Wiadomości

Mazda świętuje 10-lecie stylistyki projektowania KODO

Za sprawą stylistyki projektowania „Kodo – Dusza Ruchu”, Ikuo Maeda – Główny Projektant wyznaczył nowy, śmiały kierunek projektowania Mazdy. Unikalna stylistyka, zaprezentowana dokładnie 10 lat temu, 18 listopada 2010 r. podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles wraz z samochodem koncepcyjnym Shinari, do dziś definiuje i wzbogaca wzornictwo Mazdy.

  • Język projektowania KODO został zaprezentowany przez Głównego Projektanta Mazdy Ikuo Maedę 18 listopada 2010 roku
  • KODO wyraża „Duszę Ruchu” i przekłada piękno dynamiki na statyczny obiekt
  • W ciągu dekady stylistyka KODO zdobyła liczne międzynarodowe nagrody i uznanie ekspertów

Dekadę później stylistyka KODO cieszy się niezmienną popularnością, a samochody zaprojektowane zgodnie tą filozofią nadal zdobywają nagrody, w tym tytuł World Design Car of the Year dla Mazdy 3 w 2020 r.

Od momentu wprowadzenia dziesięć lat temu, stylistyka projektowania KODO zdominowała charakter wielu modeli Mazdy – od nowej interpretacji kultowego roadstera Mazda MX-5 po pierwszy samochód Mazdy z napędem elektrycznym – MX-30. Jednak podstawowa idea designu w stylistyce KODO pozostała niezmieniona: odwzorowanie potężnego i nieodpartego piękna naturalnego ruchu w nieruchomym obiekcie.

Pojęcie KODO dosłownie tłumaczy się jako „bicie serca”, ale z dodatkowym znaczeniem nadania formie życia, oznacza ofiarowanie przedmiotowi duszy. Pomysł ten ma kluczowe znaczenie dla sposobu, w jaki Mazda od zawsze myśli o designie: „W Japonii czujemy, że rzemieślnicy potrafią tchnąć życie w przedmioty. Wierzymy, że forma szczerze i pieczołowicie wykonana ludzkimi rękami zyskuje duszę”– wyjaśnia Ikuo Maeda. W ten sposób „Dusza Ruchu” nabiera dwojakiego znaczenia, wyrażając zarówno esencję ruchu, jak i „duszę” nadaną samochodom przez rzemieślników Mazdy.

Pierwsze projekty były zdecydowanie inspirowane wizerunkiem geparda, który szykuje się do skoku, podczas gdy najnowsze wersje stylistyki Mazdy coraz bardziej skupiają się na przywoływaniu potężnego i emocjonalnego designu dzięki jak najmniejszej liczbie elementów składowych. Punkt zwrotny dla tej drugiej fazy wzornictwa KODO został osiągnięty dzięki dwóm inspirującym samochodom koncepcyjnym: RX-Vision i Vision Coupe.



Zaprezentowane kolejno podczas Salonu Samochodowego w Tokio w 2015 i 2017 roku, zapowiadały nową elegancję i jeszcze wyraźniejszą, bardziej minimalistyczną estetykę najnowszej interpretacji stylistyki KODO. Dynamiczne i emocjonalne formy uzyskane zostały dzięki ręcznemu modelowaniu i usuwaniu zbędnych detali, aby wydobyć esencję czystego piękna i ruchu. Przykładowo dzięki wyeliminowaniu charakterystycznych linii na bokach pojazdu powstaje pusta przestrzeń, która zachowuje się jak czyste, nieustannie zmieniające się płótno do odwzorowania gry światła i cienia, charakterystycznej dla estetyki „mniej znaczy więcej”, silnie związanej z japońskim dziedzictwem Mazdy.

Mazda – sukces i kontynuacja do modelu MX-30

Samochody stworzone w języku projektowania KODO nieustannie cieszą się międzynarodowym uznaniem. Zarówno RX-Vision, jak i Vision Coupe zostały okrzyknięte „Najpiękniejszym samochodem koncepcyjnym roku”, a obecna generacja Mazdy MX-5 zdobyła w 2015 r. nagrodę „World Car Design Award”. W gronie najnowszych wyróżnień znajdują się nagrody Red Dot 2020 w kategorii „Wzornictwo Produktu” dla Mazdy CX-30 i Mazdy MX-30 oraz najważniejsza nagroda w kategorii designu „World Car Award 2020” dla Mazdy 3.

Mazda wciąż łączy zamiłowanie do prowadzenia ze świetnym wyglądem wnętrza i stylistyką nadwozia, a powściągliwa elegancja i emocjonalny charakter wzornictwa KODO pozostają istotnymi składnikami tożsamości marki. Po dziesięciu latach nieustannego sukcesu stylistyka KODO nadal przesuwa granice projektowania samochodów i definiuje przyszłość Mazdy.

Źródło: Mazda



Redakcja

Recent Posts

Toyota – lakier samochodowy zmieniający kolor

Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…

12 godzin ago

Volkswagen ID.7 Special Edition 77 kWh 286 KM – auto, które polubisz od pierwszego wejrzenia

Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…

12 godzin ago

Nowa Lancia Ypsilon będzie elektryczna, ale zachowa silnik benzynowy

„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…

12 godzin ago

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

2 dni ago

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…

3 dni ago

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

3 dni ago