Testy

CUPRA Formentor 2.0 TSI 310 KM DSG 4Drive – hiszpański sportowiec

To pierwszy model młodej marki, który nie ma odpowiednika w gamie SEAT-a. Jego premiera odbyła się w marcu 2020 roku, ale nie zgodnie z pierwotnym planem, gdy ten model miał być hitem odwołanego ze względu na pandemię międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie.

SEAT po raz pierwszy nazwę CUPRA zastosował w sierpniu 1999 roku do sportowej wersji pierwszej generacji modelu Leon. Pod tą nazwą aż do 2018 roku występowała usportowiona Ibiza. Powodzenie sportowych wersji było inspiracją producenta do powołania nowej marki, która miała wyróżniać się z ofertą modelową. Marka CUPRA powstała 31 stycznia 2018 roku, a jej pierwszy model, który zadebiutował w sierpniu 1999 roku był w rzeczywistości luksusową i usportowioną wersją SEAT-a Ateca. Dopiero Formentor okazał się nowym modelem marki, który nie ma odpowiednika z logo SEAT-a.

CUPRA Formentor 2.0 TSI 310 KM 7DSG 4Drive – sportowy design

Styliści projektując nadwozie, nie uniknęli powiązania z SEAT-em. Jednak Formentor zyskał ostrzejsze linie i bardziej sportowy charakter. Szczególnie może podobać się przednia część nadwozia ze światłami LED i charakterystycznym dolnym spoilerem oraz dwoma pionowymi wlotami powietrza. Grill zdobi sporych rozmiarów logo, podobnie jak na piątych drzwiach, gdzie markę identyfikuje również napis CUPRA.

Pakiet Full LED tworzy odpowiedni klimat. Poza wspomnianymi przednimi reflektorami, w jego skład wchodzą: zintegrowane tylne światła LED, przednie światła mgłowe LED z funkcją doświetlania zakrętów, oświetlenie powitalne LED w lusterkach bocznych i tylnych światłach, funkcja świateł autostradowych i automatyczna funkcja Coming and Leaving Home.

Pakiet diodowego oświetlenia wnętrza umożliwia m.in. możliwość wyboru barwy oświetlenia kokpitu, oświetlenie drzwi, oświetlenie przestrzeni na nogi z przodu.



CUPRA Formentor 2.0 TSI 310 KM 7DSG 4Drive – wnętrze

Kierowca ma przed sobą wirtualny kokpit z kolorowym ekranem TFT 10,25-cala oraz wielofunkcyjną kierownicę ze spłaszczoną dolna częścią oraz łopatkami do manualnej zmiany przełożeń.

Na desce rozdzielczej wyróżnia się 12-calowy tablet systemu multimedialnego, który może być sterowany dotykowo lub głosem. Radio umożliwia odbiór programów radiowych w formie cyfrowej, a wysokiej jakości dźwięk płynie do pasażerów za pośrednictwem 7 głośników. Szkoda, że głośność i temperatura regulowane są dotykowymi suwakami, które jednak nie są podświetlone. Takie rozwiązanie nie ułatwia kierowcy życia podczas nocnej jazdy.

EuroNCAP – bezpieczna CUPRA Formentor z pięcioma gwiazdkami

CUPRA Formentor 2.0 TSI 310 KM 7DSG 4Drive – bogate wyposażenie standardowe

CUPRA Formentor 2.0 TSI 310 KM 7DSG 4Drive – jednostka napędowa ze sportowym brzmieniem

Producent zadbał o odpowiednie wyposażenie Formentora. Mamy więc adaptacyjne, hamulce Brembo, tryb kontroli startu i wzmacniacz dźwięku. Nie skorzystano z systemu wzmocnienia poprzez głośniki we wnętrzu pojazdu, ale zamontowano aktuator w komorze silnika. Dzięki temu czterocylindrowy silnik o pojemności skokowej 1984 cm3 brzmi przynajmniej jak czterocylindrowy bokser. Czasami może to denerwować pasażerów, ale to już kwestia gustu.

Podczas ruszania z miejsca poczujemy moc 310 KM i znakomite przyspieszenie. Formentor rusza niemalże jak rakieta. Na zakrętach auta układa się perfekcyjnie, w czym duża zasługa adaptacyjnego zawieszenia. Możemy korzystać z siedmiostopniowej przekładni automatycznej DSG lub zmieniać przełożenia manualnia za pomocą łopatek pod kierownicą.

Przyznać jednak trzeba, iż nie jest to oszczędne auto. Jeżeli chcemy cieszyć się z dynamicznej jazdy, to trudno będzie się zmieścić ze zużyciem paliwa poniżej 10 l/100 km. Jednak podczas spokojnej jazdy udało nam się osiągnąć 8,5 l/100 km, a podczas jazdy w mieście przekroczyliśmy 11 l/100km. Przyjemność musi jednak kosztować.

CUPRA Formentor 2.0 TSI 310 KM 7DSG 4Drive – podsumowanie

To model, który może spełnić nie tylko wymagania miłośnika sportowej jazdy, ale także nawet 4-osobowej rodziny. Może podobać się dynamiczny design, w którym jednak nie wyprze się swojego pochodzenia. Użytkownik doceni bogate wyposażenie standardowe wraz z cała gamą asystentów dbających o bezpieczeństwo.

CUPRA Formentor 2.0 TSI 310 KM 7DSG 4Drive – podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1984 cm3, R4, turbobenzyna
Moc 310 KM przy 5450 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 2000-5450 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 7-stopniowa DSG, napęd na cztery koła
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,9 s
Średnie zużycie paliwa wg. producenta 8,5 l/100 km
Długość 4450 mm
Szerokość 1839 mm
Wysokość 1511 mm
Rozstaw osi 2680 mm
Pojemność bagażnika 435 l
Pojemność zbiornika paliwa 55 l
Masa własna 1569 kg
Cena 194 500 zł

 



Redakcja

Recent Posts

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…

11 godzin ago

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…

2 dni ago

Toyota sprzedała w Polsce ponad 50 000 hybrydowych RAV4

Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…

2 dni ago

Astara ogłasza gamę i ceny odświeżonego Nissan Juke w Polsce

Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…

3 dni ago

Ubezpieczenie OC i AC droższe w I kwartale 2024 roku we wszystkich województwach

Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…

3 dni ago

MG Motor – 1000 samochodów sprzedanych w Polsce

MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…

3 dni ago