Categories: Wiadomości

KIA opracowała nowatorski system zarządzania pracą przekładni automatycznej

Kia Motors Corporation opracowała pierwszy na świecie system zarządzania pracą przekładni automatycznej, który z wyprzedzeniem dostosowuje bieg do profilu drogi i do warunków ruchu. Kia planuje wdrożyć tę technologię w przyszłych modelach. W związku z opracowywaniem tego systemu firma zarejestrowała kilkadziesiąt patentów zarówno w Korei Południowej, jak i za granicą.

– System wykorzystuje technologię informacyjno-komunikacyjną (ICT) i automatycznie załącza optymalny bieg w zależności od profilu drogi i warunków ruchu

– Dzięki systemowi zarządzania pracą przekładni poprawia się komfort jazdy i zmniejsza zużycie paliwa poprzez wyeliminowanie niepotrzebnych zmian biegów

– W przyszłości system będzie potrafił dostosować się do preferencji kierowcy i będzie współpracował z sygnalizacją świetlną 



Dzięki systemowi Smart Drive Mode (wybór profilu jazdy) – oferowanemu do większości modeli marek Kia – przekładnie automatyczne już dzisiaj potrafią dostosować moment i prędkość zmiany przełożeń do preferencji kierowcy. Nowy system zarządzania pracą skrzyni biegów jest pierwszym, który automatycznie dostosowuje bieg do profilu drogi i warunków ruchu.

Pracą systemu steruje jednostka kontrolna, która w czasie rzeczywistym zbiera i przetwarza informacje z różnych źródeł – nawigacji 3D wyposażonej w precyzyjną mapę drogi, a także z kamery i radaru wykorzystywanych do działania aktywnego tempomatu. Dane z nawigacji 3D obejmują wszelkie informacje nie tylko o profilu drogi – wysokości nad poziomem morza, kącie nachylenia podjazdu lub zjazdu i krzywiźnie zakrętu, ale również o zdarzeniach na drodze i aktualnych warunkach ruchu. Radar wykrywa prędkość poprzedzających pojazdów i odległość do nich. Kamera, która widzi linie wyznaczające pas ruchu, dostarcza informacji o przebiegu drogi.

Jednostka sterująca, wykorzystując i przetwarzając dane wejściowe, w czasie rzeczywistym przewiduje optymalny scenariusz zmiany biegów za pomocą algorytmu, który korzysta ze sztucznej inteligencji i dostosowuje przełożenie odpowiednie do danej sytuacji. Na przykład, gdy spodziewane jest spowolnienie ruchu, a radar nie rejestruje zmiany prędkości poprzedzającego samochodu, następuje automatyczne rozłączenie sprzęgła, aby ograniczyć zużycie paliwa.

Podczas testów samochodu z nowym systemem na krętej drodze częstotliwość zmian przełożeń była mniejsza o około 43 procent w porównaniu z autami bez tego systemu. Kierowcy, dzięki nowemu systemowi zarządzania pracą przekładni automatycznej, o 11 procent rzadziej korzystali z hamulców, co nie tylko ogranicza ich zużycie, ale również zmęczenie kierowcy w czasie jazdy.

Gdy potrzebne jest gwałtowne przyspieszenie, na przykład podczas włączania się do ruchu na autostradzie,system wyboru profilu jazdy automatycznie przełącza się na tryb Sport. Po osiągnięciu stałej prędkości jazdy system automatycznie wraca do wcześniejszego trybu jazdy.Dodatkową funkcją nowego systemu jest wykorzystywanie hamowania silnikiem, gdy tylko kierowca zwolni pedał przyspieszenia, na przykład, przed progami zwalniającymi, podczas zjazdu czy zmiany ograniczenia prędkości przy wjeździe w teren zabudowany.

Nowy system zarządzania pracą przekładni automatycznej będzie wykorzystywany również w przyszłości w samochodach autonomicznych. Kia będzie go rozwijać tak, aby mógł się komunikować z sygnalizacją drogową w oparciu o technologię łączności LTE lub 5G i aby jeszcze lepiej potrafił odczytywać intencje kierowców.

„Z prostych urządzeń, które przez lata służyły wyłącznie do transportu, samochody ewoluują w inteligentne rozwiązania mobilne” – powiedział Byeong Wook Jeon, szef laboratorium badawczego Intelligent Drivetrain Control. „Nawet tak tradycyjny obszar techniki jak układ napędowy staje się technologią high-tech, zoptymalizowaną pod kątem inteligentnej mobilności”.

Źródło: KIA



Redakcja

Recent Posts

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

8 godzin ago

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…

1 dzień ago

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

2 dni ago

Audi prezentuje nowe pierścienie

„Przewaga dzięki technice” to idea Audi, która oznacza innowacyjną mobilność i progresywną stylistykę. Najnowsze modele…

2 dni ago

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

3 dni ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

3 dni ago