Categories: Testy

Ford Mustang Mach-E AWD – elektryczny łowca nagród

Na tym modelu nie znajdziemy żadnego znaczka Forda. Jedynie identyfikuje go charakterystyczny galopujący Mustang, którego wizerunek znalazł się na przedniej masce, tylnej pokrywie bagażnika oraz na felgach i kluczyku zdalnego sterowania. Co i czy, ten elektryczny SUV ma wspólnego z legendarnym Mustangiem coupe?

Jak się okazuje, amerykański producent wiedział, że taki model powiązany praktycznie z legendarną nazwą, będzie w stanie przyciągnąć klientów na całym świecie. Sukces nadszedł wyjątkowo szybko. Elektryczny Mustang został doceniony na całym świecie, co znalazło odzwierciedlenie nie tylko w wynikach sprzedaży, ale także licznych i prestiżowych nagrodach.

Ford Mustang Mach-E AWD – modułowa platforma i wybór napędu

Mustang Mach-E powstał na platformie Global Electrified 1 (GE1) opracowanej przez Ford Team Edison, która jest mocno zmodyfikowaną wersją podwozia C2, z której korzystają najnowsze generacje modeli Focus oraz Kuga. Mustang Mach-E dostępny jest z napędem na tylne lub na wszystkie koła, które wykorzystują konfigurację z jednym lub z dwoma silnikami ze zróżnicowanym wyborem mocy wyjściowej oraz pakietami akumulatorów o standardowym lub wydłużonym zasięgu. To wszystko zasługa modułowej platformy, która pozwala na swobodny dobór konfiguracji napędowej, bez konieczności wykonywania znaczących zmian w konstrukcji.

W modelach z napędem na tylną oś wykorzystywany jest synchroniczny silnik elektryczny z magnesem trwałym, chłodzony olejem – umieszczony na tylnej osi. W wersji z napędem wszystkich kół uzupełnia go dodatkowy silnik montowany w linii z przednią osią (który napędza jej koła). Energię do zasilania tych silników dostarcza litowo-jonowy akumulator, zintegrowany w obudowie modułowej pomiędzy osiami, co przekłada się na zwiększenie sztywności skrętnej i lepszy rozkład masy. Dostępne w 288-ogniwowej konfiguracji standardowej pojemności (75 kWh) lub w wersji 376-ogniwowej o zwiększonej pojemności (98 kWh), wysokowydajne akumulatorowe pakiety modułowe, są zabezpieczone wodoodporną obudową otoczoną strukturą, która pochłania uderzenia.To czyni źródło zasilania napędu dobrze zabezpieczonym przed wpływem czynników zewnętrznych.

Temperatury akumulatorów są dodatkowo stabilizowane przez zaawansowany, aktywny układ ogrzewania i chłodzenia cieczą, który został gruntownie przetestowany przez firmę Ford i zoptymalizowany pod kątem zapewnienia maksymalnej wydajności w ekstremalnych warunkach pogodowych.



Ford Mustang najlepiej sprzedającym się sportowym coupe na świecie

Standardowy układ napędowy(RWD) przenosi moment na koła tylnej osi i zapewnia moc           269 KM oraz moment obrotowy 430 Nm, uzyskując jednocześnie zasięg 440 km. Wyposażona w ten sam akumulator (75 kWh), wersja AWD (napęd wszystkich kół) wytwarza identyczną moc (269 KM), ale moment obrotowy jest zwiększony do 580 Nm – dzięki dodatkowemu silnikowi. Zasięg w tym modelu jest nieco mniejszy – 400 km.

W przypadku akumulatora o zwiększonej pojemności, jednosilnikowe modele RWD mają moc podniesioną do 294 KM i zapewniają zasięg do 610 km. Modele AWD wyposażone w pakiet mocniejszej baterii 98 kWh oferują zasięg 540 km, natomiast układ napędowy generuje 351 KM oraz 580 Nm. Topową wersją w gamie Macha-E jest GT, którą wyposażono w konfigurację AWD z dwoma silnikami o mocy 480 KM i momencie obrotowym aż 860 Nm.c

Ford Mustang Mach-E AWD – system informacyjno-rozrywkowy SYNC – 4A

W Fordzie Mustangu Mach-E debiutuje kolejna generacja systemu informacyjno-rozrywkowego SYNC – 4A, która oferuje lepsze planowanie tras oraz wyższy stopień personalizacji oraz umożliwia m.in. zdalną konfigurację pojazdu prosto z domu.

Ekran dotykowy Full HD 15,5-calowy zaskakuje sporym rozmiarem, ale tak naprawdę liczą się dodatkowe funkcjonalności. Pomimo swojej wielkości, interfejs został skonstruowany tak, aby być jak najbardziej przyjaznym dla użytkownika. Najważniejsze funkcje zostały rozmieszczone w uporządkowany sposób, aby nie przeszkadzać kierowcy w podróży, zaś sam system jest dwa razy wydajniejszy i przetwarza dane dwa razy szybciej niż jego poprzednia generacja.

Poza tym, SYNC 4A dysponuje dużymi i zróżnicowanymi kolorystycznie przyciskami. Inteligentnie dzielony ekran umożliwia zarządzanie kilkoma funkcjami jednocześnie. Nawet, jeśli na ekranie znajdzie się więcej opcji, a przyciski ulegną zmniejszeniu, nadal są one bardziej czytelne niż te, które można znaleźć w większości innych systemów informacyjno-rozrywkowych.

Funkcjonalności systemu dopełnia umieszczenie ekranu w widocznym i łatwo dostępnym miejscu, a także szybka reakcja na dotyk. Ekran jest duży, ale jego konstrukcja i układ sprawiają, że szybko znajdziemy interesujące informacje. Kierowca może on szybko i bezpiecznie ustawić interesujące go parametry. A tych w Mustangu Mach-E jest ponad 80. Funkcjonalność systemu zapewnia także tradycyjne pokrętło sterujące poziomem głośności. Wszystko po to, aby móc maksymalnie skupić się na drodze.

Kierowcy mogą ustawić parametry swojego samochodu prosto z domu. Za pomocą swojego smartfona tworzą profil, w którym zapisują najważniejsze dla siebie lokalizacje czy ulubione ustawienia. Można w ten sposób spersonalizować parametry jazdy czy kolory oświetlenia wnętrza. Funkcja ta pozwala na skonfigurowanie swojego pojazdu jeszcze przed jego odbiorem z salonu. Kierowcy po odebraniu pojazdu mogą więc sparować telefon z samochodem i od razu wyruszyć w trasę.

SYNC 4A na bieżąco aktualizuje się za pośrednictwem chmury, co oznacza zawsze aktualne dane. Funkcja jest oczywiście szczególnie przydatna w przypadku map drogowych czy informacji o ruchu drogowym. System Intelligent Range bierze pod uwagę nawet dane z innych pojazdów elektrycznych Forda, które pokonały już daną trasę. Dodatkowo, jeśli pojawią się czynniki wpływające na zasięg, system wyjaśnia przyczyny zmiany. Informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym pochodzą z systemów TomTom, a za wyznaczanie tras odpowiedzialny jest Garmin – dwie globalne marki doskonale znane z najwyższej jakości usług.

W Fordzie Mustangu Mach-E debiutuje kolejna generacja systemu informacyjno-rozrywkowego SYNC – 4A, która oferuje lepsze planowanie tras oraz wyższy stopień personalizacji oraz umożliwia m.in. zdalną konfigurację pojazdu prosto z domu.

Ekran dotykowy Full HD 15,5-calowy zaskakuje sporym rozmiarem, ale tak naprawdę liczą się dodatkowe funkcjonalności. Pomimo swojej wielkości, interfejs został skonstruowany tak, aby być jak najbardziej przyjaznym dla użytkownika. Najważniejsze funkcje zostały rozmieszczone w uporządkowany sposób, aby nie przeszkadzać kierowcy w podróży, zaś sam system jest dwa razy wydajniejszy i przetwarza dane dwa razy szybciej niż jego poprzednia generacja.

Poza tym, SYNC 4A dysponuje dużymi i zróżnicowanymi kolorystycznie przyciskami. Inteligentnie dzielony ekran umożliwia zarządzanie kilkoma funkcjami jednocześnie. Nawet, jeśli na ekranie znajdzie się więcej opcji, a przyciski ulegną zmniejszeniu, nadal są one bardziej czytelne niż te, które można znaleźć w większości innych systemów informacyjno-rozrywkowych.

Funkcjonalności systemu dopełnia umieszczenie ekranu w widocznym i łatwo dostępnym miejscu, a także szybka reakcja na dotyk. Ekran jest duży, ale jego konstrukcja i układ sprawiają, że szybko znajdziemy interesujące informacje. Kierowca może on szybko i bezpiecznie ustawić interesujące go parametry. A tych w Mustangu Mach-E jest ponad 80. Funkcjonalność systemu zapewnia także tradycyjne pokrętło sterujące poziomem głośności. Wszystko po to, aby móc maksymalnie skupić się na drodze.

Kierowcy mogą ustawić parametry swojego samochodu prosto z domu. Za pomocą swojego smartfona tworzą profil, w którym zapisują najważniejsze dla siebie lokalizacje czy ulubione ustawienia. Można w ten sposób spersonalizować parametry jazdy czy kolory oświetlenia wnętrza. Funkcja ta pozwala na skonfigurowanie swojego pojazdu jeszcze przed jego odbiorem z salonu. Kierowcy po odebraniu pojazdu mogą więc sparować telefon z samochodem i od razu wyruszyć w trasę.

SYNC 4A na bieżąco aktualizuje się za pośrednictwem chmury, co oznacza zawsze aktualne dane. Funkcja jest oczywiście szczególnie przydatna w przypadku map drogowych czy informacji o ruchu drogowym. System Intelligent Range bierze pod uwagę nawet dane z innych pojazdów elektrycznych Forda, które pokonały już daną trasę. Dodatkowo, jeśli pojawią się czynniki wpływające na zasięg, system wyjaśnia przyczyny zmiany. Informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym pochodzą z systemów TomTom, a za wyznaczanie tras odpowiedzialny jest Garmin – dwie globalne marki doskonale znane z najwyższej jakości usług.

Ford Mustang Mach-E AWD – komfortowe wnętrze

To model, który oferuje najwyższy standard. Naszpikowany najnowszymi systemami zapewniający komfortowa jazdę i bezpieczeństwo. Konstruktorom udało się uzyskać kompromis i zapewnić odpowiedni komfort kierowcy i współpasażera oraz osób zajmujących miejsce w drugim rzędzie. Użytkownicy docenią także funkcjonalność. Składane tylne oparcia pozwalają na uzyskanie aż 1420 l przestrzeni bagażowej. Dodatkowe 81 litrów mamy do dyspozycji w przedniej części pojazdu, gdzie konstruktorzy stworzyli przestrzeń z odpływem, który można wykorzystać na m.in. brudny sprzęt sportowy.

Ford Mustang Mach-E AWD – podsumowanie

Chociaż nie jest to typowo sportowy samochód, jak jego legendarny wzorzec, to jednak robi wrażenie. Jest komfortowy, zapewnia użytkownikom najwyższe parametry eksploatacyjne i jest funkcjonalny. Ten SUV z całą pewnością pod wieloma względami pretenduje do światowej czołówki. Natomiast, Jeśli ktoś oczekuje klimatu i charakteru legendy sprzed lat, w tym aucie tego nie znajdzie. Nie ma w nim powrotu do przeszłości, jest natomiast teraźniejszość i przyszłość w najwyższym stopniu.

Ford Mustang Mach-E AWD – podstawowe dane techniczne

Rodzaj silnika elektryczny
Moc 351 KM
Maksymalny moment obrotowy 580 Nm
Pojemność baterii 98 kWh
Skrzynia biegów i napęd automatyczna 1-stopniowa, napęd na cztery koła
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,1   s
Zużycie energii 16,1 kWh/100 km
Średni zasięg 400 km
Długość 4743 mm
Szerokość 1930 mm
Wysokość 1613 mm
Rozstaw osi 2987 mm
Pojemność bagażnika 322/1420 l
Masa własna 2273 kg
Cena z baterią 75 kWh 314 000 zł
Cena z baterią 98 kWh 349 000 zł

 



Redakcja

Recent Posts

Toyota – lakier samochodowy zmieniający kolor

Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…

17 godzin ago

Volkswagen ID.7 Special Edition 77 kWh 286 KM – auto, które polubisz od pierwszego wejrzenia

Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…

17 godzin ago

Nowa Lancia Ypsilon będzie elektryczna, ale zachowa silnik benzynowy

„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…

17 godzin ago

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

2 dni ago

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…

3 dni ago

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

4 dni ago