Projekt ServCity jest współfinansowany przez państwo i sektor przemysłowy. Wypłaty z rządowego funduszu na rzecz inteligentnej mobilności (Intelligent Mobility Fund) dysponującego łączną pulą środków w wysokości 100 mln funtów i zarządzanego przez Centrum Pojazdów Połączonych i Autonomicznych (Centre for Connected and Autonomous Vehicles — CCAV) będą realizowane przez brytyjską agencję rządową Innovate UK. W okresie 30 miesięcy, konsorcjum złożone z pięciu partnerów – Nissan, Connected Places Catapult, TRL, Hitachi i Uniwersytet w Nottingham – wypracuje spójną strategię mającą na celu wyeliminowanie barier utrudniających wprowadzenie pojazdów autonomicznych na ulicach brytyjskich miast.
ServCity korzysta z doświadczenia i wiedzy zdobytej w trakcie realizacji projektu HumanDrive. Zakończony w lutym tego roku projekt dotyczył technologii jazdy autonomicznej. Kładł szczególny nacisk na poruszanie się pojazdów po drogach podmiejskich i autostradach oraz uwzględniał specyficzne wyzwania napotykane na brytyjskich drogach, jak skomplikowane ronda i szybkie drogi podmiejskie bez oznakowania pionowego i poziomego, a często nawet bez krawężników. Jako samochód testowy wykorzystano elektrycznego Nissana LEAF. Zwieńczeniem pracy nad projektem była Grand Drive („wielka jazda”), najdłuższy i najbardziej złożony przejazd samochodu autonomicznego przez Wielką Brytanię na trasie z Cranfield do Sunderland. Dane i doświadczenie zebrane podczas realizacji projektu HumanDrive stanowią nieocenioną pomoc w realizacji nowego przedsięwzięcia.
Dzięki symulacjom na torze testowym, badaniom doświadczeń użytkowników końcowych oraz testom prowadzonym w rzeczywistych warunkach jazdy, projekt ServCity jest w stanie udzielić wyczerpującej odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób miasta mogą wykorzystać potencjał przyszłych rozwiązań w zakresie mobilności i przyspieszyć ich wdrażanie. Skoncentrowany na trzech kluczowych obszarach tj. technologii, ludziach i uniwersalnej elastyczności (skalowalności), ServCity dąży do tego, by doświadczenia użytkowników były jak najbardziej intuicyjne, wszechstronne i „angażujące”.
Brytyjski Minister ds. Biznesu i Przemysłu Nadhim Zahawi powiedział: „Jeżeli społeczeństwo ma korzystać z zalet technologii pojazdów autonomicznych, musimy zadbać o to, aby technologia ta mogła w sposób całkowicie bezpieczny zapanować nad nowoczesnym, tętniącym życiem miastem, z całą złożonością jego środowiska i ze wszystkimi jego barierami.
Wspierany finansowo przez rząd projekt nie tylko sprawi, że samochody autonomiczne będą bardziej przyjazne dla użytkowników, ale również pomoże im przekonać się, że pojazdy te będą w stanie szybko i bezpiecznie reagować na wszelkiego rodzaju wyzwania, z którymi przyjdzie im się zmierzyć na drodze”.
Bob Bateman, kierownik projektu z Nissana wyjaśnia: „Jesteśmy dumni z udziału w projekcie ServCity. Możliwość wykorzystania Nissana LEAF z napędem w 100% elektrycznym jako pojazdu testowego stanowi dla nas ekscytującą perspektywę. Zgodnie z wizją Nissan Intelligent Mobility, mobilność jutra, do której dążymy, ma być w większym stopniu elektryczna, autonomiczna i połączona. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z pozostałymi partnerami ServCity, z którymi wspólnie będziemy realizować ten cel”.
Edward Mayo, kierownik projektu z Connect Places Catapult powiedział: „Connected Places Catapult wspiera organizacje w korzystaniu z nowopowstających technologii i rozwijaniu nowych usług. ServCity jest doskonałym przykładem tego, jak możemy wprowadzić autonomiczne pojazdy na szeroką skalę, aby osiągnąć cel inteligentnej mobilności i poprawić przepływ zarówno osób, jak i towarów”.
Lucien Linders, dyrektor generalny TRL dodaje: „Jako światowy lider w tworzeniu rozwiązań przyszłości dla transportu, TRL skupia cały swój wysiłek na działaniach na rzecz opracowania bezpiecznych systemów, które byłyby dostępne dla każdego. Wykorzystując infrastrukturę i urządzenia monitorujące, którymi dysponuje nasze londyńskie laboratorium Smart Mobility Living Lab, jesteśmy w stanie przeprowadzić analizę funkcjonowania usług w zakresie autonomicznej mobilności w złożonym środowisku miejskim, a także dokonać oceny płynących z nich korzyści. Jesteśmy dumni, mogąc zaoferować naszą fachową wiedzę i doświadczenie jako wkład w realizację tego przełomowego projektu, jakim jest ServCity”.
Nick Blake, główny strateg ds. innowacji z Hitachi wyjaśnia: „Zespół europejskiego ośrodka badawczo-rozwojowego firmy Hitachi koncentruje się na rozwiązywaniu złożonych kwestii technicznych związanych z jazdą autonomiczną w zatłoczonym środowisku miejskim. Naszym zadaniem w ramach projektu ServCity jest opracowanie technologii umożliwiającej przewidywanie – i bezpieczne reagowanie – na inne poruszające się po drogach obiekty, takie jak piesi, rowerzyści i samochody, a także dostarczanie dokładnych i niezawodnych rozwiązań lokalizacyjnych”.
Gary Burnett z Katedry Czynników Ludzkich w Systemach Transportowych, członek Zespołu ds. Badań nad Czynnikami Ludzkimi na Uniwersytecie w Nottingham powiedział: „Nasz zespół wnosi wiedzę specjalistyczną w zakresie badań użytkowników i ich analizy w celu oceny interakcji między człowiekiem a komputerem. Jesteśmy podekscytowani naszą rolą w projekcie ServCity, która polega na opracowywaniu teorii, modeli oraz metod w oparciu o doświadczenia użytkowników pojazdów. W tym celu możemy zapewnić, że projekt i wdrażanie usług realizowanych przez pojazdy autonomiczne będą ukierunkowane na użytkownika, z uwzględnieniem rzeczywistych potrzeb konsumentów”.
Andrew Hart, dyrektor SBD Automotive wyjaśnia: „Robotaxi, czyli autonomiczne taksówki, mogą radykalnie odmienić oblicze mobilności, zarówno z punktu widzenia konsumentów, jak i miast, które będą korzystały z ich usług. U podstaw transformacji leży doświadczenie użytkownika ‒ zadaniem operatorów będzie umiejętne pogodzenie oczekiwań klientów z realnymi możliwościami technologicznymi. Firma SBD jest dumna z udziału w projekcie ServCity, do którego wnosimy ogromne doświadczenie praktyczne, zdobyte przez lata współpracy z producentami pojazdów. Naszym celem jest udzielenie pomocy i wsparcia w zakresie definiowania i testowania różnych strategii, pozwalających na zapewnienie bezproblemowego korzystania z usług Robotaxi”.
Źródło: Nissan
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…
Volkswagen systematycznie realizuje strategię „in China, for China”. Celem jest jeszcze ściślejsze dostosowanie się do…