RS 3 Sportback i druga generacja RS 3 Limousine, to przełom jeśli chodzi o wysokie osiągi w segmencie aut kompaktowych. Teraz Audi Sport GmbH dodaje wisienkę na torcie: Audi RS 3 performance edition to limitowana edycja 300 egzemplarzy tego samochodu, będąca absolutnym topem swojej serii zarówno pod względem technicznym, jak i wizualnym. Dostępne w wariancie Sportback oraz w wariancie Limousine Audi RS 3 performance edition, gwarantuje ogromną radość z jazdy i najwyższe emocje.
Audi RS 3 performance edition jest mocniejsze i szybsze niż którakolwiek z wcześniejszych wersji RS 3. To pierwszy pojazd w swoim segmencie, który osiąga prędkość maksymalną 300 km/h, a więc o 10 km/h więcej niż standardowa wersja z pakietem RS Dynamics Package plus. Ponadto, wielokrotnie nagradzany pięciocylindrowy silnik turbo o charakterystycznym brzmieniu, dostarcza teraz 299 kW (407 KM) o 100 obrotów później, w przedziale między 5700 a 7000 obrotów na minutę.
Również sam szczyt momentu obrotowego jest szerszy: maksymalny moment obrotowy 500 Nm jest teraz dostępny o 100 obrotów dłużej, między 2250 a 5700 obrotów na minutę. Osiąga się to dzięki wyższemu ciśnieniu doładowania: duża turbosprężarka generuje 1,6 bara ciśnienia względnego – więcej o 0,1 bara. Moc przekazywana jest przez siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynię biegów S tronic. Krótkie czasy zmiany biegów bez uszczerbku dla przyczepności, sportowe przełożenia oraz funkcja launch control, zapewniają najwyższe osiągi podczas jazdy. RS 3 performance edition przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy.
W parze z mocą jednostki napędowej idzie niepowtarzalny i emocjonalny dźwięk, z charakterystyczną dla silnika pięciocylindrowego sekwencją odpalania: 1-2-4-5-3. Standardowy sportowy układ wydechowy RS ze zmodyfikowanym tłumikiem środkowym i czarnymi, błyszczącymi, owalnymi końcówkami rur wydechowych, emituje sportowy, solidny dźwięk. W pełni zmienna regulacja klap wydechowych poszerzająca spektrum dźwięków, została z myślą o RS 3 performance edition nieco przekonstruowana. W trybach Audi drive select: Dynamic, RS Performance i RS Torque Rear, klapy wydechowe podczas postoju samochodu otwierają się bardziej, co sprawia, że dźwięk jest jeszcze bardziej słyszalny i rozpoznawalny.
Ujemny kąt pochylenia kół, sztywniejsze wahacze, charakterystyczny dla modeli typu RS stabilizator rurowy z wyższym stopniem sprężynowania – wszystkie te rozwiązania już w standardowym RS 3 zapewniają wysoką dynamikę jazdy i stabilność. W RS 3 performance edition seryjnie montowane jest sportowe zawieszenie RS z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia. W sposób ciągły i indywidualny dostosowuje ono każdy z amortyzatorów do warunków drogowych, sytuacji na drodze i trybu wybranego w Audi drive select. Tłumienie nacisku i odbicia w porównaniu z RS 3 poprzedniej generacji zostało zwiększone, co oznacza, że amortyzator przejmuje większą część siły przekazywanej z podwozia. Efektem jest bardziej zwarte prowadzenie.
Elektromagnetycznie uruchamiane zawory regulujące przepływ płynu hydraulicznego, w ciągu dziesięciu milisekund od precyzyjnie rozpoznanej sytuacji drogowej zapewniają niezbędną siłę tłumienia – niską na pofałdowanych nawierzchniach, wysoką na nierównościach. Aby tego dokonać, czujniki mierzą przyspieszenie pionowe nadwozia i ruch poszczególnych kół względem niego. Informacje te są przetwarzane jednocześnie w jednostce sterującej amortyzatorami i w modułowym sterowniku dynamiki pojazdu, dzięki czemu każde pojedyncze koło optymalnie przenosi moc samochodu na drogę. Obejmuje to także wspomaganie nadwozia podczas szybkiego pokonywania zakrętów oraz podczas hamowania i przyspieszania, na przykład za pomocą funkcji launch control.
Zastosowany w tej wyczynowej wersji RS 3 RS torque splitter, to rozwiązanie techniczne, które z jednej strony zwiększa stabilność – na przykład na mokrej nawierzchni – a z drugiej strony wpływa na zwinność i ogranicza podsterowność podczas dynamicznej jazdy. Jest to możliwe dzięki dwóm elektronicznie sterowanym sprzęgłom wielopłytkowym, które aktywnie i w pełni płynnie rozdzielają moment napędowy pomiędzy tylnymi kołami. Na tylną oś kierowane jest maksymalnie 50% mocy napędowej, a w trybie RS Torque Rear cały moment napędowy z tyłu przekazywany jest w sposób przerywany na koło znajdujące się po zewnętrznej stronie zakrętu. Daje to możliwość świetnego driftowania – oczywiście na zamkniętych torach. W połączeniu z trybem RS Performance, torque splitter rozdziela moment obrotowy pomiędzy tylne koła w taki sposób, że uzyskuje się niemal neutralne prowadzenie z niewielką zarówno podsterownością jak i nadsterownością, co zapewnia optymalne osiągi na torze wyścigowym. Pozwala to na wcześniejsze przyspieszenie na wyjściu z zakrętu i zapewnia szybsze czasy okrążeń.
Audi RS 3 performance edition standardowo wyposażone jest w opony typu semi-slick Pirelli P Zero “Trofeo R”: 265/35 na przedniej osi, 245/35 na tylnej. Dzięki specyficznej mieszance gumy i asymetrycznemu bieżnikowi, te wyczynowe opony dają wyjątkowo wysoką przyczepność na suchej nawierzchni, zwiększając tym samym stabilność i trakcję boczną. Zgodnie ze swoją charakterystyką, semi-slicki są montowane na odlewanych, aluminiowych felgach o sportowej stylistyce. 19-calowe obręcze w kolorze tytanowo-antracytowym matowym, dostępne są wyłącznie w tej specjalnej, limitowanej wersji: mają efektowny design z dziesięcioma krzyżującymi się ramionami i eksponują branding RS.
Montowane standardowo, sześciotłoczkowe hamulce ceramiczne dopełniają charakterystycznego wyglądu kół. Ich tarcze na przedniej osi mają wymiary 380 x 38 mm. Wydajny układ hamulcowy ze specjalnie dopasowaną krzywą wspomagania hamowania, jest o dziesięć kilogramów lżejszy i bardziej odporny na ciepło niż hamulce stalowe. Zmniejszenie masy nieresorowanej przynosi korzyści w bardzo dynamicznych zastosowaniach. Na tylnej osi znajdują się pływające zaciski z jednoczęściowymi stalowymi tarczami o wymiarach 310 x 22 mm. Zaciski hamulcowe są pomalowane na niebiesko, tak by pasowały do specyficznego dla tego modelu wnętrza.
Dzięki szerokiej gamie nowych elementów stylistycznych i wyposażeniowych, RS 3 performance edition plasuje się na absolutnym topie gamy wersji RS 3. Oprócz zaprojektowanych w sportowym stylu felg i sportowego układu wydechowego RS z czarnymi końcówkami rur wydechowych, czarne są także pierścienie Audi oraz plakietka RS 3 z przodu i z tyłu. Doskonale współgra to z niepowtarzalnymi kolorami lakieru RS 3 performance edition: są to kolory z efektem perłowym Nogaro Blue, Arrow Gray i Daytona Gray, a także Sebring Black Crystal Effect i Glacier White Metallic.
Perfekcja w najdrobniejszych szczegółach widoczna jest również w oświetleniu tego samochodu. Standardowe reflektory Matrix LED z przyciemnionymi ramkami i tylne światła LED są wyposażone w dynamiczne kierunkowskazy i charakterystyczne dla modeli typu RS inscenizacje podczas odblokowywania i blokowania drzwi. Po otwarciu RS 3 performance edition cyfrowe światła do jazdy w dzień składające się z 15 segmentów LED, wyświetlają “flagę w szachownicę” po stronie pasażera i “3-0-0” po stronie kierowcy – to nawiązanie do limitowanej ilości egzemplarzy tej serii i prędkości maksymalną 300 km/h. Natomiast po jego zamknięciu, w polu pikselowym poniżej głównego reflektora zamiast “3-0-0” pojawia się napis “R-S-3”. Podczas jazdy flaga w szachownicę świeci po obu stronach jako światło do jazdy w dzień. Kolejnym elementem wyróżniającym jest dioda w przednich drzwiach, która na podłożu obok samochodu wyświetla napis “#RS performance”.
Limitowana seria podkreśla swoją ekskluzywność także we wnętrzu pojazdu. Po raz pierwszy w RS 3 w wyposażeniu standardowym dostępne są fotele kubełkowe, zapewniające doskonałe podparcie boczne podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Panel środkowy foteli z przodu oraz zewnętrzne siedziska tylnej kanapy, mają kontrastowe niebieskie przeszycia w kształcie plastra miodu. Materiałem, z którego je wykonano, jest tkanina z mikrofibry Dinamica, połączona z perłową skórą Nappa na bocznych bolsterach. Poniżej zagłówka, czarny lejkowaty otwór ma duże napisy RS i podobnie jak karbonowy matowy tył oparcia fotela, podkreśla sportowy charakter modelu. Oprócz całych niebieskich pasów bezpieczeństwa, niebieskie są także kontrastowe przeszycia na środkowym podłokietniku, podłokietnikach w drzwiach i na kierownicy. To samo dotyczy dywaników podłogowych i maty bagażnika z czarnego weluru, na których widnieje napis RS. Dla lepszej orientacji podczas sportowej jazdy, spłaszczona u dołu kierownica z Alcantary posiada oznaczenie „godziny dwunastej” – również w kolorze niebieskim.
Jeszcze jeden charakterystyczny i niepowtarzalny element wnętrza samochodu: obraz tła na 10,1-calowym wyświetlaczu dotykowym ma wygląd karbonowy i pokazuje charakterystyczną dla 2,5 TFSI sekwencję odpalania 1-2-4-5-3. Na monitorze RS znajdują się również: wskazania temperatury płynu chłodzącego, oleju silnikowego i przekładniowego, siły g i ciśnienia w oponach. Jednocześnie Audi virtual cockpit plus informuje o danych związanych z osiągami, takich jak czasy okrążeń, siły g i przyspieszenia w sekundach od 0-100 km/h, 0-200 km/h, ćwierci mili i jednej ósmej mili.
Audi RS 3 performance edition jest krótką serią ograniczoną do 300 sztuk. Informuje o tym karbonowa nakładka dekoracyjna po stronie pasażera z plakietką “1 of 300”. Model dostępny będzie w sprzedaży na początku roku 2023.
Źródło: Audi
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…
Volkswagen systematycznie realizuje strategię „in China, for China”. Celem jest jeszcze ściślejsze dostosowanie się do…