Categories: Wiadomości

SEAT – 500 tys. wyprodukowanych samochodów w Martorell (2019 r.)

W zeszłym roku zakłady SEAT-a w Martorell co 40 sekund opuszczał nowy samochód. Z linii produkcyjnych hiszpańskiego producenta zjechało 500 005 samochodów, czyli o 5,4% więcej niż w 2018 roku (474 300 aut), co zarazem oznacza największy wolumen produkcji od 2000 roku. Fabryka SEAT-a wyprodukowała najwięcej samochodów w Hiszpanii i osiągnęła drugi najlepszy wynik w całej Europie.

Na linii produkcyjnej numer 1, na której wytwarzane są modele Ibiza i Arona, w ciągu ubiegłego roku powstały 264 854 pojazdy, czyli o 14,8% więcej niż w 2018 roku (231 213 aut). Linia nr 2, do tej pory zarezerwowana wyłącznie dla trzeciej generacji SEAT-a Leona, w tym roku rozpocznie produkcję trzech nowości: najnowszej, czwartej odsłony SEAT-a Leona i dwóch modeli CUPRY – Leona oraz Formentora. W 2019 roku z linii zjechały 153 864 pojazdy, nieco mniej niż w poprzednim roku (159 486 pojazdów, -3,5%). Tymczasem linia numer 3, zajmująca się produkcją Audi 1, zakończyła rok z wynikiem 81 287 stworzonych samochodów, o 2,8% mniej niż w 2018 roku (83 601).

Martorell jest jedną z najnowocześniejszych i najbardziej konkurencyjnych fabryk na tle całego europejskiego przemysłu samochodowego. Zarazem osiąga jedne z najwyższych wyników produkcji na kontynencie – podkreśla wiceprezes SEAT-a ds. produkcji i logistyki, dr Christian Vollmer. – Rok 2020 będzie dla Martorell historyczny. W zakładach rozpocznie się produkcja trzech nowych modeli: SEAT-a Leona, CUPRY Leona i CUPRY Formentora. Ponadto wraz z debiutem IV generacji Leona, dostępnego także w wersji z napędem hybrydowym plug-in, fabrykę zaczną opuszczać pojazdy wykorzystujące zupełnie nową technologię.

Niecodzienna choreografia

Obecnie zakłady w Martorell zatrudniają ponad 7900 osób, zarówno pracowników produkcji, jak i biurowych. W fabryce średnio co 40 sekund pojawia się nowy samochód, co oznacza do 2300 gotowych pojazdów dziennie. Takie wyniki osiągane są przy 90% maksymalnej wydajności.



Jeden pojazd powstaje z ponad 6 tys. części, składanych w ciągu 7 godzin przez 2 tys. robotów. Wszystkie zachodzące w fabryce procesy tworzą wyrafinowaną, bezbłędną choreografię, która zarazem zapewnia dużą elastyczność w produkcji. – Odwiedzający naszą fabrykę z zaskoczeniem zauważają, że nie wytwarzamy serii identycznych samochodów. Każdy pojazd różni się od poprzedniego. Dzięki systemowi just-in-time integrującemu pracę tysięcy maszyn możemy nieustannie dostosowywać się do potrzeb klientów – mówi Juan Vivas, szef działu Inbound.

Automatyzacja dla większej wydajności

SEAT to pierwszy w Europie producent przemysłowy, które w zakładach wykorzystuje samojezdne wózki transportowe nowej generacji (AGV) działające poza budynkami. Osiem zewnętrznych wózków AGV tworzy 25-metrowy konwój o maksymalnej ładowności 10 ton, transportujący części na 3,5-kilometrowej trasie. Codziennie pojazdy pokonują 240 km. Dzięki nawigacji SLAM (oznaczającej jednoczesną lokalizację i mapowanie), sterowanie wózkami nie wymaga użycia taśmy magnetycznej ani drutów, co przełożyło się na niższe koszty eksploatacyjne. Ponadto inteligentne urządzenia łatwo dostosowują się do nowych tras, a ich wytyczenie nie wiąże się z koniecznością budowy dodatkowych konstrukcji. Flota odpowiada też za redukcję emisji CO2 o 1,5 tony rocznie.

SEAT – najnowsze modele sprawdzane w warunkach Mont Blanc

W ostatnich latach SEAT wprowadził pionierskie innowacje w obszarze logistyki, służące teraz jako punkt odniesienia dla Przemysłu 4.0. Wdrożenie zewnętrznych wózków AGV pozwala optymalizować procesy produkcyjne i logistyczne, dzięki czemu fabryka jest bardziej wydajna i zrównoważona – tłumaczy dr Christian Vollmer.

Rekordowa produkcja SEAT-a

W 2019 roku SEAT pobił swój rekord całkowitej globalnej produkcji, zwiększając ją o 12,1%. W ciągu 12 miesięcy powstało 592 019 samochodów (w 2018 roku – 528 293). Poza Martorell SEAT korzystał również z pięciu innych fabryk należących do Grupy Volkswagen.

W Kvasinach (Czechy) wyprodukowano 98 370 samochodów Ateca (+8,3%), w Wolfsburgu (Niemcy) – 38 835 pojazdów Tarraco (produkcja rozpoczęła się pod koniec 2018 roku), w Palmeli (Portugalia) – 23 021 aut Alhambra (+17,5%), w Bratysławie (Słowacja) – 11 547 sztuk Mii, modelu, którego produkcję wstrzymano w połowie roku do czasu powrotu w elektrycznej wersji w listopadzie bieżącego roku, a w Mladá Boleslav – 1 506 samochodów Toledo (produkcję zakończono w lutym).

W niemieckim zakładzie w Zwickau hiszpański producent stworzył też 22 pierwsze egzemplarze przedseryjne nowego modelu – w 100% elektrycznego SEAT-a el-Born. Pojazd ten zostanie zaprezentowany w 2020 roku i będzie drugim samochodem Grupy Volkswagen zbudowanym na nowej platformie MEB.

Elektryczna ofensywa SEAT-a

SEAT el-Born jest jednym z sześciu zelektryfikowanych modeli SEAT-a, których premiera ma się odbyć do początku 2021 roku. Mii electric, pierwszy w 100% elektryczny pojazd marki dotrze do dealerów w wybranych krajach w nadchodzących tygodniach. Premierowy Leon IV generacji dostępny będzie w wersji hybrydowej plug-in (PHEV). Ponadto w napęd hybrydowy wyposażone zostaną trzy kolejne modele: zapowiedziana nowa odsłona SEAT-a Tarraco oraz CUPRA Leon i CUPRA Formentor.

Źródło: SEAT



Redakcja

Recent Posts

Renault OpenR link – najbardziej intuicyjny system multimedialny

OpenR link to system multimedialny w samochodach Renault. W połączeniu z dużym ekranem tworzy centrum…

1 dzień ago

Mazda CX-60 na drogach i bezdrożach Maroka

Maroko to magiczny kraj, w którym koczownicze tradycje berberyjskie spotykają i przejmują inspiracje z całego…

2 dni ago

Ford Mustang – 60 lat dziedzictwa i ważna rola w popkulturze

Ford Mustang, od swojego debiutu w 1964 roku, stał się jednym z najbardziej ikonicznych samochodów…

3 dni ago

SEAT – najprostszy sposób na nowy samochód – wynajem długoterminowy

SEAT we współpracy z Volkswagen Financial Services Polska (VWFS) proponuje usługę wynajmu długoterminowego. Ta forma…

4 dni ago

Citroën Ami zmienia kolor i wprowadza nowe wersje z okazji czwartcy urodzin

Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz  nowy, ciemnobrązowy kolor…

5 dni ago

Alfa Romeo Junior – polskie ceny już od 129,6 tys. zł

Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…

6 dni ago