Categories: Testy

Nissan Leaf – elektryk, który zapoczątkował rewolucję i przekonał niedowiarków

Już od początku swojego istnienia Nissan Leaf był samochodem, który łamał dotychczasowe standardy. Pierwszy w pełni elektryczny samochód produkowany seryjnie szybko zaczął odnosić rynkowe sukcesy. Dotychczas sprzedano ponad 500 tys. egzemplarzy.

Nie jest tajemnicą, że część miłośników motoryzacji do elektromobilności podchodzi z lekkim przymrużeniem oka. Jestem jednak przekonany, że Nissan Leaf byłby ich w stanie przekonać do zmiany poglądów.

Bazę dla japońskiego elektryka stworzył Nissan Tiida/Versa. Po raz pierwszy rewolucyjny jak na owe czasy model w fazie prototypu zaprezentowano 26 lipca 2009 roku, a wersja produkcyjna pojawiła się 16 grudnia 2010 roku.  Nowy elektryk zdobył wiele prestiżowych wyróżnień. Magazyn Time uznał to auto jako jeden z 50 najlepszych wynalazków 2009 roku. Za Leafem głosowali także członkowie jury dwóch najbardziej prestiżowych konkursów na świecie  i przyznali tytuły – World Car of the Year 2011 i Car of the Year 2011. Był to pierwszy samochód, który pokonał spalinowych rywali.

Obecnie produkowany jest w trzech miejscach na świecie. Są to: Oppama (Japonia), Smyrna (USA) i Sunderland (Wielka Brytania). Najwięcej, bo 150 tys. egz. powstaje w Japonii, a po 50 tys. w pozostałych dwóch fabrykach.

Nissan LEAF10 – limitowane wersja za 145,5 tys. zł

Nissan Leaf – porównanie generacji

Generacja Nissan Leaf I ZE0 Nissan Leaf II ZE1
Okres produkcji 2010-2017 od 2017
Silniki el. 109 KM/280 Nm (254 Nm of 2013) el. 148 Km / 320 Nm
Długość 4445 mm 4490 mm
Szerokość 1770 mm 1788 mm
Wysokość 1549 mm 1530 mm
Rozstaw osi 2700 mm 2700 mm
Masa własna 1550 kg 1580 kg
Bagażnik 330/680 l (370/720 l od 2013) 420/1161 l

W Polsce Nissan Leaf zadebiutował w lipcu 2013 roku. Obecnie w sprzedaży u polskich dilerów dostępna jest druga generacja po liftingu.



Nissan Leaf – elektryczna dusza

Leaf napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 217 KM i zasilany bateriami 62 kWh, co teoretycznie pozwalają na maksymalny zasięg do 385 km w cyklu mieszanym. Jest wiele czynników, które ten zasięg zmniejszają, ale z cała pewnością w ruchu miejskim uda się bez najmniejszych problemów osiągnąć zasięg około 300 km. Można także odnieść wrażenie, że ten zasięg spada wolniej niż w konkurencyjnych modelach.

Co trzeba zrobić, żeby oszczędnie jeździć w mieście?

Tryb Eco pozwala zwiększyć dostępny zasięg, równocześnie nie pogarszając wyraźnie komfortu podróży. Z kolei e-Pedal to rozwiązanie umożliwiające korzystanie tylko z pedału przyspieszenia, którym możemy nie tylko regulować prędkość, ale także uruchamiać skuteczne hamowanie.

Zalecany i sprawdza się w praktyce Tryb B, który zwiększa możliwość rekuperacji podczas hamowania. Działa natychmiast, gdy tylko zdejmiemy nogę z pedału przyspieszenia.

Przy codziennych dojazdach do pracy i załatwianiu sprawunków na terenie dużej aglomeracji miejskiej nie musimy się obawiać, że szybko skończy się w Leafie energia. Zawsze jest możliwe szybkie doładowanie (do 80 proc.), które gdy przykładowo od 50 proc. trwa ok. pół godziny.

Po otwarciu pokrywy w przedniej części pojazdu mamy do wyboru dwa gniazda ładowania. Jedno do ładowania prądem stałym (DC) w standardzie ChaDeMo, a drugie prądem zmiennym (AC) określane jako Type 2.

Nissan Leaf ma też ładowarkę pokładową 6,6 kW, która pozwala z domowego gniazdka naładować baterie od 0 do 100 proc. w czasie do 12 godz. Szybkie ładowanie prądem stałym (DC) z mocą do 100 kW do 80 proc. pojemności baterii trwa niecałe 1,5 godziny. Jeżeli mamy szczęście, to trafimy na wolną bezpłatną ładowarkę, bo takie wciąż w różnych miejscach są dostępne.

Nissan Leaf – nowoczesne wnętrze

Jak przystało na elektryka we wnętrzu znajdziemy wiele istotnych dla kierowcy urządzeń. Przed sobą ma na desce rozdzielczej tradycyjny prędkościomierz i ekran LCD, na którym dostępne są dane z komputera pokładowego. W części środkowej umieszczono ekran dotykowy (z tradycyjnymi pokrętłami) do obsługi multimediów i nawigacji satelitarnej.

Mamy do dyspozycji wiele systemów asystujących jak m.in. aktywny tempomat, asystent pasa ruchu, czujnik martwego pola, czy asystent ostrzegania przed kolizją oraz system parkowania z kamerami w przedniej i tylnej części pojazdu.

We wnętrzu Leafa znajdziemy elementy skórzane i dobrej jakości tworzywa sztuczne. Przednie fotele zapewniają wystarczający komfort, a na tylnych siedzeniach z powodzeniem mogą podróżować nawet trzy dorosłe osoby. Do dyspozycji mamy także 420 l bagażnik, który po złożeniu oparć tylnych siedzeń można powiększyć do 1161 l.

Nissan Leaf – podsumowanie

Pojazd elektryczny, który sprawdzi się zarówno w mieście jak i na trasie, gdy wcześniej zaplanujemy postój na doładowanie baterii. Zaletą jest stosunkowo długie utrzymanie wysokiego poziomu naładowania. Producent zadbał o bogate wyposażenie i najnowsze systemy bezpieczeństwa. Można oczekiwać, że ten model jeszcze długo będzie wskazywał kierunek rozwój motoryzacyjnej elektromobilności.

Nissan Leaf – podstawowe dane techniczne

 



Redakcja

Recent Posts

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

12 godzin ago

Audi prezentuje nowe pierścienie

„Przewaga dzięki technice” to idea Audi, która oznacza innowacyjną mobilność i progresywną stylistykę. Najnowsze modele…

12 godzin ago

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

1 dzień ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

2 dni ago

Peugeot świętuje 20 lat wirtualnej rzeczywistości

Od 20 lat PEUGEOT wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do szybszego i skuteczniejszego wprowadzania innowacji. Od dwóch…

3 dni ago

Alfa Romeo Giulietta Sprint kończy 70 lat

Kończąca w tym roku 70 lat Alfa Romeo Giulietta – „włoska narzeczona” - to model,…

4 dni ago