Testy

Nissan Micra IG-T 100 XTRONIC – coraz większy mieszczuch

Pięć generacji, z których najnowsza stała się prawdziwym Europejczykiem. Każda z nich ma swoją historię,  bo powstawała w różnych stronach świata. Druga i trzecie produkowana była w brytyjskim Sunderland, ale czwarta do Europy ponownie importowana była z Azji. Nissan docenił znaczenie tego modelu i najnowszą generację zaprojektował specjalnie dla Europy.

Już w założeniu Nissan Micra miał być samochodem typowo miejskim. Pierwsza generacja (K10), która zadebiutowała w 1982 roku pod nazwą Nissan March (nazwa eksportowa Micra) była produkowana w wersji 3- i 5-drzwiowej hatchback. Auto miało długość 3650 mm i bagażnik o pojemności 202 l, który można było powiększyć po złożeniu tylnych siedzeń do 965 l.

Druga generacja (K11), której produkcję na rynek europejski rozpoczęto w brytyjskim Sunderland w 1992 roku, może poszczycić się największym sukcesem w postaci tytułu Car of the Year 1993. Gamę jednostek napędowych wzbogacił diesel o pojemności skokowej 1527 cm3 koncernu PSA.

Trzecia generacja (K12) poza nowym i kontrowersyjnym designem nadwozia, otrzymała zmodernizowane silniki silniki o pojemności skokowej 1.2 i 1.4 l oraz wprowadzono później jednostkę o pojemności 1.6 l. Model był produkowany w Japonii i Wielkiej Brytanii.



Niespodziewanie czwarta generacja (K13), która skonstruowana została na nowej platformie w Japonii, na rynki europejskie produkowana była w Indiach i nie cieszyła się zbyt dużym zainteresowaniem.

Zapewne dlatego japoński producent podjął decyzję o stworzeniu Micry specjalnie dla Europy. I jak się wydaje piąta generacja (K14) jest prawdziwym strzałem w dziesiątkę.

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 140 KM Tekna – ekonomiczny SUV

Piąta generacja zadebiutowała w 2016 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Paryżu i jest modelem zaprojektowanym specjalnie dla Europy. Auto produkowane w wersji 5-drzwiowej hatchback ma długość 3999 mm (w porównaniu z K10 +349 mm) i bagażnik o pojemności 300 l (+98 l). W ramach koncernowych zmian produkcję tego modelu ulokowano we francuskiej miejscowości Flins-sur-Seine.

Generacja Okres produkcji Długość (mm) Szerokość (mm) Wysokość (mm) Rozstaw osi (mm) Bagażnik (l)
K10 1982-1992 3650 1560 1394 2300 203-965
K11 1992-2007 3720 1585 1440 2360 206/215-960
K12 2003-2010 3719 1660 1540 2430 251-982
K13 2010-2018 3780 1665 1515 2450 265-1132
K14 2016-obecnie 3999 1743 1455 2525 300-1001

Nissan Micra IG-T 100 XTRONIC – nowoczesny design

Wraz z wprowadzeniem do oferty piątej generacji Nissana Micra, producent zdecydował się na radykalne zmiany tego powszechnie lubianego modelu. Tym razem ukierunkowano go na europejskiego użytkownika, który co prawda lubi japońskie auta, ale te bardziej zeuropeizowane. Przede wszystkim zmieniła się stylistyka designu nadwozia i wnętrza, które stały się bardziej futurystyczne i dostosowane do powszechnych trendów już wcześniej wykorzystywanych przez konkurencję. To m.in. usytuowanie klamek tylnych drzwi oraz wystające poza gabaryty nadwozia tylne światła zespolone. Natomiast design przedniej części nadwozia kontynuuje najnowszą stylistykę marki. Nadwozie z mocno pochyloną maską silnika i przednią szybą ma przyjemnie dynamiczny charakter podkreślony chromowanym grillem w układzie V, dużymi reflektorami i lakierowanymi na czarno 17-calowymi czarnymi obręczami kół z metali lekkich i listwami na drzwiach.

Może podobać się wnętrze pojazdu, w którym designerzy zagrali radosnymi barwami, które tworzę niepowtarzalny klimat. Czujemy się w nim jak w pudełku z zabawkami.

Nowa jest konsola centralna oraz zmienione kształty mają wywietrzniki, zmodyfikowano również wygląd zegarów i wskaźników. Wewnątrz mamy do dyspozycji złącza AUX, USB oraz nowe gniazdo 12 V. W wyposażeniu dodatkowym oferowany jest system nawigacji NissanConnect z 5,8-calowym wyświetlaczem dotykowym oraz system wspomagania parkowania z kamerami.

Nissan Micra IG-T 100 XTRONIC – trzycylindrowa jednostka napędowa z automatyczną przekładnią

Testowany egzemplarz napędzany był trzycylindrowym silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem o mocy 100 KM, współpracującym z bezstopniowa przekładnią CVT. To z całą pewnością niemalże idealne połączenie, które sprawdzi się w aglomeracji miejskiej. Ten silnik może wielu zaskoczyć swoimi dynamicznymi reakcjami. Od 0 do 50 km/h przyspiesza wyjątkowo żwawo. Praca trzech cylindrów nie generuje zbyt dużo hałasu podczas szybkiej jazdy autostradą. Jednak zużycie paliwa podawane przez producenta znacznie odbiega od rzeczywistego, które podczas jazdy miejskiej potrafi osiągnąć nawet 9 l/100 km, a w trasie średnio 6,8 l/100 km.

Nissan Micra IG-T 100 XTRONIC – podsumowanie

Miejski model Nissana z całą pewnością zasługuje na uwagę. Ma ciekawy design nadwozia i wnętrza, w miarę wygodne i funkcjonalne wnętrze,w którym bez problemów mogą podróżować cztery dorosłe osoby. Co prawda pewne ograniczenia nad głowami dotyczą zbyt wysokich pasażerów zajmujących miejsce na tylnych siedzeniach. Szkoda, że producent nie przewidział do tego auta kierownicy o mniejszej średnicy, bo ta nam wydaje się zbyt duża. Bogata jest także oferta barw nadwozia.

Nissan Micra IG-T 100 XTRONIC – podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 999 cm3, TDI, 3-cylindrowy, benzynowy z turbodoładowaniem
Moc 100 KM przy 5000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 144 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd automatyczna CVT, napęd przedni
Prędkość maksymalna 177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,0   s
Średnie zużycie paliwa wg producenta 5,9-6,1 l/100 km
Długość 3999 mm
Szerokość 1743 mm
Wysokość 1455 mm
Rozstaw osi 2525 mm
Pojemność bagażnika 300 – 1001 l
Pojemność zbiornika paliwa 41 l
Masa własna 1080-1124 kg
Cena podstawowa wersji ACENTA 66 560 zł

 



Redakcja

Recent Posts

Toyota – lakier samochodowy zmieniający kolor

Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…

1 dzień ago

Volkswagen ID.7 Special Edition 77 kWh 286 KM – auto, które polubisz od pierwszego wejrzenia

Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…

1 dzień ago

Nowa Lancia Ypsilon będzie elektryczna, ale zachowa silnik benzynowy

„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…

1 dzień ago

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

2 dni ago

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…

3 dni ago

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

4 dni ago