Klasyki

Volvo ma już 93 lata

Około pięć kilometrów od ścisłego centrum Goeteborga działała wytwórnia samochodów w Lundby. Dokładnie 14 kwietnia z 1927 roku jej mury opuścił model OV4 Jakob, który zapoczątkował historię naszej marki. Dzisiaj Volvo kończy 93 lata. Na chwilę oderwijmy się od tematów epidemii i przyjrzyjmy się kondycji naszego jubilata.

W latach dwudziestych motoryzacja w Europie była wciąż na bardzo wczesnym etapie rozwoju. W wielu krajach działały setki małych warsztatów, które wytwarzały krótkie serie samochodów, motocykli, maszyn i rowerów. Często wszystkiego po trochu. Większość z nich zniknęła bez śladu, zmieciona przez falę kryzysu końca lat dwudziestych. Szacowny model Volvo OV4 nie podzielił jednak losu wielu współczesnych sobie pojazdów. Nie stał się kolekcjonerskim dziełem małej manufaktury, która wyzionęła ducha w odległej przeszłości. Volvo OV4 Jakob dał początek firmie, która stała się jedną z najsilniejszych marek w Szwecji. Nie od razu było jednak tak różowo…

Volvo – mniej niż 2000 aut rocznie

W tamtych czasach kabriolet nie był samochodem do szpanu. Osadzone na ramie auta bez dachu były po prostu tańsze w produkcji. Możemy sobie wyobrazić jak sprawdzało się takie nadwozie w kraju takim jak Szwecja, na kilkadziesiąt lat przed wystąpieniem efektu cieplarnianego. Model OV4 szybko ewoluował. Nie tylko zaczęto budować na jego podwoziu wersje zamknięte, ale także model ciężarowy i autobus. Gama modeli szybko się rozrastała i firma szybko osiągnęła skalę setek budowanych aut rocznie. Do wybuchu II Wojny Światowej Volvo nie przekroczyło skali 2000 aut rocznie.



Rozkwit marki nastąpił dzięki niepozornemu modelowi Volvo PV444, który debiutował w 1944 roku. To niewielkie auto sprawiło, że lokalna firma zamieniła się w globalną fabrykę. Ten jeden model sprawił, że firma osiągnęła skalę produkcji rzędu dziesiątek, a potem setek tysięcy aut rocznie. Model PV444 i PV544 otworzyły Szwedom drogę do zdobywania rynków w Europie, ale także w USA i na innych kontynentach. Potem model Amazon, udana seria 100 i 200 tylko wzmocniła tę pozycję. Volvo do lat 90-tych ugruntowało swoją reputację, jako marka aut bezpiecznych i trwałych.

Volvo – ostatnich 20 lat

Schyłek lat 90. w branży motoryzacyjnej było dość burzliwy. Amerykanie wykupili tę część Volvo, która wytwarzała samochody osobowe i to oni, wraz z ekipą z Goeteborga, pisali jej historię w latach 1999 – 2009. Do najlepszych projektów tego okresu można śmiało zaliczyć pierwszą generację XC90 oraz pierwszą generację modelu Volvo XC60.

W ciągu tych dziesięciu lat zniknęły na zawsze kolejne marki samochodów. Ale nie Volvo. Gdy świat pogrążył się w kryzysie w 2008 roku, Amerykanie postanowili pozbyć się swoich europejskich marek.

Carsmile: wiemy, ile Polacy są gotowi płacić za nowe samochody

W 2009 roku Volvo trafiło w ręce chińskiej firmy Geely. Dzisiaj wiemy, że był dla naszej marki był to wymarzony scenariusz. Wtedy jednak przejęcie firmy Volvo przez mało znanego gracza z Państwa Środka budziło sporo pytań i nie brakowało osób wieszczących jej rychły upadek. Nowy właściciel z zapałem zabrał się do restrukturyzacji firmy.

W ciągu kilku lat Volvo całkowicie uniezależniło się od technologii poprzedniego właściciela. Własne platformy podłogowe, własne silniki, architektura elektroniczna i świeży design odbudował pozycję Volvo w segmencie premium. Firma Volvo wymieniła wszystkie modele w ofercie, podwoiła swoją sprzedaż i zwiększyła liczbę fabryk z dwóch do sześciu. Ta liczba nie uwzględnia wytwórni silników, elementów nadwozia, czy montowni. Volvo w 2019 roku sprzedało na całym świecie 700 000 aut. Czyli można wziąć głęboki wdech i zdmuchnąć 93 świeczki. Na pewno na tym torcie pojawią się kolejne.

Klasyki powracają z nowym podejściem

Marka Volvo realizując swój manifest, w którym zobowiązuje się osiągnąć całkowitą neutralność klimatyczną do 2040 roku postanowiła oddać pokłon fanom aut klasycznych. Modele takie jak Volvo P1800, P220 Amazon, P164 to znane wszystkim kultowe samochody, które od lat 60. przyciągały wzrok zazdrosnych kierowców aut innych producentów. Sam Zbyszek Cybulski mknął po ulicach Warszawy swoim Volvo p1800 wykręcając szyję mieszkańców stolicy. Volvo doskonale wie jak bardzo konsumenci kochają te klasyczne modele, dlatego marka postanowiła przywrócić je, dając im nową, elektryczną duszę.

Źródło: Volvo



Redakcja

Recent Posts

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

11 godzin ago

Audi prezentuje nowe pierścienie

„Przewaga dzięki technice” to idea Audi, która oznacza innowacyjną mobilność i progresywną stylistykę. Najnowsze modele…

11 godzin ago

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

1 dzień ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

1 dzień ago

Peugeot świętuje 20 lat wirtualnej rzeczywistości

Od 20 lat PEUGEOT wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do szybszego i skuteczniejszego wprowadzania innowacji. Od dwóch…

2 dni ago

Alfa Romeo Giulietta Sprint kończy 70 lat

Kończąca w tym roku 70 lat Alfa Romeo Giulietta – „włoska narzeczona” - to model,…

3 dni ago