Categories: Wiadomości

MINI Pat Moss Edition – hołd dla pionierki

60 lat temu brytyjska zawodniczka rajdowa zdobyła dla marki MINI pierwsze zwycięstwo w międzynarodowym rajdzie. Charyzmatyczne edycje specjalne MINI upamiętniają początek niezwykłej kariery sportowej brytyjskiego „malucha” oraz odważne wkroczenie kobiet w dyscyplinę sportu zdominowaną przez mężczyzn. Premiera w Międzynarodowy Dzień Kobiet, wejście na rynek w maju 2022 roku.

MINI ma motorsport w genach – największe sukcesy w historii marki osiągane były na rajdach. A wszystko zaczęło się od wyjątkowej zawodniczki. W maju 1962 r. klasyczne Mini po raz pierwszy znalazło się na liście zwycięzców międzynarodowych rajdów samochodowych.

W Międzynarodowym Rajdzie Tulipanów, prowadzącym z holenderskiej gminy Noordwijk na Riwierę Francuską i z powrotem, Pat Moss zdobyła za kierownicą klasycznego Mini Coopera najlepszy czas. 60 lat później MINI poprzez edycję specjalną oddaje hołd talentowi, odwadze i pasji ten brytyjskiej sportsmenki. Edycja Pat Moss 3-drzwiowego i 5-drzwiowego MINI limitowana do nieco ponad 800 egzemplarzy nie tylko upamiętnia początki niezwykłej kariery sportowej klasycznego Mini, ale także pierwszy start kobiet w motorsporcie. A to dlatego, że wraz z sukcesem w Holandii zarówno klasyczne Mini, jak i Pat Moss oraz jej pilotka Ann Wisdom stały się definitywnie bohaterkami w dyscyplinie zdominowanej z jednej strony przez znacznie większe pojazdy, a z drugiej strony całkowicie przez mężczyzn.

Edycję Pat Moss, która dostępna będzie od maja 2022 r. jako 3-drzwiowe MINI Cooper S (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,6–6,2 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 151–140 g/km), 5‑drzwiowe MINI Cooper S i jako MINI John Cooper Works, wyróżniają niekonwencjonalne cechy i stylowe detale. Czterocylindrowe silniki turbo o mocy 131 kW (178 KM) i 170 kW (231 KM) (MINI John Cooper Works) zapewniają porywającą, sportową frajdę z jazdy w codziennym ruchu drogowym. Ekskluzywny design modeli tej edycji nawiązuje zarówno do rajdowej historii brytyjskiej marki premium, jak i do sportowych karier Pat Moss i Ann Wisdom. Zawiera również innowacje produktowe MINI, takie jak dach Multitone.

Pat Moss Edition oferować będzie po raz pierwszy także inny wariant dachu Multitone. Gradient kolorów dachu pojazdu sięga od Chilli Red poprzez Melting Silver po Jet Black.



Dzięki innowacyjnemu procesowi lakierowania w pełni zintegrowanemu z procesem produkcyjnym w fabryce MINI w Oksfordzie po raz pierwszy realizowany będzie drugi wariant kolorystyczny, który będzie można zamawiać od marca 2022 roku. Minimalne odchylenia w kolorystyce spowodowane zmieniającymi się warunkami otoczenia powodują, że każde MINI z dachem Multitone już na etapie produkcji staje się unikatem. W modelach nowej edycji charyzmatyczne lakierowanie dachu oferowane jest w połączeniu z lakierami karoserii w kolorze Pepper White niemetalizowanym lub Midnight Black metalizowanym z czerwonymi lusterkami zewnętrznymi.

Klasyczne Mini wyrusza w elektryczną przyszłość

Na słupkach C modeli tej edycji, a także na ozdobnikach bocznych, znajduje się stylizowany tulipan symbolizujący pierwsze zwycięstwo w rajdzie i miejsce dawnego triumfu oraz napis „Pat Moss”. Również dekielki obręczy kół mają ekskluzywną stylistykę z grafiką odwzorowującą kontur typowego dla Holandii kwiatu i logotypem MINI.

Pod ozdobnikami bocznymi na przednich błotnikach wyszczególniono również najważniejsze fakty dotyczące Rajdu Tulipanów 1962: trasę Noordwijk – Monte Carlo – Noordwijk, dystans 2500 km, pojazd, Mini Cooper, i jego numer startowy 104. Oprócz tego widoczne jest aktualne w MINI do dziś hasło „born to compete”. Motyw tulipana, napis z nazwą oraz najważniejsze informacje o pierwszym zwycięskim rajdzie znajdują się również na zaprojektowanych wyłącznie dla tej edycji aluminiowych listwach progowych wykonanych metodą sitodruku.

Kolejnym elementem stylistycznym zastosowanym po raz pierwszy w wersji Pat Moss Edition jest poziomy biały pas na masce silnika. Nadrukowana sekwencja trójwymiarowych cyfr i liter – 737 ABL – jest numerem rejestracyjnym klasycznego Mini, które wygrało Rajd Tulipanów w 1962 r., i tym samym nawiązuje do historycznego modelu. Pas przedni tego modelu zdobi nadruk z podpisem złożonym oryginalnie przez Pat Moss na masce jej samochodu po jednym ze zwycięstw.

We wnętrzu pojazdów tej edycji ikoniczny podpis na panelu ozdobnym w kolorze Piano Black po stronie pasażera przypomina o rewolucyjnej zawodniczki rajdowej, która zmarła w 2008 roku. Na sportowej kierownicy skórzanej na wstawce na dolnym ramieniu znajduje się plakietka edycji w postaci grafiki tulipana. Rysunek tłoków silnika poruszających się w górę i w dół służy jako motyw dla grafiki na panelu ozdobnym po stronie kierowcy. Różnej wysokości słupki rysunku układają się w kształt liter „M” i „W” od nazwisk „Moss” i „Wisdom” i symbolizują doskonale zgrany duet, który przez wiele lat wzbudzał sensację na scenie rajdowej.

MINI Pat Moss Edition to hołd dla pionierki motorsportu, rajdowej historii MINI i prawdziwego zespołowego ducha. Jednym z niezwykłych szczegółów pierwszego rajdowego sukcesu klasycznego Mini jest fakt, że Ann Wisdom mimo ciąży nie chciała zrezygnować ze startu w Rajdzie Tulipanów i bezbłędnie pilotowała swoją koleżankę Pat Moss przez trasę liczącą 2500 km.

„Mossie” i „Wizz”, jak nazywano je w zespole, tworzyły udany duet przez siedem lat. Te dwie kobiety miały odwagę rywalizować w zdominowanym przez mężczyzn sporcie i fundamentalnie go zmienić.

Pat Moss, młodsza siostra kierowcy Formuły 1 Stirlinga Mossa, w 1968 roku, wygrała również Rajd Sestriere we Włoszech, stawała na podium w wielu innych międzynarodowych zawodach i pięciokrotnie wygrywała klasyfikację kobiet w Rajdowych Mistrzostwach Europy. Ann Wisdom jest uważana za pierwszą zawodową pilotkę w historii rajdów samochodowych. Obie mówiły o swoim odważnym wejściu w dyscyplinę sportu z oczywistością odnoszących sukcesy sportsmenek i z typowo brytyjskim understatementem. — Nie uważałyśmy się wtedy za pionierki — mówiła po latach Ann Wisdom. — Po prostu pojechałyśmy na rajd.

Pat Moss i Ann Wisdom utorowały drogę niezwykłej karierze klasycznego Mini. Ten mały brytyjski samochód zwyciężył w klasyfikacji generalnej Rajdu Monte Carlo w roku 1964, 1965 i 1967. Dekady później MINI stało się dominującą marką w najbardziej wymagającym rajdzie wytrzymałościowym na świecie. W latach 2012–2015 MINI cztery razy z rzędu zdobywało zwycięstwo w Rajdzie Dakar. W latach 2020 i 2021 miały miejsca kolejne dwa zwycięstwa w klasyfikacji generalnej.

Źródło: MINI

 



Redakcja

Recent Posts

Toyota Yaris – model, który odmienił segment B na rynku od 25 lat

Toyota Yaris jest modelem globalnym, produkowanym na całym świecie. Produkcja auta rozpoczęła się w styczniu…

1 dzień ago

Nowy Volkswagen California – premiera nowej generacji

California to kultowy kamper. Wyprodukowano już ponad 280 000 egzemplarzy tego bestsellerowego modelu. Teraz Volkswagen…

1 dzień ago

Toyota – lakier samochodowy zmieniający kolor

Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…

3 dni ago

Volkswagen ID.7 Special Edition 77 kWh 286 KM – auto, które polubisz od pierwszego wejrzenia

Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…

3 dni ago

Nowa Lancia Ypsilon będzie elektryczna, ale zachowa silnik benzynowy

„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…

3 dni ago

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

4 dni ago