By zmienić taki stan rzeczy, Audi wraz z partnerami, firmami Reiling Glas Recycling, Saint-Gobain Glass i Saint-Gobain Sekurit, uruchomiło właśnie pilotażowy projekt mający przynieść nowe rozwiązania w tym obszarze. Firmy partnerskie chcą przetwarzać uszkodzone szyby samochodowe w materiał będący bazą do recyklingu. Opracowały w tym celu wieloetapowy proces: w innowacyjnym procesie recyklingu szyby samochodowe są najpierw rozbijane na małe kawałki. Następnie usuwane są z nich wszystkie zanieczyszczenia niebędące szkłem, takie jak np. resztki kleju. Powstały w ten sposób granulat szklany jest topiony i przetwarzany na tafle szkła. Z takiej płyty szklanej robi się nową szybę samochodową. Jeśli projekt pilotażowy zakończy się sukcesem, szyby produkowane w ten sposób będą w przyszłości stosowane w modelach serii Audi Q4 e-tron.
W ramach projektu pilotażowego, Audi wraz z partnerami podjęło wyzwanie stworzenia zamkniętego cyklu materiałowego* dla szyb samochodowych. Plan ten jest częścią strategii gospodarki cyrkularnej Audi. Firma przygląda się swoim produktom w całym cyklu ich życia. W miarę możliwości surowce i materiały wykorzystywane w samochodach marki Audi mają być ponownie włączane do procesu produkcyjnego po zakończeniu pierwszego cyklu życia produktu. W ten sposób można oszczędzać zasoby na etapach projektowania i produkcji oraz ograniczać wpływ na środowisko w całym łańcuchu wartości. Złom aluminiowy z tłoczni Audi jest wykorzystywany w obiegu zamkniętym już od 2017 roku. Teraz rusza projekt zamknięcia obiegu materiałowego szkła samochodowego.
„Naszym celem jest wtórne wykorzystanie materiałów i surowców wszędzie tam, gdzie jest to technicznie możliwe i ekonomicznie uzasadnione. Pracujemy nad wprowadzeniem do obiegu zamkniętego materiałów, do których mamy bezpośredni dostęp” – mówi Marco Philippi, szef strategii zakupów Audi. „Obecnie stare szyby samochodowe nie są w ogóle wykorzystywane do produkcji nowych. Chcemy to zmienić.”
Recykling uszkodzonego szkła oznacza, że do produkcji nowych szyb samochodowych zużywa się mniej energii i surowców. Wykorzystanie przetworzonych materiałów pozwala ostatecznie zmniejszyć zapotrzebowanie na surowce pierwotne, takie jak piasek kwarcowy. Audi zamierza wykorzystać tak wyprodukowane szyby montując je do modelu Audi Q4 e-tron. Firma wraz z siecią partnerów opracowywać będzie nowe sposoby obiegu materiałów, by w ten sposób uczynić łańcuch wartości jeszcze bardziej zrównoważonym. Potencjał jest duży: obecnie duża część wyrzucanych szyb samochodowych lub panoramicznych okien dachowych jest utylizowana i przerabiana np. na butelki do napojów lub materiały izolacyjne. Jeśli projekt zakończy się sukcesem i uda się przetworzyć uszkodzone szyby samochodowe w nowe, przyniesie to szereg korzyści: wysoka jakości szkła samochodowego marki Audi zostanie zachowana. Projekt wpłynie też bardzo pozytywnie na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Dzięki recyklingowi, emisja dwutlenku węgla w cyklu produkcyjnym jest nawet o 30 procent niższa niż emisja w przypadku produkcji nowego szkła.
Pilotażowy projekt recyklingu szkła rozpoczyna się w wybranych salonach sieci dealerskiej i serwisowej Grupy Volkswagen. Klienci, których samochody mają uszkodzoną szybę, umawiają się tam na spotkanie. Specjaliści w stacji serwisowej sprawdzają, czy szybę da się naprawić. Jeśli nie, szyba jest wymieniana. Uszkodzona szyba jest następnie dostarczana do firmy Volkswagen Original Teile Logistik GmbH & Co. KG. Ta spółka wchodząca w skład Grupy Volkswagen organizuje utylizację części, które nie są już potrzebne w stacjach serwisowych wielu marek Grupy.
W kolejnym etapie uszkodzone szyby są dostarczane do firmy Reiling Glas Recycling. Tam są najpierw dzielone na drobne kawałki, a następnie przetwarzane. Proces ten, prowadzony przez firmę Reiling, jest pierwszym na świecie przykładem ponownego wykorzystania starych szyb samochodowych do produkcji nowych, szklanych tafli.
„Do tej pory z materiałów pochodzących z recyklingu produkowano głównie butelki na napoje” – wyjaśnia Daniel Rottwinkel, kierownik zakładu w Reiling Glas Recycling. „Szkło samochodowe musi spełniać najbardziej rygorystyczne wymagania, na przykład w zakresie bezpieczeństwa podczas zderzenia, a butelek takie wymagania nie dotyczą.” W przeszłości szkło samochodowe pochodzące z wymiany w warsztacie nie było wykorzystywane do produkcji nowych tafli szklanych, ale raczej do innych celów, o mniej rygorystycznych wymaganiach. I tu właśnie zaczyna się wspólny projekt: firmy partnerskie chcą poddać uszkodzone szkło recyklingowi, ale w taki sposób, by przywrócić mu pierwotną jakość.
By ze zużytego szkła laminowanego można było wyprodukować wysokiej jakości surowiec wtórny, firma Reiling Glas Recycling wykorzystuje nowoczesny, wydajny sprzęt. W procesie przetwarzania usuwa materiały niebędące szkłem, takie jak warstwy tworzywa sztucznego PVB (polibutyralu winylu) w szkle, listwy okienne, metale i druty, np. żarniki i kable antenowe. Proces eliminacji jest przeprowadzany przy użyciu magnesów, separatorów metali nieżelaznych, jednostek ekstrakcyjnych i elektrooptycznych jednostek sortujących. W przyszłości takie oddzielone warstwy PVB mają być wprowadzane do ponownego obiegu w przemyśle motoryzacyjnym.
W kolejnym etapie recyklingu, po przetworzeniu recyklatu szklanego i usunięciu wszystkich możliwych odpadów, Saint-Gobain Glass w swoim zakładzie w Herzogenrath w Niemczech robi z niego nowe, bazowe tafle szkła. Granulat szklany do tego służący jest początkowo segregowany według rodzaju w celu jednoznacznej weryfikacji źródła i koloru, a następnie składowany w pojemnikach. Produkcja nowego szkła bazowego wymaga możliwie najczystszego i najbardziej jednorodnego recyklatu szklanego. Następnie Saint-Gobain Glass miesza recyklat m.in. z piaskiem kwarcowym, węglanem sodu i kredą – podstawowymi składnikami szkła. Obecnie udział recyklatu w stosunku do innych materiałów waha się od 30 do 50 procent.
Celem projektu pilotażowego realizowanego przez Audi i partnerów jest uzyskanie około 40 ton szkła samochodowego z recyklingu. „Dla nas cykl wytwarzania nowych szyb samochodowych ze starych jest ważnym krokiem w kierunku produkcji szkła samochodowego w sposób oszczędzający zasoby i energię” – mówi dr Markus Obdenbusch, kierownik produkcji odpowiedzialny za utrzymanie ruchu w zakładzie Saint-Gobain w Herzogenrath. „Dopiero zaczynamy postrzegać szkło jako surowiec wtórny, więc spodziewamy się, że na tym polu jest potencjalnie jeszcze wiele do zrobienia.”
Nowe tafle szkła kształtowane są w prostokąty o wymiarach około 3 x 6 metrów każdy. Następnie, z tak przygotowanych tafli inna firma – Saint-Gobain Sekurit, produkuje szyby samochodowe.
Oprócz prowadzenia wraz z Audi tego projektu pilotażowego, Saint-Gobain Glass planuje przetworzyć w Herzogenrath do 30 000 ton odłamków szkła w ciągu najbliższych trzech lat, co pozwoli zaoszczędzić znaczną ilość energii i zasobów naturalnych oraz ograniczyć emisję dwutlenku węgla i zużycie wody. Oznacza to, że firma będzie emitować do 75 ton mniej CO₂ z typowego dziennego tonażu produkcji.
Wszystkie trzy firmy partnerskie, aby poznać jakość materiałów, ich stabilność i koszty, postanowiły, że projekt pilotażowy będzie trwał przez rok. Jeśli szkło będzie można poddawać recyklingowi w sposób ekonomicznie i ekologicznie uzasadniony, szyby samochodowe wykonane w ten sposób z uzyskanych materiałów wtórnych, znajdą zastosowanie w serii modelowej Audi Q4 e-tron.
*W roku 2021 w łańcuchu dostaw Audi zaoszczędzono ponad 480 000 ton ekwiwalentu dwutlenku węgla (CO2e). Ekwiwalent CO₂ to jednostka miary służąca do standaryzacji wpływu różnych gazów cieplarnianych na klimat. Przelicza ona i ujmuje gazy cieplarniane w ekwiwalenty CO₂. Wspomnianą wcześniej redukcję w łańcuchu dostaw Audi w roku 2021 osiągnięto m.in. dzięki wykorzystaniu zielonej energii w produkcji ogniw do akumulatorów wysokiego napięcia, dzięki zamknięciu obiegu materiałowego dla aluminium, a także dzięki związanemu z tym ponownemu wykorzystaniu tych materiałów. Bez tych działań nie doszłoby do redukcji w łańcuchu dostaw Audi w roku 2021.
Źródło: Audi
Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…