Przedsiębiorstwo z siedzibą w Hanowerze i z zakładami produkcyjnymi również w Poznaniu i we Wrześni, osiągnęło w minionym roku ważne kamienie milowe w jej realizacji: nowy Caddy, po ubiegłorocznej premierze i rozpoczęciu sprzedaży, został bardzo pozytywnie przyjęty na światowych rynkach. Współpraca z Fordem w zakresie trzech projektów pojazdów przebiega zgodnie z harmonogramem, co wzmacnia ofensywę marki skierowaną do klientów biznesowych.
W segmencie pojazdów rodzinnych i rekreacyjnych klasy premium, o nowego Caddy California rozszerzona została gama samochodów kempingowych. Rozpatrując wszystkie modele rodziny California, w porównaniu z rokiem poprzednim liczba zamówień w 2020 roku wzrosła o około 60 procent. Carsten Intra zapowiedział również utworzenie w ramach strategii GRIP nowej spółki, w której zostaną połączone wszystkie działania dotyczące aspektów przyszłych usług mobilności i rozwoju autonomicznej jazdy. Autonomiczne pojazdy mają być testowane już w tym roku.
Trwająca już od ponad roku globalna pandemia koronawirusa, miała daleko idący wpływ na działalność marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Z jednej strony, zwłaszcza w pierwszym półroczu 2020, mieliśmy do czynienia z lockdownami na głównych rynkach, problemami z dostawami i powściągliwością w dokonywaniu zakupów wśród klientów. Z drugiej jednak, co podkreślił Carsten Intra, pojazdy dostawcze mają w takich czasach jeszcze większe znaczenie: „Nasze samochody dowożą ważne towary, służą jako mobilne warsztaty, przywożą lekarzy i policjantów wszędzie tam, gdzie są potrzebni. Zwłaszcza miniony rok pokazał, że dzięki samochodom i dostarczanym usługom, marka Volkswagen Samochody Dostawcze jest ważną częścią systemu społecznego. Służymy społeczeństwu” – podkreślił prezes zarządu VWSD na dorocznej konferencji prasowej.
Volkswagen Samochody Dostawcze przejmuje rolę lidera w rozwoju autonomicznej jazdy w Grupie Volkswagen. Projekty na tym polu realizowane będą we współpracy z Argo AI. „Nasze pojazdy dostawcze są logicznie pierwszym miejscem, w którym zastosować można systemy autonomiczne. Przewidujemy, że do 2025 roku systemy autonomiczne opracowane w ramach marki Volkswagen Samochody Dostawcze znajdą zastosowanie w użytku komercyjnym” – podkreśla Carsten Intra. Marka dynamicznie opracowuje również nowe usługi w zakresie mobilności – MaaS: Mobility as a Service i TaaS: Transport as a Service. Jednym z przykładów oferty MaaS jest dostawca usługi typu ride-pooling firma MOIA, działająca w Hamburgu i w Hanowerze. Jako przykład przyszłej oferty TaaS, Carsten Intra przedstawił start-up Cito, który zacznie funkcjonować latem tego roku. Cito to cyfrowa platforma B2B dla usług kurierskich. Kapitał na start pochodzi m.in. z tzw. Funduszu Innowacji II, który jest zarządzany przez radę zakładową koncernu Volkswagen. „To jest prawdziwy start-up: szybki, zwinny, prawdziwa przedsiębiorczość” – podsumowuje Carsten Intra.
Ze względu na duże znaczenie usług związanych z mobilnością oraz potencjału jazdy autonomicznej, Volkswagen Samochody Dostawcze łączy te działania w ramach nowej spółki. W skład ‘MaaS/TaaS/AD’ wchodzą, oprócz projektów MOIA i Cito, przede wszystkim inwestycje w Argo AI oraz wszelkie działania związane z rozwojem jazdy autonomicznej. Podobnie jak w przypadku poprzedniego pionu “Car Business”, spółka będzie w przyszłości raportować za pomocą własnych finansowych KPI. „Nowy podmiot – który jednocześnie stanowi trzeci filar naszej strategii – będzie w średnim okresie odpowiadać za znaczną część naszych obrotów i zysków” – kontynuuje Carsten Intra.
Cele związane ze zrównoważonym rozwojem zostały silnie zakorzenione w strategii firmy. W tym zakresie Volkswagen Samochody Dostawcze koncentruje się z jednej strony na elektryfikacji floty, w tym na nowym Multivanie jako hybrydzie typu plug-in w tym roku i na w pełni elektrycznym ID. BUZZ w roku przyszłym. Z drugiej strony, zespół ciężko pracuje nad zmniejszeniem wpływu na środowisko w procesie produkcji. Obejmuje to mniejsze zużycie energii, wody lub rozpuszczalników, jak również redukcję odpadów i emisji CO2. Do 2025 roku Volkswagen Samochody Dostawcze zredukuje je łącznie o 50 procent w porównaniu z rokiem 2010. W Hanowerze udało się już osiągnąć redukcję na poziomie 39 procent.
Jak wyjaśnił dyrektor finansowy VWSD Holger Kintscher, koszty finansowe wymagane dla przekształcenia spółki można już oszacować na podstawie kosztów rozwoju i inwestycji w 2020 roku. Koszty rozwoju, przede wszystkim w zakresie ID.BUZZ i autonomicznej jazdy, wzrosły w 2020 roku o około 100 milionów euro, do łącznie około 1 miliarda euro. Inwestycje wzrosły w tym samym okresie o 31 procent, do łącznej kwoty 966 mln euro. „Inwestycje zabezpieczają naszą przyszłość i powrót na ścieżkę wzrostu począwszy od roku 2022” – powiedział Kintscher.
Holger Kintscher zwrócił też uwagę na sukces wewnętrznego programu poprawy zysków “GRIP Performance”. Program ten jest silnie zakorzeniony w strategii korporacyjnej i łączy dyscyplinę wysokich kosztów z optymalizacją przychodów. Tylko w 2020 roku możliwe było osiągnięcie poprawy zysków o około 600 milionów euro. Program ten jest rygorystycznie realizowany. „Wielką zaletą programu jest jego trwałe ukierunkowanie. W ten sposób przedsiębiorstwo również w przyszłości będzie czerpać korzyści z podjętych działań” – powiedział dyrektor finansowy VWSD.
W roku 2020 Volkswagen Samochody Dostawcze zaprezentował całkowicie nowego Caddy piątej generacji, który pod koniec roku trafił do salonów dealerskich. Osadzony na platformie MQB Caddy, oferuje teraz zupełnie nowe w swoim segmencie standardy komfortu jazdy, systemów wspomagania kierowcy i infotainmentu. Jego kempingowa wersja – Caddy California, poszerza ofertę tego typu pojazdów, uzupełniając rodzinę modeli California: bazującą na Crafterze Grand Californię oraz popularny model California z serii T. Volkswagen Samochody Dostawcze będzie również na bazie Caddy produkował nowego City Vana dla Forda. Rozpoczęcie jego produkcji w poznańskiej fabryce planowane jest na rok 2022. Za kilka tygodni marka zaprezentuje również nowego Multivana, dostępnego już od momentu premiery także w wariancie hybrydowym typu plug-in. Model ten poszerza ofertę w segmencie vanów, a obecny T6.1 pozostaje w gamie jako solidny pojazd użytkowy oraz jako wersja z napędem na wszystkie koła.
Raz jeszcze mówi Carsten Intra: „To jest zmiana paradygmatu w naszym świecie modeli “Bulli”. Udoskonaliliśmy popularną koncepcję bazową, jednocześnie w żaden sposób jej nie ograniczając: nowe auto będzie miało komfort i wymiary samochodu osobowego oraz przestrzeń i elastyczność pojazdu dostawczego.” W przyszłym roku pojawi się w pełni elektryczny ID. BUZZ w wersji osobowej i cargo – ikona przyszłości w wydaniu firmy z Hanoweru. Podczas konferencji prezes Intra potwierdził wprowadzenie tego modelu także na rynek USA.
W nadchodzącym roku, jako efekt zawiązania strategicznej współpracy z Fordem, pojawi się również nowy Amarok. Pokazując nowy szkic projektowy tego samochodu, prezes Carsten Intra podkreślił jasny cel marki Volkswagen Samochody Dostawcze: „To nie będzie tylko fantastyczny pick-up. To będzie także prawdziwy Volkswagen – z wyraźnym DNA marki zarówno w technologii, jak i w designie.”
Prognoza
Na bieżący rok zarząd Volkswagen Samochody Dostawcze przewiduje dostarczenie do klientów ponad 400 000 pojazdów, a więc znacznie powyżej poziomu z roku 2020. Ze względu na inwestycje w transformację, przebudowę zakładów i wprowadzenie modeli w pełni elektrycznych, oczekuje się, że wynik operacyjny działu ‘Car Business’ będzie ujemny również w 2021 roku. Carsten Intra wyjaśnił jednak: “Nasza strategia GRIP jest planem wzrostu. W perspektywie średnioterminowej znacznie zwiększymy liczbę sprzedanych egzemplarzy, obroty i wyniki końcowe oraz ponownie osiągniemy rentowność. W drodze do tego celu akceptujemy dwa lata z ujemnym wynikiem w ‘Car Business’. Naszym celem jest odegranie kluczowej roli w kształtowaniu mobilności następnej dekady.”
Źródło: Volkswagen
Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…
Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…
„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…
Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…
W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…
Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…