Categories: Wiadomości

Nissan przedstawia prototyp łazika księżycowego

Podczas niedawnego wydarzenia Nissan Futures firma zaprezentowała opracowany wspólnie z Japońską Agencją Badań Kosmicznych (JAXA) prototyp łazika księżycowego. Innowacyjne Centrum Badań Kosmicznych JAXA (JAXA Space Exploration Innovation Hub Center) prowadzi badania nad łazikami księżycowymi — technologią o kluczowym znaczeniu dla odkrywania tajników kosmosu. Nissan współpracuje z JAXA nad rozwojem systemów sterowania napędem łazików od stycznia 2020 r.

Łazik księżycowy musi być energooszczędny oraz zdolny do poruszania się po pokrytym pyłem, skalistym i pofałdowanym terenie Księżyca. Ponadto, dostępne w kosmosie źródła energii do napędzania pojazdów są mocno ograniczone.

Badania Nissana wykorzystują technologię sterowania silnikiem opracowaną podczas masowej produkcji pojazdów elektrycznych, takich jak LEAF, a także system kontroli napędu na cztery koła e-4ORCE, który zastosowano w najnowszym elektrycznym crossoverze coupé Ariya. Osiągi łazika w trudnym księżycowym terenie szczególnie poprawia właśnie technologia e-4ORCE.

Najwyższa sprawność dzięki technologii sterowania elektrycznym napędem na cztery koła

Nissan skoncentrował się na stabilności pojazdu, aby umożliwić prowadzenie z jeszcze większą pewnością. Technologia e-4ORCE umożliwia precyzyjne, niezależne sterowanie wszystkimi czterema kołami, zapewniając kierowcy poczucie pewności w każdych warunkach.

Wykorzystując przeprowadzane wspólnie z JAXA badania, Nissan rozwija technologię e‑4ORCE, aby poprawić osiągi swoich pojazdów w piaszczystym terenie i innych trudnych warunkach. Podczas jazdy po piasku koła samochodu często buksują i zakopują się. Aby tego uniknąć, konieczny jest wysoki poziom umiejętności kierowcy. W odpowiedzi na ten problem Nissan opracował system sterowania napędem, który minimalizuje poślizg kół dostosowując się do warunków nawierzchni.



Dzięki prowadzonym wspólnie badaniom, Nissan zamierza przyczynić się do rozwoju technologii motoryzacyjnej i eksploracji kosmosu, dzieląc się praktyczną wiedzą pozyskaną w trakcie opracowywania pojazdów testowych i łącząc ją z doświadczeniami zdobytymi przez JAXA podczas badań nad łazikami.

 

Dyrektor centrum innowacji JAXA, Ikkoh Funaki, opisuje badania w następujący sposób: „JAXA dąży do wykorzystania wyników badań w celu przyszłej eksploracji kosmosu. Wspólnie z firmami, uczelniami i instytutami badawczymi pracujemy nad projektami, które są wykonalne, innowacyjne i dysponują potencjałem komercjalizacji. Dzięki badaniom prowadzonym we współpracy z Nissanem, firmą doświadczoną w dziedzinie technologii elektrycznych, mamy nadzieję wykorzystać nasze odkrycia w procesie opracowywania bardziej wydajnych łazików księżycowych”.

Toshiyuki Nakajima, dyrektor generalny Działu Zaawansowanej Inżynierii Pojazdowej, który odpowiada za opracowanie sterowania napędem e-4ORCE w Nissanie, mówi: „Zastosowania pojazdów i sytuacje na drodze są bardzo zróżnicowane. Poprzez nasze prace badawczo-rozwojowe dążymy do osiągnięcia jak najlepszych wrażeń z jazdy i wierzymy, że wiedza zdobyta podczas badań prowadzonych wspólnie z JAXA doprowadzi do wprowadzenia w naszych pojazdach wielu innowacji, które zapewnią realne korzyści klientom”.

e-4ORCE zapewnia radość i komfort jazdy

Nissan Ariya e-4ORCE jest wyposażony w dwa silniki elektryczne, napędzające przednią i tylną oś. Moment obrotowy obu silników można niezależnie kontrolować, co pozwala zapewnić odpowiednią przyczepność podczas przyspieszania. W trakcie wytracania prędkości ilość odzyskiwanej energii zostaje indywidualnie dostosowywana do każdego z silników. Podczas hamowania technologia e-4ORCE minimalizuje efekt kołysania nadwozia.

Nissan Leaf – elektryk, który zapoczątkował rewolucję i przekonał niedowiarków

W trakcie jazdy na zakrętach system zarządza momentem obrotowym silników przedniej i tylnej osi oraz parametrami hamowania wszystkich kół w celu zapewnienia płynnej i wygodnej jazdy. Elementy sterowania napędem umożliwiają kierowcom, niezależnie od poziomu ich umiejętności, pewne poruszanie się w zróżnicowanych warunkach drogowych, w tym w deszczu i na śniegu.

Rozpoczęcie sprzedaży modelu Ariya z napędem e-4ORCE w Japonii planowane jest latem 2022 r.

Źródło: Nissan



Redakcja

Recent Posts

Toyota Yaris – model, który odmienił segment B na rynku od 25 lat

Toyota Yaris jest modelem globalnym, produkowanym na całym świecie. Produkcja auta rozpoczęła się w styczniu…

11 godzin ago

Nowy Volkswagen California – premiera nowej generacji

California to kultowy kamper. Wyprodukowano już ponad 280 000 egzemplarzy tego bestsellerowego modelu. Teraz Volkswagen…

14 godzin ago

Toyota – lakier samochodowy zmieniający kolor

Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…

2 dni ago

Volkswagen ID.7 Special Edition 77 kWh 286 KM – auto, które polubisz od pierwszego wejrzenia

Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…

2 dni ago

Nowa Lancia Ypsilon będzie elektryczna, ale zachowa silnik benzynowy

„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…

2 dni ago

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

3 dni ago