Toyota Yaris zajęła pierwsze miejsce w rankingu najczęściej produkowanych samochodów we Francji w 2021 roku, opublikowanym przez firmę Inovev. Fabrykę Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) w Valenciennes niedaleko granicy z Belgią opuściło w ubiegłym roku 156 464 egzemplarzy Yarisa czwartej generacji, którego produkcja rozpoczęła się w lipcu 2020 roku. Udało się to osiągnąć pomimo czasowych przestojów lub spowolnień produkcji spowodowanych uruchomieniem produkcji Yarisa Cross, a także pandemią i zaburzeniami łańcuchów dostaw. Obecnie Yaris wraca do pełnej dostępności, a średni czas oczekiwania na ten model wynosi około 3-4 miesięcy.
„Yaris czwartej generacji odniósł w Europie duży sukces. To najpopularniejszy model Toyoty na europejskim rynku i jedno z pięciu najlepiej sprzedających się aut miejskich w regionie. Te wyniki potwierdzają ogromne zaangażowanie naszego zespołu w Valenciennes i w sieciach sprzedaży Toyoty w całej Europie” – powiedział Jim Crosbie, prezydent Toyota Motor Manufacturing France.
Toyota Yaris jest ściśle związana z Europą i z Francją od początku swojego istnienia. Yaris pierwszej generacji został zaprojektowany w studio ED2 pod Niceą z myślą o europejskich kierowcach i zadebiutował na Paris Motor Show w 1999 roku. Samochód trafił do sprzedaży w tym samym roku. Początkowo był produkowany tylko w Japonii, ale w 2001 roku rozpoczęła się jego produkcja w Toyota Motor Manufacturing France, w której Yaris powstaje do tej pory. W ciągu 20 lat w zakładzie tym powstało ponad 4 miliony egzemplarzy Yarisa wszystkich czterech generacji.
„Yaris to najpopularniejszy model Toyoty we Francji. W 2021 roku zanotował prawie 30 000 rejestracji. Wybrany Samochodem Roku 2021, jest szczególnie ceniony za napęd hybrydowy czwartej generacji, przyjemne prowadzenie, niskie emisje i przystępną cenę” – podkreślił Frank Marotte, prezes i CEO Toyota France.
Yaris należy do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych samochodów w Europie. Jak podaje portal analityczny focus2move.com, w 44 europejskich krajach salony opuściło łącznie 199 263 egzemplarzy modelu. To zapewniło mu 7. miejsce w regionie i awans w ciągu roku aż o 12 pozycji. Udział Yarisa w europejskim rynku wynosi 1,4%.
W Polsce miejska Toyota jest drugim najczęściej rejestrowanym samochodem, ustępując jedynie Corolli. W 2021 roku subkompaktowy hatchback zanotował 14 479 rejestracji, jego udział w polskim rynku wyniósł 3,2%, a w segmencie B, którego jest liderem – 24,6%.
Rozpoczęcie w 2020 roku produkcji Yarisa czwartej generacji wymagało wprowadzenia do francuskiej fabryki Toyoty technologii produkcji TNGA (Toyota New Global Architecture). Yaris został opracowany w architekturze TNGA na platformie GA-B. Ta modułowa konstrukcja ułatwia montaż różnych wariantów modelu, a nawet spokrewnionych modeli na tej samej linii produkcyjnej, znacznie usprawniając cały proces, ograniczając wymaganą przestrzeń magazynową i obniżając koszty. W efekcie, do fabryki w Valenciennes po raz pierwszy wprowadzono produkcję drugiego modelu – Yarisa Cross, również zaprojektowanego na platformie GA-B.
Wdrożenie technologii TNGA oraz przygotowanie produkcji Yarisa i Yarisa Cross wiązało się z inwestycją w zakład TMMF 400 milionów euro i zatrudnieniem dodatkowych 700 pracowników. Obecnie pracuje tam prawie 5 000 osób. Od początku istnienia fabryki w Valenciennes Toyota zainwestowała w nią ponad 1,5 miliarda euro. A od listopada 2021 roku Yaris po raz pierwszy produkowany w jeszcze jednej europejskiej fabryce Toyoty – w zakładzie TMMCZ w czeskim Kolinie, który również przeszedł pełną modernizację w technologii TNGA.
Sukces Yarisa na europejskim rynku ma także polski akcent. Fabryki TMMP w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach produkują oba napędy do tego modelu – zarówno silnik benzynowy 1.5 o mocy 125 KM, jak i napęd hybrydowy czwartej generacji o mocy 116 KM, oparty na silniku 1.5. Oba zakłady wytwarzają w technologii TNGA rocznie około 300 tys. silników 1.5 oraz 350 tys. elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych, które następnie trafiają do modeli Yaris i Yaris Cross. Łącznie polskie fabryki Toyoty uruchomiły w ciągu ostatnich trzech lat sześć linii produkcyjnych silników i przekładni hybrydowych, co wiązało się z inwestycjami o wartości niemal 2 miliardów złotych.
Toyota Yaris czwartej generacji powtórzył sukces pierwszego modelu, zdobywając tytuł Samochodu Roku 2021. Decyzja renomowanych dziennikarzy motoryzacyjnych z całej Europy stanowi potwierdzenie atutów miejskiego hatchbacka Toyoty i dopasowanie tego modelu do potrzeb wymagających europejskich klientów.
Toyota Yaris wyróżnia się na rynku wyjątkowo oszczędnym napędem hybrydowym oraz najbardziej rozbudowanym w segmencie zestawem systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense (TSS) 2.5. Sztywna konstrukcja na platformie TNGA zapewnia mu stabilność w zakrętach, pewność prowadzenia i znacznie bardziej sportowe odczucia podczas jazdy. Model wprowadza także zaawansowane multimedia Toyota Smart Connect z nawigacją, oparte na danych dostępnych online, systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense generacji 2.5 oraz centralną poduszkę powietrzną między fotelem kierowcy i pasażera.
Źródło: Toyota
Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…